Štítky

auta (18) běh (34) beskydy (13) brusle (34) cukroví (11) divadlo (1) DIY (2) filmy (17) golf (1) hory (37) IT (68) jednokolka (1) kola (109) kolce (10) koloběžky (4) koncert (4) koně (1) létání (20) lezení (22) literatura (8) lodě (2) lyže (130) motorky (61) osobni (1) osobní (102) plavání (4) posilování (2) potraviny (27) příroda (8) recenze (3) recepty (62) sauna (1) squash (3) tanec (3) telefony (19) turistika (60) USA (58) vlaky (4) vysocina (3) wakeboarding (1) závod (1) závody (84) ZLM (66)

středa 4. července 2012

Už bylo taky na čase

Elektronika a cyklistika mají v posledních letech k sobě mnohem blíže, než kdy jindy. Jako fanda počítačů, elektroniky i cyklistiky z toho mám velkou radost. Sám jsem kdysi experimentoval s elektronickým řazení, polofunkční prototypy vznikaly už někdy před více než 10 lety, ale to jsem už hodně odbočil... Dnešní trendy jsou zcela zřejmé, elektrokola, elektronické řazení a na neposledním místě elektronika nastavující/řídicí pružení.

Elektronika nastavující/řídicí pružení je dle mého názoru tím nejzajímavějším a hlavně nejpřínosnějším. Odpružení předního a případně zadního kola je dnes v horské cyklistice zcela běžné. Stejně tak je mnohým jasné, že jde o esenciální prvek horského kola, který rozhoduje o bezpečnosti, výkonu, komfortu a to přímo i nepřímo. Je zřejmé, že houpající se kolo má mezery v přeměně síly šlapání na pohyb vpřed, že poskakující kola nepřispívají k bezpečnosti v terénu - bez kontaktu s podložkou to prostě nejde, stejně tak brzdění s koly ve vzduchu je prachsprostou utopií, naproti tomu na kořenech nepohyblivá vidlice či tlumič vám nepřidá na jízdním komfortu... A tak výrobci těchto komponent dlouhé roky usilují o jejich zdokonalení, často se jim snaží nadělit jistou dávku inteligence, tato inteligence je však převážně založena na mechanickém řešení. A zde vidím největší benefit synergie s elektronikou. Místo složitých mechanických řešení lze vyrábět jednodušší vidlice a tlumiče, které však budou spolupracovat s elektronikou. Elektronickou část si můžeme obecně rozdělit na 4 části:
  • řídicí jednotka
  • senzory
  • efektory
  • baterie
Řídicí jednotka je mozek celé soustavy, který přijímá signály ze senzorů (akcelerometry apod.) a po zpracování sofistikovanými algoritmy posílá jiné signály do efektorů, které ovlivňují chování odpružené vidlice/tlumiče. Tato jednotka má převážně podobu cyklistického tachometru a přirozeně nabízí i jeho funkcionalitu.

Senzory jsou často představovány akcelerometry, čidly náklonu, čidly rychlosti apod. Jejich přítomnost je zcela nezbytná podobně jakékoliv jiné části :-)

Efektory - servomechanizmy, elektromotory, apod. které na základě výstupních signálů řídicí jednotky ovlivňují nastavení odpružené vidlice/tlumiče. 

Baterie jsou podstatnou součástí celého řešení. Na první pohled jde o trivialitu, ve skutečnosti se však jedná o kritický prvek, na který jsou kladeny vysoké nároky - mechanická odolnost, odolnost vodě, odolnost chladu, schopnost dodávat dostatečný proud po dlouhou dobu, schopnost rychle se nabít po připojení k nabíječce a pod.

O těchto věcech bychom se mohli bavit hodně dlouho, zvláště v teoretické rovině, ale vzhledem k tomu, že "špetka praxe vydá za tunu teorie", tak vám předložím několik odkazů na konkrétní řešení, které jistě zaujmou:

Žádné komentáře:

Okomentovat