Štítky

auta (18) běh (34) beskydy (13) brusle (34) cukroví (11) divadlo (1) DIY (2) filmy (17) golf (1) hory (37) IT (68) jednokolka (1) kola (109) kolce (10) koloběžky (4) koncert (4) koně (1) létání (20) lezení (22) literatura (8) lodě (2) lyže (130) motorky (61) osobni (1) osobní (102) plavání (4) posilování (2) potraviny (27) příroda (8) recenze (3) recepty (62) sauna (1) squash (3) tanec (3) telefony (19) turistika (60) USA (58) vlaky (4) vysocina (3) wakeboarding (1) závod (1) závody (84) ZLM (66)

pátek 18. května 2018

Sabelell a Yamaha FJR1300AE aneb opakovaní je matka moudrosti aneb že prý dvakrát do stejné řeky nevstoupíš

Jak začít? Lezu snad dvakrát do téže řeky rád, navíc do takové, kde jsem se již topil? Chtěl jsem si po dvou letech ověřit názorovou konzistenci? Nebo jsem snad chtěl vidět, jak se mi za tu dobu změnil názor na motorku, do které jsem vkládal tolik nadějí (jakože bude mojí další)? A nebo jsem vás chtěl přesvědčit, že mi paměť už neslouží (s hrůzou vyšlo najevo toto: 2016=FRJ1300A a 2018=FRJ1300AE)? Suď či (ne)su(d/ď)!

Context matters! Jen chvíli před tím jsem seděl na Yamaze XT1200ZE Super Ténéré. No a jak to teď vypadá? Kua, ta motorka je těžká, pohybovat s ní bezmotorově mi nepřináší zvlášť velké potěšení. Ani ten rejd při trefování se na chodník moc nepíše... Jo a kde mám stupačky, proč mám tak pokrčené nohy a proč ty nohy musím okolo té monstr-nádrže tak roztahovat? Záda! Proč bolí? Jo, to to začíná. Očividně jedu v kolejích dva roky starých, kdy jsem odcházel zklamaný a ještě zpruzený pražskými pepíky... Zvláštní, v recenzi jsem stroj celkem chválil. Že bych nebyl konzistentní ani ve srovnání tehdejší pocity/tehdejší zápisky? Kua! Nastavuji si zrcátka a poprvé jsem spokojený, vidím skvěle, štelují se skvěle, dobrá práce, Yamaho! Šup na silnici, natěšený, že nebudu muset po městě na 2 nebo 3, hned tam nakopu 5... Kua, to sotva jede... Zvuk dobrej, ale zatáhnete za heft a marně se rozhlížíte, kde se zjeví stádo 146 kobyl! Fail. Takhle to nepůjde. Takhle si to neužijeme ani já ani motorka. Zkouším zapomenout na to, jak se mi líbí jezdit, prubnu přizpůsobiti se stroji.

Opouštím vesnici, podřazuji ze trojky na dvojku, poměrně chladnokrevně otevírám plyn s prudkostí neurotika na plný koule. Chyba? To, že si to můžete dovolit udělat na tomto stroji při městské rychlosti na 5 nebo 6, ještě neznamená, že je to dobrý zkoušet na dvojku! Ne, nebojte, asi vás to nesetřese, přeci jenom jde o "mírný" silniční křižník s pohotovostní hmotností 292kg, pod kterými i těch poměrně bestiálních 150 koní lehce jihne. Jenže s rostoucí chutí tedy spíše otáčkami, nalézají nové sebevědomí. Jo a to mi začíná scházet... Ruce začínají pevně svírat řidítka a výslednice sil mi naznačuje, že jsem docela drzý. Marně hledám nájezd na německou dálnici... Ještě že v maximu motor tuhne, na trojku řadím jen proto, abych mohl rychle uvolnit plynovou rukojeť. Vau, to nebylo špatný. Zpátky za dvě, odbočka a jdeme do zatáček. Je pravda, že se nemohu zapřít stehnem, hrozně klouže, ale i na to vzápětí zapomínám, opojná rychlost, slušný náklon a do červených vytočený motor mi dávají na vše špatné zapomenout. Dobrých dvacet minut lítám tam a zpět! Njn. tohle by se slušelo dělat na superbiku a ne těžké cestovní mrše. Jenže motoru to chutná právě v tomhle pásmu. Následná zábava pak chytla i mě! A tak marně přemýšlím, zda to není stejné jako s vadným ESP v mém Ceedu, kde jsem dlouho přemýšlel, zda neudělali korejští inženýři někde chybu a nebo mi chtěli dopřát spoustu zábavy během driftovaní v rodinném autě... Však si to přeberte sami.

292kg, délka 2230mm, nádrž 25l, 17" kola 120/70 a 150/55, zdvihy 135 a 125mm, elektronicky stavitelné odpružení, nastavitelné palivové mapy, hliníkový prostorový rám, sekundární převod kardanem, řadový čtyřválec DOHC s maximy 146k@8.000rpm a 138NM@7.000rpm. Elektronicky stavitelné plexi, schránky, kufry... Takhle nějak to vypadá po technické stránce.

BTW se současnou evolucí se na trhu můžete potkávat již třetí rok. Rozdíl mezi zmiňovanou FRJ1300A a FRJ1300AE je především v elektronicky stavitelné podvozku a mně se nechce znovu všechno psát, takže vás odkážu na zápisek Sabelell a Yamaha FJR1300A aneb není moc co vytýkat, ale srdcovka to nebude. Vyjadřovat se budu jen k tomu, co vnímám dnes jinak.

Design

Ano, stále se mi líbí. Nutné je však připomenout plastovost, což není nic proti ničemu. Proč by plast neměl vypadat jako plast. Nicméně vzhledem k ceně to není asi úplně to pravé ořechové.

Poloha na sedle

Sedíte vzpřímeně, ale nohy jsou znatelně pokrčenější a dozadu posunutější než na enduru (asi jsem objevil Ameriku, co). Nádrž je opravdu nepřirozeně široká a roztažení noh mi bylo nepříjemné. Vzpřímenou polohu mohu potvrdit, problém však vidím v tom, že mě hned začala bolet záda a za celou cestu jsem se nedokázal dobře usadit, abych pořád někam nesklouzával. Navíc plastový bok motorky a nádrž jsou tak kluzké, že vysednutí v zatáčce není rozhodně příjemné, protože nemáte jistotu, že vám zapřené stehno neuklouzne.

Palivové mapy

Konkurence se dávno pohybuje nad 200k a já od ní něco málo vyzkoušel... Touring mi zkrátka přišel jako vrah motoru, který nemá cenu ani zkoušet. Takže jedině Sko :-) BTW za deště bych své tvrzení asi hodně rychle pozměnil. ;-)

Brzdy

I tentokráte pískaly. Zvláštní, stoj měl odkroucených 22.000km, takže zajetím či nezajetím to zkrátka nebude. :-) BTW při simulaci nouzového brzdění jsem dospěl ke zjištění, že mám co do činění s kombinovaným ABS. Zadupnul jsem zadní brzdu, zadek v občasném smyku mě nijak nepřekvapil, ale to že se začala topit vidle a brzdí přední brzda... To jsem nečekal a trochu mě to překvapilo. BTW brzdy nevypadají ostře, ale pokud si na ně vyšlápnete, tak jde o dobré kotvy. Předek utopíte, vaše vnitřnosti se nalepí na hrudní koš a stojíte. Vlastně dobrá práce!

Elektronicky ovládané plexi

Skoro to už považuji (buržoutsky) za standard, takže se nad elektronikou nepozastavuji. Ale víte co? Plexi nelze vysunout dostatečně vysoko na 185cm člověka. Po městě jsem trochu experimentovat a v high poloze bylo pořád o pár čísel níž, než aby zvedalo všechen vzduch nad helmu. Ve výsledku je to v pohodě, co se týče odporu vzduchu, ale rachot zůstává. Posunete-li hlavu trochu níž, zmizí i hluk, škoda, tady stačilo málo. BTW ve většině poloh se třepotá tak, že máte obavu zda nepraskne.

Komfot/pružení

Tak vám nevím, na špatném povrchu to nebylo moc pěkný, takže asi žádná velká změna. Pro reálné posouzení by to chtělo vyzkoušet oba stroje hned po sobě...

Motor

Tam se to asi nemění. Z nízkých otáček ho musíte tahat, ale když mu dopřejete o co si říká, odvděčí se vám luxusním zátahem i zvukem. Takže mu je dejte!

Kardan

Pořád platí, co jsem napsal. Na zajetém stroji jsem si však nemohl nevšimnou jistého pískání z pohonu (malá rychlost a plně otevřená helma).

Tempomat

Vsuvka. Nepamatuji si, zda jsem na některé z motorek kdy zkoušel tempomat (s výjimkou XT1200ZE). Chyba. Je to skvělá věc! Na rovných přehledných úsecích v obci jsem nechal jet motorku samotnou a proklepával si ruce, moc příjemné!

Závěr

Nemohu si pomoci, ale Yamaha nebude zkrátka mojí krevní skupinou. Asi bych se měl ještě podívat na zoubek R1... Jo, ale to asi nemá nic moc společného s FJR1300AE. Stále ji nechci, ale už jí aspoň trochu více rozumím. Vlastně si ji dokonce dokážu představit jako svoji mašinu, jenže bych pořád musel jezdit pilu. :-) Kdybyste se zeptali, co bylo lepší, FJRo či XTčko a nebo dokonce, která Yamaha se mi líbila nejvíc, tak vám okamžitě vysypu odpověď z helmy. Kia! LOL. Kia Stinger GT, V6, 3.3l, T-GDI, 4x4, A/T, ale o tom milé děti za chvíli!


Žádné komentáře:

Okomentovat