Štítky

auta (18) běh (34) beskydy (13) brusle (34) cukroví (11) divadlo (1) DIY (2) filmy (17) golf (1) hory (37) IT (68) jednokolka (1) kola (109) kolce (10) koloběžky (4) koncert (4) koně (1) létání (20) lezení (22) literatura (8) lodě (2) lyže (130) motorky (61) osobni (1) osobní (102) plavání (4) posilování (2) potraviny (27) příroda (8) recenze (3) recepty (62) sauna (1) squash (3) tanec (3) telefony (19) turistika (60) USA (58) vlaky (4) vysocina (3) wakeboarding (1) závod (1) závody (84) ZLM (66)

pondělí 6. června 2016

Sabelell a Yamaha FJR1300A aneb není moc co vytýkat, ale srdcovka to nebude

Další týden zahajuji testem další motorky, dnes konečně přišla řada na nenápadného favorita, Yamahu FJR1300A. Stroj o kterém jsem toho ještě nedávno moc nevěděl se postupně vybarvil a já se na něj nadmíru těšil a to ještě o to víc, oč prospěly stroji inovace nachystané pro sezónu 2016, jako třeba, konečně, 6-ti stupňová převodovka...

Vypůjčení Yamahy nevybočovalo nějak zvlášť z řady. Tedy odpustíme-li si srovnání s "prémiovými" hráči jako je BMW a Harley-Davidson. To znamená, že můžete zapomenout na půjčení zdarma, neřešení benzínu a další příjemnosti... Skládáte vratnou kauci ve výši 10% ceny motocyklu, tj. 43.000Kč, motocykl vám je zapůjčen na 1,5h (s max. ujetými 100km, každý další km je za 10Kč, nicméně, jak mi bylo řečeno, jde jen o hypotetickou variantu, tolik kilometrů rozhodně neujedete...) přičemž je možné domluvit se za násobcích této částky, nicméně každý interval vás bude stát 500Kč... Samozřejmostí je návrat motocyklu tak, jak jste ho dostali, tj. s plnou nádrží. Jednání zaměstnanců Yamahy bylo... jo, jak to říct, ono záleží na koho narazíte, takže polovina byla na 100% a druhá polovina tak na 60%, ale k tomu se vrátím až na konci ve zhodnocení... Také je třeba nezapomenout, že v Praze je blaze, tedy pokud nejezdíte autem a nesnažíte se zaparkovat, proto si po dvou hodinách parkování zdarma (přímo před motosalonem na Vrbové) připlatíte 30Kč za každou další hodinu, jakože do dvou hodin se vážně nevlezete, díky vší byrokracii...

Ale zpět ke stroji/na stroj. Při usedání hned zjišťuji, že sedadlo a sama motorka je poměrně hodně široká, při groundhandlingu mi navíc zlehka překáží celokapotáž, na stranu duhou se mi sedí dobře a baťůžek nemá nejmenší problém vyšplhat vzhůru, zkrátka tu sedíme níž než na Suzuki.

Spěchal jsem až tak, že jsem nestihl zhodnotit design, což je stejně zbytečné, ale na druhou stranu klidně můžete poznat můj názor. Oldschoolový, líbivý s několika moderními prvky, nic co by zvlášť budilo plamenné diskuze a rozdělovalo pozorovatele do dvou znepřátelených táborů. Takže, líbí se mi, ale že bych si z ní sedal na zadek, to vážně ne...

A zase zpět za řidítka, po nezbytné instruktáži (ano i základní model vozí hromadu moderní elektroniky) startuji povedenou 1300, které disponuje maximálním výkonem 146k/8000ot/min a krouťákem 138Nm/7.000ot/min. Dunivý zvuk na volnoběh jako by napovídal, že máte co dělat se silákem (to naznačují i papírové hodnoty)... Jedeme, první na co narazíte, pokud do ničeho nenarazíte, je, že se motorka ovládá zcela hravě a o téměř 290kg vůbec nevíte... Poloha na sedle je vzpřímená a pohodlná, stupačky, řidítka a vůbec všechny páčky jsou na svých místech a stejně jako před týdnem (při projížďce BMW S1000XR) nabývám pocitu, jako by inženýři v Yamaze navrhovali stroj přímo mně na míru...

Záhy však také nabývám nelichotivého pocitu, že motor netáhne, jak bych si představoval, proto rychle hledám na displayi palubního počítače jakou že palivovou mapu mám aktivovanou, no jo, Touring nebude nic pro mě, přepínám tedy na obligátní S jako Sport(ing). Rázem je tu mnohem živější odezva na plyn a vůbec to jede nějak lépe.

S řazením se seznámíte také velice brzy, nová šestistupňová převodovka ve spolupráci s novou spojkou (ne vážně jsem neměl tu čest vyzkoušet dosavadní 5-ti kvalt, tedy pokud není stejný jako v prehistorickém XJR1300...) odvádí naprosto precizní práci, tady se má co učit i BMW, dokonce mi toto kombo chutná více než na mé Suzuki...

Bylo by také na čase poškádlit i brzdy, přeci jenom na červenou nepojedu... Co k ním říct, odvádí slušnou práci, kdyby lehce nepřipískávala přední brzda asi bych měl stěží na co si stěžovat. Ale když to srovnám s výletem na Kokořín... zkátka BMW brzdilo minimálně o třídu lépe...

Uživatelský komfort jsem už zmínil z pohledu bezproblémového ovládání mašiny, totéž platí o ochraně před povětrnostními vlivy, jak nohy, tak tělo a hlava jsou v pohodě. Může za to i stavitelný (elektronicky) přední štít. Po dojetí jsme sice dlouho přemýšlel o tom, jaký to má smysl... nakonec jsme na pár use-caseů přišli, ale mi samotnému by přišlo vhod investovat spíše do lepšího podvozku, ale o tom až za chvíli...

A nebo raději hned, ono asi bude slušný rozdíl mezi jednotlivými verzemi, základní FJR1300A má klasickou vidlici se základním nastavením, kdežto FJR1300AE má elektronicky stavitelnou upside-down vidlici, která by snad mohla podávat lepší výkony. A co tím myslím, prostě to dost drncalo, nezažil jsem sice během zhruba 70km, které jsem měl tu čest stroj sedlat, žádný vážný problém typu odskočené kolo, nejistota ve vedení stopy, ale i tak tu chybělo komfortnější odpružení a to zadní tlumič byl nastaven na hodnotu soft...

A teď k tomu de facto jedinému, co mě na motorce zklamalo a to ne snad, že by to bylo špatné, ale spíše protože jsem od toho očekával mnohem více... Motor! Má povedený zvuk v nízkých otáčkách, má hezký zvuk, když se řádně roztočí, disponuje solidním zátahem, je hlavním strůjcem skutečnosti, že motorka jezdí celkem úsporně (prý klidně pod 6l), ale chybí mu zátah odspodu :-( Zkrátka ve 3.000, kdy se motor mé Suzuki probouzí k lineárnímu zátahu téměř do maxima svých otáček a to mluvíme o jakékoliv rychlosti, tak zde nám třináctistovka s úžasnými papírovými hodnotami spí... Považte sami, o 49% vyšší výkon a o 28% vyšší krouťák a jak to vypadá v praxi? Zkuste si jako na Suzuki zařadit šestku v padesáti nebo i klidně šedesáti a počítejte, kdy se vám motor sebere... Chcete předjíždět na Suzuki, zatáhněte za plyn, na Yamaza koukněte na zařazenou rychlost, kopněte o jednu až dvě níž a zatáhněte za plyn... Ale pozor netočte do maxima, tam mu dochází dech, krouťák i výkon slušně padají ke dnu... Nesnažím se motor nijak kritizovat, na vše, co jsem napsal by se dalo říct, že jednoduše s touto motorkou neumím jezdit, protože nevím co chce... Skutečnost je však mnohem prostší, mám rád charakteristiku svého motoru a od náhrady bych očekával, že bude můj stroj přesahovat ve všech ohledech... A tato motorka byť mi přijde v naprosté většině ohledů lepší a nebo minimálně srovnatelná, zcela jasně pokulhává v ohledu zátahu odspodu, který já tak oceňuji. Takže asi tak... 

Před závěrečným zhodnocením bych ještě rád vyzdvihl několik drobností, kterými mě Yamaha nemálo potěšila, tedy myslím těmi, které jsem ještě nezmiňoval... Kardan, neptal jsem se sice, po kolika kilometrech si zaslouží nějakou údržbu, ale minimálně z "krátkodobého" pohledu je nesmírně lákavý, zkrátka neřešit mokro a prach a nemuset se starat o sekundární pohon - typicky řetěz, to by mě vážně lákalo. Další nezanedbatelnou drobností jsou vynikající zrcátka, po dlouhé době jsem něco viděl za sebou, byť je to možná opět trošku zbytečné, protože Yamaha dokáže být slušně rychlá a tak by se mohlo zdát, že tuto proprietu nebudete potřebovat :-) Asi šlo o nejpraktičtější zrcátka vůbec, které jsem kdy potkal na motorce od dob tykadel Simsonu S51 :-)

Co říci závěrem, skvěle padnoucí motorka do ruky, skvěle se ovládá, hodně dobře jezdí a brzdí, z části údržby prostá... Kdybych se pro ni měl rozhodnout, asi bych ještě musel vyzkoušet AE nebo S verzi s lepším podvozkem, protože pak by mi scházelo pouze přivyknout jinému charakteru motoru :-) Když jsem u něj, ještě bych rád podotkl, že i v jeho chodu se našla nepěkná zlá věc, asi okolo 4.000ot./min byly znatelné nejen v mých, ale i ve spolujezdcových stupačkách nemalé vibrace, ale nic, co by nešlo řešit nebo snést :-) 

Na konec vám ještě dlužím návrat k hodnocení personálu Yamahy, první borec, který mi motorku půjčoval a pak vracel zálohu a vůbec řešil celé půjčení byl profík a nemohu poznamenat jediného křivého slova. Za to, když jsem dorazil zpět, přebíral ode mě motorku druhý týpek, který se hned se zájmem ptal na to jak se mi líbila a já nepříliš strategicky začal s kritikou, načež se na mě pán začal poměrně mračit a de facto mi vysvětlovat, že tomu nerozumím... Jeho argumenty mi však přišly dosti mimo... Navíc si vzal "na pomoc" člověka, který právě přijel na další testovací FJR1300A a poprosil ho o jeho názor na věci, o kterých jsem mluvil a jak naschvál se jeho názory shodovaly s těmi jeho. Jenže co můžete čekat od postaršího pána (záměrně to píši diskriminačně ;-)), který se se zájmem v první řadě rozhovořil o 0,3l nižší spotřebě při jízdě po dálnici oproti pile... Já za to zkrátka nemohu, že tato motorka do 5.000 otáček moc nejede a ani s tím nic neudělá názor jiného pilota, kterému přijde, že to do pěti tisíc valí i v Touring režimu a že ve Sport režimu to bere kua za srdce... Ani neudělám nic se vžitým názorem, že řadový čtyřválec jede až ve vysokých otáčkách, vždyť to není véčkový dvouválec... Pánové seděli jste někdy na Banditovi, který stál polovinu peněz co Yamaha? Já osobně třeba neseděl na dvouválci, který by měl odspodu větší zátah... Ale víte co, ono je to jedno, je to můj názor, který je hodně zaujatý a hodně omezený, pořád na světě jezdí tolik motorek, které jsem nevyzkoušel a ani nevyzkouším, svůj názor prezentuji, ale nikomu nevnucuji... Bohužel bych si měl uvědomit, že za trochu odbojnou obranou Yamahy stála zřejmě má kritická slova, o nichž jsem se domníval, že si je stěží kdo může vzít osobně, protože jsem neopomenul kontext, do kterého jsem je zasadil. Takže Yamaza zdar :-)



Žádné komentáře:

Okomentovat