Štítky

auta (18) běh (34) beskydy (13) brusle (34) cukroví (11) divadlo (1) DIY (2) filmy (17) golf (1) hory (37) IT (68) jednokolka (1) kola (109) kolce (10) koloběžky (4) koncert (4) koně (1) létání (20) lezení (22) literatura (8) lodě (2) lyže (130) motorky (61) osobni (1) osobní (102) plavání (4) posilování (2) potraviny (27) příroda (8) recenze (3) recepty (62) sauna (1) squash (3) tanec (3) telefony (19) turistika (60) USA (58) vlaky (4) vysocina (3) wakeboarding (1) závod (1) závody (84) ZLM (66)

úterý 10. listopadu 2015

Zero SR 2015, test motorky aneb radostný útlak vnitřností

I v roce 2015 jsem měl v plánu vyzkoušet několik motorek, přeci jenom potkávám lidi a ty se mě ptají: "Na čem jezdíš letos?" A já nevím, jak jim vysvětlit, že na tom stejném co loni ;-) Abyste to špatně nepochopili, rozhodně se za to nestydím, konečně jsem si vybral motorku, která mi sedí. Neříkám, že nemá muchy, ale která motorka (a cokoliv jiného) ne... To mi však nebrání dívat se do budoucnosti, rozšiřovat si obzory... A k tomu neodmyslitelně patří sem tam něco otestovat. Bohužel jsem se letos vinou mnoha okolností dostal maximálně tak ke zvažování, plánování a telefonování, ale z jízd nakonec vždy sešlo. Nelichotivou bilanci napravila až téměř polovina listopadu, kdy jsem si domluvil projížďku Zero SR.

Pro ty z vás, kteří by snad ještě neslyšeli o Zero Motorcycles, přidám krátkou anotaci, která praví, že jde o americkou firmu vyvíjející elektromotocykly. Když jsem se dověděl, že motocykly, o nichž se mnozí zahraniční recenzenti vyjadřovali poměrně pochvalně (např. gizmag-1 a gizmag-2cycleworldmotorradonlinemotorcycle), je možné zakoupit v ČR prostřednictvím oficiálního dovozce Motocentrum EuroCycles spol. s r.o., neváhal jsem a objednal si předváděcí jízdu.

O modelu Zero SR uvedu jen to nejzajímavější, zbytek naleznete na webu. Takže o co jde? Na pohled bychom motorku zařadili snad mezi 250ccm naháče, stejně tak i hmotností 188kg by se do takové kategorie ještě vlezla. Ale tím většina podobností s touto třídou končí. On totiž motor s výkonem 50kW/67hp a zejména krouťákem 144Nm (výrobce ve specifikaci nevztahuje jeho maximální hodnotu k otáčkám, jisté však jest, že této hodnoty nedosahuje v celém spektru otáček, byť se nám to výrobce a prodejci snaží namluvit, oficiální graf jsem však nenalezl) propůjčuje motorce neskutečné zrychlení, které by jí mohla závidět nejedna litrová mašina... Praktická maximálka 164km/h (trvale udržitelná 137km/h) pro většinu pilotů omezením asi nebude, tedy minimálně ne pro ty, kteří prahnou především po zrychlení. A jaké že je? Z 0-60mph za 3,3s!

Jak už jsem řekl, technické údaje si můžete nastudovat sami, takže se spíše podělím o své pocity. Tj. zcela zaujatý názor někoho, kdo motorky nestřídá jako ponožky, takže pro přínosné srovnání mu chybí nutné předpoklady...

Vzhled

Kategorie sama pro sebe, co člověk to názor. Za mě vztyčený palec. Jednoduchý a vkusný design... Jediné čeho jsem si stihl všimnout, že by se mi nelíbilo, byla vyndávací textilní přihrádka v prostoru domnělé benzínové nádrže, trochu mi to připomnělo BMW F 650 CS, zde bych si představoval spíše něco ve stylu např. Hondy NC750S.

Ergonomie

Sedl jsem na ni a ona mi sedla jak prdel na hrnec... Zkrátka vše bylo tam, kde bych to očekával, sedlo, stupačky, řidítka, ...

Jízdní vlastnosti

Odpružení je, myslím, na slušné úrovni. Bohužel jsem zvyklý na těžkotonážní stroj a tak se mi těžko posuzují tyto vlastnosti, zvlášť když je Zero obuto do mnohem užších pneumatik (o jejichž huštění jsem nic nevěděl) stejně jako jsem netušil o nastavení tlumiče a vidlice, které jsou stavitelné.

Brzdy jsou bezproblémové, fungují jak bych od takového motocyklu čekal. ABS se mi nepodařilo přimět k činnosti ani při hodně ostrém brzdění, ale věřím, že tam je :-) Naopak rekuperace mě občas přibrzdila více než bych čekal, ale byly to výjimečné situace typu otáčení se na místě o 180°.

Motor

Srdeční sval, který nezadržitelně roztáčí kola tohoto stroje. Srovnání s benziňáky je poněkud zavádějící a zkušenost s jinou elektromotorkou vážně nemám. Takže co říct? Je to raketa, která mi házela žaludkem neskutečným způsobem. Ohromný krouťák, který je vám dostupný de facto od nulových otáček, dokáže se strojem divy. Ono vlastně každé otočení plynu do krajní polohy v téměř jakékoliv rychlosti bylo příčinou mé nevolnosti a zároveň a to především obrovského úsměvu na tváři. Po prvním ostrém přidání plynu, kdy se motorka nesplašila, nestavěla se na zadní jsem usoudil, že elektronika tohoto stroje natolik vyspělá, abych si to mohl zopakovat častěji a tak se také dělo, stále dokola ;-) Možnost v kteroukoliv chvíli vystřelit jako šíp je zkrátka omamná.

Elektronika

Modře podsvícený LCD akcentuje to, co byste čekali, rychlost, nabití akumulátoru a jízdní režim AKA palivovou mapu :-) Dále zde naleznete nepatrnější informace ohledně otáček motoru apod. Jednoduché, vkusné a použitelné, bez dalších komentářů.

Přepínání jízdních režimů se uskutečňuje prostřednictvím snadno dostupného tlačítka na pravé rukojeti, k dispozici jsou vám tři režimy - Sport, Eco a Custom. Poslední zmiňovaný je možné uživatelsky nadefinovat prostřednictvím aplikace na mobilním telefonu.

Pokud jste hračičkové, máte možnost připojit Android a iOS mobilní telefon, který po spárování prostřednictvím BT zobrazuje detailní informace o motoru a motorce, zkrátka krásný telemetrický systém.

Co se jinam nevešlo

Po usednutí na motorku jsem se cítil malinko jako na houpacím koni, za to však nemůže Zero SR, zvyk je prostě železná košile a tento pocit mě doprovází při přesednutí na většinu strojů... Stejně tak jsem marně sahal po spojkové páčce, která zde samozřejmě není, podobně jako na DCTčkách od Hondy :-) Nicméně je důležité zmínit, že motorka působí na výsost ergonomicky, zkrátka mi padla krásně do ruky. S prvním ostřejším přidáním plynu se rozplynuly všechny návyky zohýbané pocity, začal jsem se zubit a hned si připadal jako bych na stroji jezdil věčnost. Mozek zaplaven endorfiny velel stále využívat potenciálu tohoto kalibru. Je pravdou, že se mi povedlo roztopit motor/baterky/regulátor (nezkoumal jsem) na teplotu přes 100°C, což signalizovala oranžová kontrolka na palubce, takže jsem pak na chvíli zase musel zvolnit. BTW na rozdíl od benziňáku, není zde moc co zahřívat, takže po opuštění garáže můžete vyrazit pod plným plynem :-)

Nakonec jsem si nechal pár slov o použitelnosti. Díky absenci benzínového motoru a sekundárnímu (zároveň však primárnímu) pohonu karbonovým řemenem (vyžaduje výměnu po 40.000km) se nám údajně scvrkne údržba motorky na kontrolu a výměnu brzdového obložení, kapaliny a pneumatik. To zní skvěle! Kde je háček? Přirozeně v ceně, motorka stojí 450.000Kč (v podzimní akci), normálně je ještě o 50.000Kč dražší. A co si budeme povídat, to je poměrně hodně peněz.

Stranou zůstává dojezd motocyklu, který údajně činí 100-200km (řádově) podle stylu jízdy. Tyto hodnoty, pro mě osobně, jsou dostatečné. Chápu však, že mnoha jiným lidem bude toto číslo připadat směšné, zvlášť, když zjistí, že standardní nabíječce trvá téměř 9h než dobije akumulátory na 100%. Ano, přirozeně je k dispozici rychlonabíječka (za 18.000Kč), která to zvládne za 2,5h, ale... Však rozumíte. Tak či onak je příjemné, že na akumulátory dává výrobce záruku 5 let nebo 160.000km s tím, že odhadovaná životnost akumulátoru při městském využití je 546.000km (rozuměj, že kapacita neklesne pod 80% nominální hodnoty).

Jak už jsem zmínil, okouzlující fun faktor je lehce ubit cenou a pro mnohé (pro mě ne) dojezdem. Každopádně tato vlaštovka jasně ukazuje použitelnost tohoto konceptu, elektrická budoucnost zkrátka zkouší ťukat na dveře. Motorka mě dostala tak, že kdyby byla za polovinu, sepisoval bych již kupní smlouvu...




1 komentář:

  1. Dobrý den, sekundarní externí nabíječka (18000 kč) zkrátí nabíjení na polovinu cca 4,5 hod.
    Nabíječka (charge tank), ktera nabije stroj cca za 2,5 hodiny je jako volitelné zařízení a je součástí motocyklu místo uložného boxu v místě nadrže a stojí 63 000 kč cca. Bohužel ceny těchto hraček jsou dost vysoké a o příslušenství ani nemluvím.

    OdpovědětVymazat