Štítky

auta (18) běh (34) beskydy (13) brusle (34) cukroví (11) divadlo (1) DIY (2) filmy (17) golf (1) hory (37) IT (68) jednokolka (1) kola (109) kolce (10) koloběžky (4) koncert (4) koně (1) létání (20) lezení (22) literatura (8) lodě (2) lyže (130) motorky (61) osobni (1) osobní (102) plavání (4) posilování (2) potraviny (27) příroda (8) recenze (3) recepty (62) sauna (1) squash (3) tanec (3) telefony (19) turistika (60) USA (58) vlaky (4) vysocina (3) wakeboarding (1) závod (1) závody (84) ZLM (66)

úterý 21. června 2016

Sabelell a Moto Guzzi Griso 1200 8V SE aneb klasika, která donutila Dalibora koně pást

Po tomhle jsem prahl již dlouhou dobu... O čem to mluvím? O projížďce Moto Guzzi. Jeden z mála současných výrobců, který produkuje motocykly s véčkovám dvouválce umístěným podélně. Přiznávám, že se mé touhy ubírali směrem Stelvia, ale Griso 1200 8V SE se vyrábí s de facto stejným motorem, stejnou kyvkou, stejným kardenem, stejnými brzdami... takže proč ne. BTW opět až po zkušební jízdě jsem se dověděl, kam že sám výrobce řadí tento stroj - sportovní naháč...

Co říci k výpůjčce, no raději vše :-) Takže pokud jste četli předešlé testy Aprilií, s klidem vše i přeskočte...

MOTO LIVE TOUR 2016, tak přesně se jmenovala akce, během které jste si mohli vyzkoušet několik strojů z nabídky Italských značek Aprilia a Moto Guzzi. Osobně jsem sáhl po třech strojích, což moji peněženku vyšlo na 500Kč, tj. bratru 167Kč za půlhodinové svezení na jednom stroji. Jako bonus jsem dostal občerstvení v podobě malé točené kofoly a párku v rohlíku, BTW takové hnusy už léta nejím a jak mi tentokrát chutnalo :-) Registrace strojů byla naprosto bezproblémová, domluva s borci na místě také, připravená trasa vybrána výborně, takže není důvodů pro vyřčení jakéhokoliv křivého slova.

Instruktáž u téhle mašiny byla ..., jo ona vlastně žádná nebyla, sám si nastartujte a jeďte... Pokud mně nechtěli ukazovat, kde to má plyn, brzdy, řazení a klíček na startování, tak nebylo vážně co ukazovat :-) Tak na takhle holé mašině jsem nejel už hodně dlouho, asi tak od dob Simsonu?

S batůžkem jsme usedli na poměrně široké a pohodlné sedlo, řidičova poloha rozhodně nebyla kdovíjak sportovní, spíše taková, jakou byste čekali na staré Jawě, nebo tak nějak, prostě pohodička, tedy nebýt toho ohromného motoru o jehož hlavu válců jsem si lehce opíral kolena. Je čas probudit pana Engina! To jak s vámi zamává podélně uložené véčko nemá obdoby, no dobře, kecám u boxerů BMW je to podobné a možná i horší :-) Nicméně tato nectnost, která je patrná i při prudké akceleraci je vlastně devizou tohoto stroje a mi se to líbilo.

K jízdě nemám moc co říct, prostě to jelo, brzdilo, zatáčelo a pružilo, stroj je osazen poměrně slušnými komponentami, ať už mluvíme o tlumiči, vidlici či o brzdách...

Nejdůležitější a nejzásadnější poznatek z jízdy však vyrazil dech i mně samotnému, šlo snad o první stroj, kde se mi líbilo ploužit se krajinou předpisovou devadesátkou... Žádné svody... A to ne že by se tenhle obr nedokázal rozvášnit, síly má na rozdávání. A pro mě osobně z toho vyplynul jeden zvláštní poznatek, dostal jsem chuť projet nějakého pořádného veterána...

BTW když jsem u té jízdy, absence ABS byla pro mě poměrně citelná, jsem na něj zvyklý, takže při ostřejším brzdění jsem občas poslal zadní kolo do smyku, nicméně vždy se jednalo o kontrolovaný manévr na rovince...

Při tom přeskakování z tématu na téma se mi vybavila další vzpomínka a to na krásné mechanické zvuky, které se ozývaly z motoru, přirovnal bych je k hrubší hodinářské práci, která ovšem nepostrádala nezpochybnitelný styl.

Když se zmiňuji o stylu nelze také přehlédnout značné prohřešky proti jeho pravidlům. Co je kua ten ohavnej plastovej budík, který má snad jen ve zlém snu imitovat kov, k čemu je u toho budíku přilepené LCD, které krom symbolu baterky a hodin neumí nic zobrazit a proč je tohle zfušované dílko přiděláno k řidítkům nakřivo? O imitaci kovu na blinkrech je zbytečné se zmiňovat, výše popsané to nepřebije a detailů tohoto rázu bychom ještě pár jistě našli... Italové...

Konečné zúčtování by se asi zmiňovalo o klasice, kterou je třeba aspoň jednou za život vyzkoušet, potykat si ještě s tím "starým" mechanickým světem, který netrpí neduhy moderní doby, kde vás za ručičku vodí elektronika. Pohodovej stroj, jehož motor za to umí vzít, bezúdržbovka díky kardanu a vůbec dílko milého vzezření, kterému rádi odpustíme nejedno drobné selhání...


Žádné komentáře:

Okomentovat