Štítky

auta (18) běh (34) beskydy (13) brusle (34) cukroví (11) divadlo (1) DIY (2) filmy (17) golf (1) hory (37) IT (68) jednokolka (1) kola (109) kolce (10) koloběžky (4) koncert (4) koně (1) létání (20) lezení (22) literatura (8) lodě (2) lyže (130) motorky (61) osobni (1) osobní (102) plavání (4) posilování (2) potraviny (27) příroda (8) recenze (3) recepty (62) sauna (1) squash (3) tanec (3) telefony (19) turistika (60) USA (58) vlaky (4) vysocina (3) wakeboarding (1) závod (1) závody (84) ZLM (66)

pondělí 21. května 2018

Sabelell a Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD

Kia za Kiu? Ceed za Stingera? No ne, ale líbilo by se mi to, moc by se mi to líbilo! Pěkná představa. BTW doma došlo na otázku, jakže jsem si objednal zkušební jízdu. Jakože, zda jsem předstíral, že o auto mám zájem (jako bych snad neměl). Nikoliv! A priori jsem přiznal barvu, že jsem tam jen náhodou, protože vedle jdu projet dvě Yamahy a když už tam mají to GTčko, tak že by mě mrzelo, kdybych ho neprojel. A tak Pemmu patří dík, že mě neposlaly ke všem šípkům, nebo aspoň ke dvěma Yamahám.

Dobrej začátek, dopravní kolona, minuta do zarezervovaného termínu, běh trávou, udýchaný a zpocený, ale včas na místě. Pár fotek před salonem, na místo spolujezdce, na zadní sedačku... LOL! Tak mě tak napadá, že až napíšu, že průvodce tedy ...kyni mi dělala šikovná prodejkyně autosalonu, tak to začne vypadat zcela nepatřičně. :-) No, ale nebylo, slečna/paní mi jen vyjela z areálu firmy a pak jsem se posadil za volant já. Za velkou škodu lze ve výsledku považovat jen skutečnost, že Brno a jeho okolí bylo dosti nechutně ucpané, zkrátka jako obvykle...

Jedeme! 4.830mm dlouhé a 1.870mm široké kupé s rozvorem náprav 2.905mm a hmotností něco přes 1.900kg. Krom váhy a míry asi stojí za zmínku elektronicky řízené tlumiče s nastavitelnou charakteristikou odpružení, čtyř a dvou-pístkové brzdy Brembo a pak také asi ten motor. Ne že by přinesl nějaký zásadní vau efekt, ale v dnešní době stále patrného downsizingu není špatné zakopnout o 6-ti válec, 3,3l dopovaný turbodmychadlem (T-GDI) s maximem výkonu 370k@6.000rpm a maximem točivého momentu 510Nm@1.300-4.500rpm. Motoru pak sekunduje automatická osmi stupňová převodovka a náhon 4x4. K těmto číslům přísluší i odpovídající celkem pěkné výkony na silnici, jakožto zrychlení 0-100km/h za 4,9s a maximálka na 270km/h. No, nepřijde mi to špatný,

Design. S tím to je/není jako vždy. Mi se auto líbí poměrně hodně, nejvíce však zezadu. Celkové proporce mi přijdou hodně vyvážené, ale od čumáku bych čekal více. Asi nebudeme řešit, co a od koho kdo okopíroval, každý v tom vidí kousek jiného auta... A mi to asi nevadí. No nebýt toho čumáku, tvrdil bych, že jde o nejkrásnější Kiu ever, ale takhle pořád zvažuji, zda si tvrdošíjně nestát za názorem, že Ceed SW 2017 je tím nej... (no co, hoďte si kamenem (tedy jen virtuální), ale mám to tak). Někteří hrozně rozebírají fakeové průduchy na kapotě a rádoby výstupy vzduchu za zadními koly. Njn. smutné, ale ne zas tak moc, zbytek je zcela funkční, takže toho pozlátka spatřuji na autě přijatelné množství. Speciální metalická příplatková červená je taky cajk, ale asi se mi líbí trochu více žlutá...

No a co uvnitř? Extra porce kůže, dokonce i na stropě. Interiér přestože hodně tmavý, včetně zmiňované kůže na stropech, působí celkem neutrálně, rozhodně se nepostaral o žádnou zvláštní depku. Kožené sedačky ve předu i vzadu a hodně slušné zpracovaní...  Asi nepřekvapí, že vše je v elektrice, že se vám sama při otevření dveří posouvá sedačka vzad a při zavření vpřed. Asi by bylo divné, kdybyste si nemohli nastavovat za jízdy elektronicky volant, kdyby nešly "dofouknout" bočnice řidičovy sedačky (vyhřívané a klimatizované), kdy auto nenabízelo "palivové mapy", které si pohrají s nastavením přímého vstřikování, převodovky a podvozku (nejspíše i s posilovačem řízení). Stejně byste se asi podivovali, kdyby v autě nebyla klimatizace s velice patrnými průduchy (kde to kdo okopíroval, nevím a ani nevím, zda se mi to zvlášť líbí, jde opravdu o hodně poutající prvek palubky). Že nalezneme v autě poměrně velký display je stejně tutové, jakože před se před vámi díky HUDu zobrazuje minimálně rychlost a nastavení tempomatu (co více lze přihodit do zobrazení, pak-li že vůbec něco, na to se mě neptejte). BTW HUD je za mě jednou z nej vychytávek stojící na straně pasivní bezpečnosti vozidel a jeho použití rozhodně kvituji. Pedály jsou na svém místě a není jim moc co vytknout, stejně tak dobře stavitelný volant s věncem nevelkého průměru padnoucí skvěle do ruky. Na rozdíl od Ceedu neudělali kamarádi korejští chybu ve volbě poloviny tlačítek na volantu, takže dokonce i telefon budete ovládat tlačítky s dobrou hmatovou odezvou, které nebudou vyžadovat vaši vizuální kontrolu (a zase jsme u té bezpečnosti). Jízdní režim automatické převodovky lze volit pěknou pákou tam, kde byste to čekali. Nemohu se však rozhodnout, zda tři volby D - N - R vynést do nebe nebo zatratit. Je to jednoduché, vkusné, logické, ale nevím, zda absenci polohy P resp. její nahrazení samostatným tlačítkem P popř. další páčkou elektronické ruční brzdy popř. funkcí autohold vnímat jako ergonomickou výhodu... U rádia jsem se zapomněl zastavit a nevychválil jsem jeho dokonalý zvuk, přednášku autosalonu nechám na něm, asi to moc neřeším... Než se pustíme dál, napadá mě pár maličkostí, pochvalu si zaslouží parádní budíky, jednoduché vkusné a čitelné, takhle by se to mělo dělat! A na druhém konci spektra stojí madlo dveří, které by jako vypadlo z oka tomu, které známe ze Ceedu. Což o to, to by mi asi nevadilo, nebýt plastové imitace kovu. Asi bych se nerozčiloval... houby, vlastně bych se rozčiloval vzhledem k ceně ještě více, to kdyby náhodou bylo vše imitací kovu. Ale tady je většina kovově vypadajících věcí opravdu kovová s velkou výjimkou v podobě zmiňovaného madla. Zda je to snad kvůli bezpečnosti a bočnímu nárazu jsem se nedověděl. Každopádně se mi nechce věřit, že to tam nebyl kov kvůli ceně...

Ale pojďme dál, co praktičnost? Skvělé, liftback, horší je však velikost skvěle přístupného kufru. Nečekali jste přeci v téměř pěti metrové limuzíně velký kufr? :-) Náhon 4x4 a rezervní 19" kolo ukously zejména na výšku z kufru tolik, že nevím zda raději nemluvit o pouzdru na golfové hole. Tady brečím, kvůli (ne)kufru si ho téměř jistě nekoupím. A co vzadu, dá se tam sedě? Dá, ale 185cm je trošku moc, prostě si musíte popostrčit zadek na sedáku dál od zádové opěrky, jinak budete pociťovat přítomnost střechy, což nesnáším. Nicméně bych řekl, že do 180cm výšky dobrý. Na nohy je tu místa vcelku dost, přeci jenom z rozvoru přes 2.9m se dá něco vykouzlit, že. :-) Z pohledu šlechty na zadním sedadle vám bude asi hej, nic mi tam nechybělo. Tedy asi mi tam něco přebývalo, díky čemuž jsem usoudil, že vzadu se spíše počítá s dětmi. Jak jinak si vysvětlit příšernou, ale asi i funkční síťovanou tašku na zcela ohavných plastových zádech předních sedaček, jako že musí jít o opatření proti poškození od dětí... :-)

Nakonec bych probral tu nejzajímavější kapitolu, jak korejský dravec lítá a nebo aspoň jezdí. Jenže co naplat, já si pěkně pokecal s prodejkyní v kolonách táhnoucích se městem i vesnicemi. Takže jak to skutečně umí jezdit tak nějak pořádně nevím. :( Jisté však je, že se tu zapracovalo na odhlučnění velkých kol, takže ty při okreskové rychlosti neslyšíte. K velké škodě ve většině poznaných režimů nevíte ani o motoru. Tohle je výtka, na které se shodu s mnoha recenzenty. Když mám takovéhle auto, které mi umožňuje zažít trochu zábavy na silnici, tak bych rád slyšel i původce většiny dobra... Abych to úplně nepřehnal, pokud motor vytočíte, tak hned víte s čím máte tu čest, jenže je to málo, chtělo by to více. Zvuk je zkrátka nádherný, ale tichý. Asi nepřekvapí, že se se auto vede lehce, krásně zatáčí, 19" kolům nedělají zvlášť velké problémy ani běžné nerovnosti našich cest. Vše funguje nějak tak očekávaně skvěle, jízda je plynulá a klidná... No a když máte štěstí, tak se dostanete na chvíli mimo obec a uvidíte před sebou kousek rovinky... Konečně! Jaké to asi bude? Z těchto myšlenek vás vytrhne až koncentrace na předjetí vozu před vámi. Pedál na podlaze. Očekávání... Nic? Zlomky vteřiny mi připadají jako věčnost... Možná snad vteřinu elektronice převodovky trvalo než podřadila o X stupňů níže a dostala tak turbo a celý motor do těch správných otáček. Pak se probudil zdroj vší síly k životu. Spolu s poměrně nečekanou silou, která vás zaboří do sedaček, uslyšíte vážně příjemný hlas v těchto chvílích již nenasytného tahouna. Katapult vás vystřelí vstříc a vy jen tak zíráte jak prolétáváte už kolem druhého auta a nezbývá vám příliš času na to, abyste se rozmysleli kolik jich ještě střihnete. Třeba už jen proto, že začátek obce je na dosah ruky a rafička tachometru... (no ještě že jsem neměl čas sledovat ani ji a ani HUD). Přestože jsem v kolonách strávil snad půl hodiny z tři čtvrtě hodinové jízdy a přestože jsem na plynový pedál dupl asi jen 2-3 krát, tak přes to všechno jsem si to užil moc pěkně. A to jsem ještě vůbec netušil, že po projetí poměrně exlusivních motocyklů Yahama XT1200ZE a FRJ1300AE budou zážitky z Kie stále výš. Že bych vyměkl tak, že spíše ocením klimatizaci s dvěma pedály a rádiem na místo pocení se pod černou helmou stále vydán slunci na milost a nemilost? Nevím... Ale jen stěží mohu nedoporučit svezení jakémukoliv automobilovému fanouškovi.

A co říci koupě chtivým potenciálním zákazníkům? Tak to vážně nevím! Cena okolo 1.5MKč není jistě zanedbatelná. Že za své peníze dostanete zajímavou muziku, tak o tom bych snad ani nepřemýšlel. Ale o srovnání s německou konkurencí vím prdlajs, zkrátka jsem neměl v rukách ani BMW, Mercedes či Audi. Nad slunce nad mojí helmou jasnější však je skutečnost, že "jméno/značku" za ty prachy nedostanete, takže to buď musíte dostat v poskytovaných zážitcích a nebo ve výbavě, popř. v obém. Jestli se tak děje, bude už muset zjistit sami, hodně štěstí a příjemný let. ;-)


Žádné komentáře:

Okomentovat