Štítky

auta (18) běh (34) beskydy (13) brusle (34) cukroví (11) divadlo (1) DIY (2) filmy (17) golf (1) hory (37) IT (68) jednokolka (1) kola (109) kolce (10) koloběžky (4) koncert (4) koně (1) létání (20) lezení (22) literatura (8) lodě (2) lyže (130) motorky (61) osobni (1) osobní (102) plavání (4) posilování (2) potraviny (27) příroda (8) recenze (3) recepty (62) sauna (1) squash (3) tanec (3) telefony (19) turistika (60) USA (58) vlaky (4) vysocina (3) wakeboarding (1) závod (1) závody (84) ZLM (66)

pondělí 8. července 2013

Kapilární zkouška aneb jak nedestruktivně odhalit/ověřit prasklinu ve sváru/trubce...

Jednou z metod pro nedestruktivní (z pohledu cyklistiky nutno říct "téměř nedestruktivní") odhalení/ověření praskliny ve sváru/trubce je kapilární zkouška. Provádíme ji převážně na nemagnetických materiálech, proto je vhodná pro rámy běžných kol, jelikož většina současné produkce je postavena na slitinách hliníku (nejčastěji 7005 popř. 6061).

Nejprve se zastavím u zmínky o téměř nedestruktivní metodě - pokud chceme ověřit, že je svár/trubka skutečně prasklá a že to, na co koukáme není pouhá prasklina v laku, tak nám nezbude než sundat lak a barvu na ověřovaném sváru/trubce, což přiznejme si, je poměrně destruktivní a v případě negativního výsledku (svár/trubka není prasklá) bude znamenat nemalé náklady na opravu laku, byť je to vlastně pozitivní :-)

A teď k samotné metodě.

Co budeme potřebovat?

  • technický líh (odmašťovadlo), může být použito cokoliv jiného vhodného na odmaštění
  • plavená křída (vývojka), může být i školní křída
  • petrolej (detekční tekutina s vysokou vzlínavostí), může být použit i obarvený petrolej

Jak budeme postupovat?
  • očistíme svár/trubku až na kov (odstraníme všechny vrstvy barev a laků)
  • odmastíme svár/trubku odmašťovadlem
  • rozmícháme plavenou křídu (rozdrcenou školní křídu) optimálně v technickém lihu (rychleji se odpařuje a vrstva tekuté křídy rychleji zaschne) popř. ve vodě
  • téměř tekutou křídu nalijeme/naneseme na odmaštěný svár/trubku a necháme zaschnout
  • z rubové strany sváru/trubky vlijeme malé množství detekční tekutiny (petroleje)
  • počkám pár minut, pokud se v místě domnělé praskliny zamastí zaschlá křída, znamená to, že detekční tekutina vlivem vzlínavosti pronikla existující prasklinou na lícovou stranu sváru/trubky - jedná se o skutečnou prasklinu

Nezbytná fotodokumentace s nešťastným výsledkem, ale o to ilustrativnější :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat