Nechme mluvit čísla a technikálie, 334kg prázdné hmotnosti (540kg celkové přípustné), obří kapotáž, pohon kardanem, BMW Motorrad Duolever a BMW Motorrad Paralever a někde uprostřed si hoví vodou chlazený řadový šestiválec objemu 1649ccm disponující max. výkonem 160k při 7.750rpm a mamutím krouťákem 175Nm při 5.520rpm. Ještě závratnějším se mi zdá informace, že 70% maxima krouťáku máte k dispozici již 1.500rpm. Víte co to je? Nic jiného než 122,5Nm! Kua, to nemá většina supersportů ani v podobě svého maxima a tady vám je to naservírováno ve volnoběžných otáčkách :-) Hravě tak zdolává i monster V dvouválce od HD. Pravda, není nepřekonatelným krouťákobíjcem, stačí kouknout na agilní elektromotorku Zero SR disponující 157Nm od 0-3.500rpm a nebo na monstrum od Triumphu, Rocket III Roadster s tříválcem o objemu 2294ccm a ohromujícím krouťákem 221Nm :-) Tak či onak, minimálně než se mi do rukou dostane zmíněný Triumph nebo Honda GL1800 GoldWing, je pro mě králem.
A teď rychle k pocitům. No dost dlouho mi trvalo, než jsem zjistil jak to nastartovat. Bezklíčkové zapalování je fajn, když víte kde to má ON/OFF :-) BTW motorka je vážně monstrózní, ale v okamžiku, kdy se na ni posadíte, tak máte pocit, že není nijak zvlášť těžká a v okamžiku, kdy se pohnou kola, tak se tak i stane. V první zatáčce se vyděsíte, motorka se položí do zatáčky tak agilně, až se vám zatají dech, už se vidíte, jak to lehne... A ono ne. Ono vás to poslouchá na slovo, na myšlenku. Naprosto špičkově se vodí do zatáček, trochu si říkáte, zda se ta S1000RR nemohla aspoň trochu nakazit :-) No a pak to pohodlí. Ano je tu ještě ultimativnější křižník se jménem K1600GTL, který má opravdová křesla, tu sedlo vypadá jako sedlo, jenže to není sedlo :-) Zkrátka to pohodlí vašeho zadku si zaslouží vzletnější označení... Tomu samozřejmě přispívají tlumiče, známé BMW duo - Duolever a Paralever, které ve spojení s chytrou elektronikou Dynamic ESA vytvářejí to pravé pohodlí. Na nohy vám nefouká, vážně za tou monstrkapotáží ani nemůže, na hlavu také ne, plexi mé šířky je výškově stavitelné samozřejmě elektronicky a tak není nic jednoduššího, než si ho za cesty správně nastavit, otevřít si helmu, pustit motorádio a kochat se. No a pak je tu ale dobrý důvod proč to neděla a proč jsem to neudělal ani já, motor. Pan motor! Jestliže jsem před rozjezdem hodně zapochyboval o BMW drive-by-ride, tak samotná jízda mě vyléčila z bezvěrství. Abyste rozuměli, odezva elektronického plynu mi přišla neadekvátní a ještě zpomalená, ale to byl neutrál, ten se nepočítá :-) Asi :-) Jízda totiž odhalila možná ne očekávané, ale vytoužené rozhodně, a to, speciální charakter motoru. Jestliže vám ve volnoběžných otáčkách přijde, že sedláte něco s trakčním elektrickým pohonem, protože zkrátka slyšíte jen slabý pískot nic nenasvědčující přítomnosti spalovacího motoru, pak vám po zatažení za heft ztuhne úsměv na tváři. V motoru se probudí skrytá bestie, která křičí seč jí otáčky stačí. Ještě že tento motor není tak úplně typický motorkový řaďák, myšleno, že netočí skoro běžných 12.000rpm, ale spokojí se s nějakými 8.000rpm. Jen díky tomu vám neexploduje hlava blahem s toho sytého řevu, symfonie... Osobně mi to více připomínalo závodní auto než motorku, ale ono to je fuk. Je to ojedinělé a úžasné. Ve spojení se slušným quickshifterem jde o líbeznou pohádku, no možná rockovou/punkovou/metalovou. Kdo ví. Tohle se musí zkrátka zažít. Dostala mě ta proměna, plujete si silnicí odstíněni od rušivého toku větru, netrefují vás mouchy, máte čisté hledí, posloucháte koncert vážné hudby, kocháte se krajinou (pardon, přesunuji testovačku mimo Ostravu :-)) a najednou vás předjede někdo něco, nebo vám lehce přeskočí, podřadíte o stupeň, možná o dva, zatáhnete za heft, přes luxusně fungující odpružení s tunou elektroniky se motorka znatelně posadí na zadní kolo a za nezapomenutelného zvukového doprodovu vystřelí stíhat a pak i utíkat tomu, co vás přinutilo dát se do pohybu. Z poklidné jízdy může být rázem divočina, při které lehce zapomenete, jaký že křižník sedláte. Neuvěřitelná proměna stále skrytá v rukojeti plynu. Když dojde na brzdy, tak to také není vůbec zlé, na stranu druhou si přeci jenom trochu vzpomenete, jak že jste těžcí, fyziku zkrátka neokecáte. No a taky trochu bacha na boční vítr, nevím zda je i o důsledek agility, schopnosti vrhat se do zatáček, ale v přímém směru za silného bočního větru to s vámi překvapivě šije... No a poslední ne úplně příjemná překvapení se vztahují k tomu opěvovávanému motoru. Jednak přes kopec krouťáku neochotně zrychluje z malých otáček, nevím zda za to mohou převody, hmotnost, nebo jen třeba elektronika, každopádně Bandit 1250 se z nízkých otáček zvedá s větší grácií, tady zavládlo malé zklamání. No a druhou věcí je brzdění motorem, které neprobíhá zcela bez podivných zvuků a ani zcela plynule, trochu mi to připomínalo motorovou brzdu v kamionu, no nevím...
Ve výsledku však jde o jedinečný stroj poskytující jedinečné zážitky s širokým polem působnosti. Mimochodem jsem vám zatajil hromadu neméně zajímavých záležitostí, které možná neokouzlí, ale které třeba očekáváte, jako vyhřívané hefty, vyhřívané sedlo, zpátečku a vůbec elektrické kde co. Ovšem nebude to zadarmo, bratru 730.000Kč by to asi tak nějak spravilo... Když jsme u té ceny, neodpustím si své obligátní srovnání s nesrovnatelnou Kawasaki H2 :-) Konečně jsme se dostali na stejnou cenovou hladinu, byť za naprosto rozdílný typ motorky a výsledek? BMW vypadá tak nějak levně, nemohu si pomoci, ale v detailech, které na velkém stroji nejsou malé a záplavě všemožných plastů pocitově hodně tratí na své exkluzivnosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat