Štítky

auta (18) běh (34) beskydy (13) brusle (34) cukroví (11) divadlo (1) DIY (2) filmy (17) golf (1) hory (37) IT (68) jednokolka (1) kola (109) kolce (10) koloběžky (4) koncert (4) koně (1) létání (20) lezení (22) literatura (8) lodě (2) lyže (130) motorky (61) osobni (1) osobní (102) plavání (4) posilování (2) potraviny (27) příroda (8) recenze (3) recepty (62) sauna (1) squash (3) tanec (3) telefony (19) turistika (60) USA (58) vlaky (4) vysocina (3) wakeboarding (1) závod (1) závody (84) ZLM (66)

pátek 22. června 2018

Sabelell a Ford Fiesta Trend 1.1 (85k/5.st manuál) 2018

Když už jsem se rozhodl věnovat samostatný zápisek francouzské odysee ve Fordu Fiestě Active Pack/Plus 1.5TDCi (85k/6.st manuál) 2018, nezbývá, abych se obšírněji nevrátil i k sardinské výpravě ve Fordu Fiestě Trend 1.1 (85k/5.st manuál) 2018. Hlavním motivací je přirozeně srovnání.

Bohužel novou Fiestu 2018 ve výše zmíněném provedení nemohu považovat za povedenou. Krásné a líbivé auto krouhající perfektně zatáčky s malým do ruky dobře padnoucím "závodním" volantem, ale také... Příšerně drahé, v dané konfiguraci tipuji přes 350kKč, s úplně debilním 3-válcovým motorem, jehož charakter nelze označit za charakter. Pitomá kulisa řazení jen dokresluje tu bídu. Přitom blahé paměti Fiesta páté generace (2002-2008) (se 70k benzínovým čtyřválcem) disponovala z mého pohledu tou nejlepší kulisou řazení, jakou jsem kdy v autě zažil. Přehnaná tvrdost podvozku z vás na bídných sardinských silnicích vymlátí poslední zbytky toho, čemu říkáte duše... U motoru se škaredým pětikvlatem jsem úplně zapomněl na spotřebu. Auto jsme dostali s najetými 11km a průměrnou spotřebou 12l/100km, tento děs jsme umazávali několik stovek kilometrů. Nebýt toho, že jsme od jisté chvíle jezdili jen po dálnicích (děsivou rychlosti 50-90km/h), tak bychom jezdili tak za 7l/100km. Naše superúsporná jízda si nakonec řekla o 5,3l/100km dle palubního počítače (při ujetých 665km, jj, blížili jsme se peklu). Rozhodně ji však nepovažujte za něco běžně dosažitelného. Nemluvě již o tabulkové hodnotě 4,7l/100km v kombinovaném režimu, ten náš se spíše blížil mimo městu, kde to prý zvládá za 3,9l/100km. Takže ve výsledku bezcharakterní žíznivá nevýkonná mrcha, tak to si každý přeje! A pak ten balík nelogična. Je skvělé, že mají omezovač rychlosti (samozřejmě ten blbý, který neumí brzdit z kopce) a nebo dokonce aktivní systém kontroly jízdy v jízdním pruhu, který vám na dálnici bude cukat volantem a zatáčet vás zpět do vašeho chlívku, ale v kontextu této výbavy je nesmyslné, že posádka na zadních sedačkách je odkázána na šlehače... O tom, že bych dal bezednou solničku a oba tyto v praxi nepříliš využitelné asistenty výměnou za tempomat se raději ani zmiňovat nebudu! Jo a skvělé mi také příjde milé modré osvětlení pedálů, nohou spolujezdce, držáků nápojů na středovém panelu i ve dveřích a Bůh ví i čeho jiného. Pokud nejedete v noci, bude vás trápit spíše naprosto neergonomická opěrka loktu ve dveřích předním a zadních zvlášť. Možná jako já oceníte i naprosto zbabrané ovladače na volantu, absenci zobrazení hodin jinde než na obrovském otravném středovém multifunkčním displayi. U toho mě nejvíce mimochodem štvala animace jeho vypnutí, ano, mohu být rád, že šel vypnout, ale když už zmáčknu tlačítko vypnout, tak to nedělám kvůli tomu, aby po displayi jezdila okénka několik vteřin, ale protože chci mít tmu a to tak, že hned. Překvapivě šel k "systému" připojit i iPhone, ale tím, že velký display dokáže zobrazovat jen některé aplikace a zrovna ne ty, které bych si přál, mohu i tuto jinak zajímavou integraci prohlásit za bezcennou (aspoň pro mě). BTW ještě si nemohu odpustit návrat k obřímu displayi, nejlepší je zhasnutý, funguje jako skvělé zrcadlo s výhledem přímo na poprsí spolujezdkyně, proto doporučuji na tomto sedadle nevozit pány. :-) Za zmínku stojí i některé materiály, které vypadají celkem luxusně, bohužel jejich spoje jsou často tragické, podobně jako lícování mnoha dílů karoserie, které mi dalo vzpomenout na Tesly Model S a X...

Zvláštní, jak rozdílně na mě obě auto působila, zatímco benzínový Trend se nebojím nazvat vyloženě špatným autem, přestože si s ním můžete v zatáčkách užít spoustu zábavy, tak ještě mnohem dražší Active Pack s vyloženě horšími jízdními vlastnostmi a spotřebou nikterak zásadně nižší si ode mě zasloužil hodnocení "rozporuplný". A ne nemohl za to povedený interiér, nýbrž killer-featura, strojové rozpoznávání zákazových značek. Pořád se nemohu domluvit sám se sebou, proč že, zda nejde jen o profesní deformaci a prostě nekladu jen zbytečně velký důraz na to, že se někomu povedlo odladit kus softwaru do velice použitelné podoby... Ale nakonec si myslím, že ne. Osobně se při řízení mimo svoji domovinu starám mnohem více o věci, které doma nemusím příliš řešit. Mám na mysli čtení způsobů řízení a zvyků domácích řidičů, přizpůsobení se místním zvyklostem, přizpůsobení se místním značkám. Navíc typicky jedu podle navigace v naprosto cizím prostředí, takže i jí věnuji jistou část pozornosti. Ve výsledku se mi občas stane, že nevím, zda povolená rychlost svítící na displayi mobilu koresponduje s realitou... A této starosti spojené s hrozbou odměny v podobě nemalé pokuty (někde i vězení, a to ještě nezacházím do extrému) mě systém čtení dopravního značení zbavuje...

Závěr je pak jasný. Přidaná hodnota Active Packu mě dovoluje zavřít oči nad vším nepovedeným, zkrátka bych po ní v půjčovně znovu sáhl. To stejné nemohu říct o Trendu, BTW neřešte, že vůz na obrázku vypadá jako by vypadl z oka Fordu Fiestě Titanium, uvnitř to zkrátka vypadalo jako v základu, motorizace byla základní, ale kola, mlhovky, chromované lemování oken a zatmavení těch zadních patří do výbavy vyšší. Ani na webových stránkách italského Fordu se mi nepodařilo najít uspokojivou odpověď na otázku, co jsme to vlastně řídili za hybrida (a že mě to nepřekvapilo, Itálie...) Zkrátka povedený vzhled a skvělé jízdní vlastnosti v zatáčkách (vedoucí k tomu, že vaše osádka, co deset kilometrů vyžaduje zastávku, aby celé auto nepozvracela) nestačí k tomu, abych volal: "Sláva!"


Žádné komentáře:

Okomentovat