Nejprve se zastavím u zmínky o téměř nedestruktivní metodě - pokud chceme ověřit, že je svár/trubka skutečně prasklá a že to, na co koukáme není pouhá prasklina v laku, tak nám nezbude než sundat lak a barvu na ověřovaném sváru/trubce, což přiznejme si, je poměrně destruktivní a v případě negativního výsledku (svár/trubka není prasklá) bude znamenat nemalé náklady na opravu laku, byť je to vlastně pozitivní :-)
A teď k samotné metodě.
Co budeme potřebovat?
- technický líh (odmašťovadlo), může být použito cokoliv jiného vhodného na odmaštění
- plavená křída (vývojka), může být i školní křída
- petrolej (detekční tekutina s vysokou vzlínavostí), může být použit i obarvený petrolej
Jak budeme postupovat?
- očistíme svár/trubku až na kov (odstraníme všechny vrstvy barev a laků)
- odmastíme svár/trubku odmašťovadlem
- rozmícháme plavenou křídu (rozdrcenou školní křídu) optimálně v technickém lihu (rychleji se odpařuje a vrstva tekuté křídy rychleji zaschne) popř. ve vodě
- téměř tekutou křídu nalijeme/naneseme na odmaštěný svár/trubku a necháme zaschnout
- z rubové strany sváru/trubky vlijeme malé množství detekční tekutiny (petroleje)
- počkám pár minut, pokud se v místě domnělé praskliny zamastí zaschlá křída, znamená to, že detekční tekutina vlivem vzlínavosti pronikla existující prasklinou na lícovou stranu sváru/trubky - jedná se o skutečnou prasklinu
Nezbytná fotodokumentace s nešťastným výsledkem, ale o to ilustrativnější :-)
Žádné komentáře:
Okomentovat