Štítky

auta (18) běh (34) beskydy (13) brusle (34) cukroví (11) divadlo (1) DIY (2) filmy (17) golf (1) hory (37) IT (68) jednokolka (1) kola (109) kolce (10) koloběžky (4) koncert (4) koně (1) létání (20) lezení (22) literatura (8) lodě (2) lyže (130) motorky (61) osobni (1) osobní (102) plavání (4) posilování (2) potraviny (27) příroda (8) recenze (3) recepty (62) sauna (1) squash (3) tanec (3) telefony (19) turistika (60) USA (58) vlaky (4) vysocina (3) wakeboarding (1) závod (1) závody (84) ZLM (66)

úterý 31. května 2016

Sabelell a BMW S1000XR aneb povedená střela

Po týdnu je tu opět moje oblíbená rubrika "sedláme stádo divokých koní." Tentokráte jsem se pokusil zkrotit jedno takové čítající 160 plnokrevníků z Mnichova...

BMW S1000XR, tak mu říká výrobce a zároveň ho častuje přívlastky jako sportovní a adventure, prý jde o křížence endura a sportovního stroje... s klidným svědomím mu dávám za pravdu...

Jestliže před týdnem bylo mým cílem zjistit, co lidi přitahuje na značce Harley Davidson, tentokráte byly mé cíle sobečtější, tak nějak jsem se vrátil k představě, že bych jednou mohl sedlat velké silniční enduro. Vzhledem k tomu, že mě zajímá převážně ta silniční tvář strojů, byl počin BMW v podobě S1000XR neodolatelnou pozvánkou k testovací jízdě.

Domluva v BMW byla přibližně stejně tak pohodová jako v HD a i podmínky byly obdobné, 20.000Kč kauce a smlouva o zapůjčení motocyklu... Na rozdíl od HD zněla domluva tak, že stroj vrátím se stejným množstvím paliva s jakým jsem si ho půjčil, na druhou stranu jsem nebyl limitován hodinovým intervalem a tak se má jízda mohla protáhnout až do délky otvírací doby motosalonu...

Seznámení s motocyklem probíhalo poměrně dlouho, poněvadž disponuje slušnou náloží elektroniky s níž si člověk za jízdy může hrát a "přizpůsobit" si tak stoj k obrazu svému. Palivové mapy, elektronicky řízený podvozek Dynamic ESA s možností přepínání dynamických nastavení, nastavitelné ABS, palubní počítač, ... a tak bych mohl pokračovat a zahrnout věci zcela běžné a seznam by se nafoukl jak horkovzdušný balón.

Ale vzhůru do sedla téměř 230kg vážícího stroje. Sedlo je poměrně vysoko, nutí mě zavzpomínat na další BMW, kde jsem již tento pocit několikráte zažil (pocit, že motorky šijí snad pro dvoumetrové chlapy). Celé chodidlo na zem nepoložím, ale co, jedu se projet a ne to tlačit ze sedla :-) Jo, mimochodem, sedlo bylo jak ušité pro můj zadek, k tomu vzpřímená poloha trupu, rozumně široká řidítka a stupačky přesně tam, kde bych si to představoval, aby to bylo úplně nejvíc nejpohodlnější... To stejné se dá říct i o nožní brzdě, řadičce, plynu, spojce a brzdové páčce... Ergonomie je zkrátka na jedničku s hvězdičkou.

Rozjíždím se a hned brzdím, je nutné dát přednost projíždějícím autům, kurník, proč tam nemohu trefit neutrál? Že by další stroj, kde to s neutrálem nebude žádná sranda, nebo jsou na vinně moje nohy? Hned po vjetí na silnici se proplétám mezi stojícími auty na první místo před semaforem. Zelená. Chcíp... Start! Chcíp! Start! Chcíp. Bzzzrrrrzzrz, konečně start a konečně odjezd z křižovatky... No i potvora se 160k vám zkrátka může chcípnout :-) Celkem jsem byl rád, že mě nic nezvalchovalo, to by byl smutný konec projížďky. Krom mé nešikovnosti se záhy ukazuje jak je motorka neskutečně lehce ovladatelná, skoro bych řekl jako malý skůtr, ale na něm jsem v životě neseděl (tedy asi), takže stěží mohu srovnávat. Nicméně, jakmile se pootočí kola, veškerá hmotnost je ta tam a stroj se vede lehce, jako by byl nehmotný. Za chvíli si člověk zvykne i na představu, že v zatáčkách jezdí skutečně po kolejích, nic ho nerozhodí, kam ho pošlete, tam jede, krása.

A jak jede? Motor původem z S 1000 R potuněný tak, aby odpovídal představám těch, kteří o vzniku tohoto stroje rozhodovali dává k dispozici zmiňovaných 160k při 11.000 ot./min a vrchol točivého momentu lze nalézt v 9.250 ot./min. No ano, docela pekelné... Předchozí technické údaje jinými slovy říkají, že motor je třeba točit, sice táhne i odspodu, ale to pravé přichází až v otáčkových výšinách, kam jsem se nepodíval... Proč? Nechtějte vědět, jak by tento stroj letěl ve zmiňovaných otáčkách, ani dvojku bych nesměl zařadit... A vůbec kontrolka nabádající k přeřazení by mě vysvítila za živa, kdybych to tak točil... Motor, ač skvělý, byl zřejmě jedinou věcí, která mi nepřirostla k srdci, prostě mám rád instantní Bandití zátah motoru od volnoběhu, tenhle prahne po otáčkách a to není zcela můj šálek kávy. Tedy čistě subjektivní záležitost... Objektivní výtku bych také jednu našel, týká se vibrací, možná okolo 4.000 ot/min (nevím přesně), ale v jednu chvíli byly citelné a motor při nich měl takový zvláštní plechovo-plastový zvuk. Tím však asi končím a musím už jen chválit, ať už skutečnost jak jde motor za otáčkami, jakou má sílu, jak návykový má zvuk, jak umí při zavření plynu rozkošně střílet do výfuku... Nádhera!

Motorka se tedy umí pěkně rozvášnit a naštěstí díky jejím úchvatným brzdám ji lze zase trochu zkrotit. Duální ABS si se strojem poradilo vždy na výbornou. Takovou preciznost na brzdě jsem ještě nezažil.

Takže si to trochu sesumírujme, parádní posed, parádní ovládání, parádní jízdní vlastnosti, parádní motor, parádní brzdy... Zbývá pochválit ochranu před povětrnostními vlivy, opět příkladná. A vůbec měl jsem pocit, s výjimkou výšky sedla, že motorku navrhovali na moji postavu.

Aby chvály nebylo málo, můžeme na tu hromadu již vyřčeného kydnout HP Shift Assistant pro řazení bez spojky jak nahoru, tak dolu. Asi mi uvěříte, že je to silně návyková záležitost a pokud ne, zkuste si to sami, mi se to líbilo.

Jen tak mezi řečí jsem si vzpomněl i na jeden nešvar a tím jsou malá zrcátka, ve kterých jsem nic neviděl, ale na druhou stranu, na běžné silnici vás těžko něco dohoní, takže do nich netřeba nějak zvlášť koukat :-)

Také jsem úplně opominul design stroje a možná jsme u toho měl zůstat, na ten si můžete udělat názor vy sami i z obrázku a za mě? Opět nadšení...

A tak nezbývá než přemýšlet, zda bych byl ochoten vzdát se mamutího krouťáku v téměř volnoběžných otáčkách a přenastavit hlavu na rychlootáčkovou potvoru, která je téměř po všech stránkách o mnoho levelů výše než můj stroj. To se mimochodem hned projeví, jak se po testovací jízdě vrátím na svoji mašinu. Najednou se nelze ubránit pocitu, že se s ní musím poměrně prát, že poslat ji do zatáčky je stejné, jako se rukama pokusit vykolejit tramvaj a že díky absenci téměř veškeré elektroniky je to jako jet na veteránovi... Nicméně po chvíli mě zaplaví uspokojení ze sametového kultivovaného zvuku velkého čtyřválce, popisovaný instantní zátah nevadnoucí a neměnící se s otáčkami motoru, neutrál trefím na poprvé, uvědomím si, že převodovka je zde jedna z nejlepších, co jsem vyzkoušel, a že ani ta hydraulická spojka není k zahození a že to vlastně drncá podobně jako právě testovaný stroj (díky dynamickému nastavení všeho to asi ani jinak dopadnout nemohlo) a zase mě přepadne ta obava, že ten pravý stroj pro sebe jsem už přeci našel :-)

BTW letos se asi nesvezu na BMW K1600GT, protože předváděčku nemá na salonu žádný distributor, ale aspoň jsem se na něj mohl posadit (i na K 1600 GTL) a byl to také zážitek, zkrátka jsem zvědavý, jaké to bude...



Žádné komentáře:

Okomentovat