Štítky

auta (18) běh (34) beskydy (13) brusle (34) cukroví (11) divadlo (1) DIY (2) filmy (17) golf (1) hory (37) IT (68) jednokolka (1) kola (109) kolce (10) koloběžky (4) koncert (4) koně (1) létání (20) lezení (22) literatura (8) lodě (2) lyže (130) motorky (61) osobni (1) osobní (102) plavání (4) posilování (2) potraviny (27) příroda (8) recenze (3) recepty (62) sauna (1) squash (3) tanec (3) telefony (19) turistika (60) USA (58) vlaky (4) vysocina (3) wakeboarding (1) závod (1) závody (84) ZLM (66)

pondělí 22. května 2017

První jakože pilotáž malého letadla aneb Cessna 172N Skyhawk

Díky Janičce se mi dostalo možnosti ochutnat pocity skoro pilota malého a nutno říct hlavně legendárního letadla Cessna 172N Skyhawk. Juchůůů! Na rozdíl od vcelku tísnivých zážitků z letu Aerem L-60 Brigadýr, to mělo zcela jinou dimenzi. Je zřejmé, že se cítíte naprosto jinak jako zátěž (parašutistický výsadek) a na sedadle pilota na zkoušku s berany v rukou.

Trochu zarážející snad byl jsem věk našeho pilota, který nás přivítal na letišti v Tuřanech. Ale než se tak stalo, mohli jsme se seznámit s místní florou a faunou, zajíci, bažanty a dalšími :-) No a ani průzkum betonových hangárů, kde dnes jen stěží potkáte Migy a jiné vojenské poletuchy stál za to. V současnosti tam totiž odpočívají soukromá letadla, jejichž krásné aerodynamické draky s pečlivě udržovaným povrchem příkře kontrastují s masou hrubého "válečného" betonu.

...no a pak se zjevila Cessna 172N. Vystoupila předchozí posádka včetně ani ne dvacetiletého pilota. Janička, Mirek a já jsme se nasoukali do kabiny vcelku udržovaného hornoplošníku z roku 1979. Na hlavě nám přistála sluchátka v nichž jsme se s radostí mohli zaposlouchat do záživné komunikace řídící věže a naše pilota. Charlie Echo Sierra... A už to jelo, povolení ke startu a letu nad Brnem až po Veveří a zpět. Sotva jsme vystoupali do 2.200ft (s povoleným max. na 2.400ft), dostal jsem za úkol chopit se beranů a řídit, pardon, pilotovat?

Skvělé, celkem velká odezva na malé zásahy do řízení spolu se znatelným zpožděním... velká výzva. U toho bylo třeba sledovat, kam letím, výškoměr, rychloměr, horizont, sem tam odposlechnout komunikaci pilota... Ještě že se mi staral o pedály, plyn, dalších 16 budíků a já letěl jen rovně, tedy kromě otočky nad Veveřím :-) No co vám budu povídat, zaměstnalo mě to natolik, že jsem neměl čas se bát, že letím malým letadlem a ještě bez padáku :-) Bohužel jsem nezvládal ani kochat se výhledem na Brno, na stranu druhou pokus o řízení byl samozřejmě mnohem záživnější.

Let utekl ne nepřekvapivě závratnou rychlostí, byť sama cestovní rychlost okolo 180km/h rozhodně z kabiny letadla závratně nevypadá :-) U Tuřan jsem byl zastaven ve svých pilotních pokusech, šlo se na přistání. To však bylo záhy odloženo asi o minutu, kvůli příletu velkého dopravního letadla. Bez zajímavosti nezůstává informace řídící věže o středních turbulencích po přistání zmiňovaného aera. No ve spojení se silným větrem a slušnými nárazy nešlo zrovna o polehčující okolnosti pro přistání, takže to vypadalo, že se zapotil i náš pilot. Připodobnil bych to čtyřruční hře na klavír a to jsme neviděli, jak po podlaze šudlá nohama :-) Skoro si říkám kolikpak že stojí pilotní licence a letadlo samo? :-)

Zajímavé odkazy:

Žádné komentáře:

Okomentovat