Elektronika nastavující/řídicí pružení je dle mého názoru tím nejzajímavějším a hlavně nejpřínosnějším. Odpružení předního a případně zadního kola je dnes v horské cyklistice zcela běžné. Stejně tak je mnohým jasné, že jde o esenciální prvek horského kola, který rozhoduje o bezpečnosti, výkonu, komfortu a to přímo i nepřímo. Je zřejmé, že houpající se kolo má mezery v přeměně síly šlapání na pohyb vpřed, že poskakující kola nepřispívají k bezpečnosti v terénu - bez kontaktu s podložkou to prostě nejde, stejně tak brzdění s koly ve vzduchu je prachsprostou utopií, naproti tomu na kořenech nepohyblivá vidlice či tlumič vám nepřidá na jízdním komfortu... A tak výrobci těchto komponent dlouhé roky usilují o jejich zdokonalení, často se jim snaží nadělit jistou dávku inteligence, tato inteligence je však převážně založena na mechanickém řešení. A zde vidím největší benefit synergie s elektronikou. Místo složitých mechanických řešení lze vyrábět jednodušší vidlice a tlumiče, které však budou spolupracovat s elektronikou. Elektronickou část si můžeme obecně rozdělit na 4 části:
- řídicí jednotka
- senzory
- efektory
- baterie
Řídicí jednotka je mozek celé soustavy, který přijímá signály ze senzorů (akcelerometry apod.) a po zpracování sofistikovanými algoritmy posílá jiné signály do efektorů, které ovlivňují chování odpružené vidlice/tlumiče. Tato jednotka má převážně podobu cyklistického tachometru a přirozeně nabízí i jeho funkcionalitu.
Senzory jsou často představovány akcelerometry, čidly náklonu, čidly rychlosti apod. Jejich přítomnost je zcela nezbytná podobně jakékoliv jiné části :-)
Efektory - servomechanizmy, elektromotory, apod. které na základě výstupních signálů řídicí jednotky ovlivňují nastavení odpružené vidlice/tlumiče.
Baterie jsou podstatnou součástí celého řešení. Na první pohled jde o trivialitu, ve skutečnosti se však jedná o kritický prvek, na který jsou kladeny vysoké nároky - mechanická odolnost, odolnost vodě, odolnost chladu, schopnost dodávat dostatečný proud po dlouhou dobu, schopnost rychle se nabít po připojení k nabíječce a pod.
O těchto věcech bychom se mohli bavit hodně dlouho, zvláště v teoretické rovině, ale vzhledem k tomu, že "špetka praxe vydá za tunu teorie", tak vám předložím několik odkazů na konkrétní řešení, které jistě zaujmou:
- http://www.bikerumor.com/2009/09/29/interbike-2009-cannondales-simon-lefty-suspension-damping-computer/
- http://www.bikerumor.com/2012/05/20/fox-unveils-2013-icd-electronic-suspension-remote-system-more/
- http://www.bikerumor.com/2012/07/04/close-up-photos-of-lapierre-x-rockshox-i-e-electronic-automatic-suspension-damping-system/
Žádné komentáře:
Okomentovat