Trochu zarážející snad byl jsem věk našeho pilota, který nás přivítal na letišti v Tuřanech. Ale než se tak stalo, mohli jsme se seznámit s místní florou a faunou, zajíci, bažanty a dalšími :-) No a ani průzkum betonových hangárů, kde dnes jen stěží potkáte Migy a jiné vojenské poletuchy stál za to. V současnosti tam totiž odpočívají soukromá letadla, jejichž krásné aerodynamické draky s pečlivě udržovaným povrchem příkře kontrastují s masou hrubého "válečného" betonu.
...no a pak se zjevila Cessna 172N. Vystoupila předchozí posádka včetně ani ne dvacetiletého pilota. Janička, Mirek a já jsme se nasoukali do kabiny vcelku udržovaného hornoplošníku z roku 1979. Na hlavě nám přistála sluchátka v nichž jsme se s radostí mohli zaposlouchat do záživné komunikace řídící věže a naše pilota. Charlie Echo Sierra... A už to jelo, povolení ke startu a letu nad Brnem až po Veveří a zpět. Sotva jsme vystoupali do 2.200ft (s povoleným max. na 2.400ft), dostal jsem za úkol chopit se beranů a řídit, pardon, pilotovat?
Skvělé, celkem velká odezva na malé zásahy do řízení spolu se znatelným zpožděním... velká výzva. U toho bylo třeba sledovat, kam letím, výškoměr, rychloměr, horizont, sem tam odposlechnout komunikaci pilota... Ještě že se mi staral o pedály, plyn, dalších 16 budíků a já letěl jen rovně, tedy kromě otočky nad Veveřím :-) No co vám budu povídat, zaměstnalo mě to natolik, že jsem neměl čas se bát, že letím malým letadlem a ještě bez padáku :-) Bohužel jsem nezvládal ani kochat se výhledem na Brno, na stranu druhou pokus o řízení byl samozřejmě mnohem záživnější.
Let utekl ne nepřekvapivě závratnou rychlostí, byť sama cestovní rychlost okolo 180km/h rozhodně z kabiny letadla závratně nevypadá :-) U Tuřan jsem byl zastaven ve svých pilotních pokusech, šlo se na přistání. To však bylo záhy odloženo asi o minutu, kvůli příletu velkého dopravního letadla. Bez zajímavosti nezůstává informace řídící věže o středních turbulencích po přistání zmiňovaného aera. No ve spojení se silným větrem a slušnými nárazy nešlo zrovna o polehčující okolnosti pro přistání, takže to vypadalo, že se zapotil i náš pilot. Připodobnil bych to čtyřruční hře na klavír a to jsme neviděli, jak po podlaze šudlá nohama :-) Skoro si říkám kolikpak že stojí pilotní licence a letadlo samo? :-)
Zajímavé odkazy:
- https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ok-ces
- https://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_172
- http://www.172guide.com/models/172N-79.htm
- https://en.wikipedia.org/wiki/Lycoming_O-320
Žádné komentáře:
Okomentovat