Štítky

auta (18) běh (34) beskydy (13) brusle (34) cukroví (11) divadlo (1) DIY (2) filmy (17) golf (1) hory (37) IT (68) jednokolka (1) kola (109) kolce (10) koloběžky (4) koncert (4) koně (1) létání (20) lezení (22) literatura (8) lodě (2) lyže (130) motorky (61) osobni (1) osobní (102) plavání (4) posilování (2) potraviny (27) příroda (8) recenze (3) recepty (62) sauna (1) squash (3) tanec (3) telefony (19) turistika (60) USA (58) vlaky (4) vysocina (3) wakeboarding (1) závod (1) závody (84) ZLM (66)

sobota 5. března 2022

Jeseníky na běžkách 2022 aneb výstup na Kraličák a místa, kam bych se nemusel vracet

Tak rozporuplný výlet na běžkách dlouho nepamatuji, dokonalé počasí v podobě azura, lehkého mrazu, bělostného sněhu a téměř bezvětří a proti tomu stojí mé nejdražší běžky zničené na kamení, sníh, který nejel, pozdní úprava tratí, nuda na rovinkách, zoufalství v kopcích a překvapivá otrava z kopců aneb vítejte na svazích pod Kraličákem, chcete-li někde mezi Dolní Moravou a Paprskem.   

Nebylo náhodou, že jsem se vydal právě sem, bílá místa na mapách nemám asi zrovna v lásce, a tak jsem se rozhodl běžkařsky poznat tu část Jeseníků ležících mezi Dolní Moravou a Paprskem, konkrétně úsek od Zatáčky smrti po Medvědí boudu... Předpověď počasí tentokráte odpovídala realitě, rozumný mráz, slunce, azuro a bezvětří. Co více si přát? Já bych věděl... Třeba, kdyby stopy nezdobil přemrzlý prašan, na kterém mi nejely běžky, a to tak, že skoro vůbec. Situaci nevylepšila ani rolba, kterou jsem potkal po pár kilometrech jízdy. Pokud si pořád stěžuji na úpravu tratí na Novoměstsku, tak tady to nebylo o moc lepší. Možná zdáli na fotkách... Podle mě to nebylo zas tak překvapující, když rolba nevyjela v noci, ale až okolo deváté ranní... Snad pak nepřekvapí moje frustrace, čerstvě najetá stopa neoplývá zrovna rychlostí a úzký pás na bruslení nechával mé běžky zaříznout se 5-10cm hluboko... Prostě bída! Zároveň jsem přemýšlel proč je klasická stopa ve většině případů na straně svahu dolů... Kdyby byla na opačné straně postěžoval bych si ještě navíc, že je příliš daleko od kraje, čímž nechává poměrně málo prostoru pro pás na bruslení.

Netřeba však předpokládat, že bych za neúspěch své výpravy nemohl aspoň trochu já sám. Přeci jenom, když vám lidi od vleku v Hynčicích nabízí svezení zdarma a vy s díky odmítnete, že jsou tu jisté tradice, které je třeba dodržet... Tak vás zkrátka čeká na zahřátí sjezdovka a vůbec kopeček s převýšením 150m na zhruba 1,5km. Chápu, že nejde o žádnou velkou divočinu, ale pokud chcete na běžkách strávit celý den, tak by bylo rozumné chovat se rozumně a sem tam si odpustit nějakou tu zábavu (můžeme-li to tak nazývat). Po opuštění sjezdovky, na které mi to jelo dobře (odmyslíme-li si to, že je to do kopce) přišlo vystřízlivění, kvalita sněhu stála v opozici vůči mé představě s čím že se to potkám. A jak už jsem zmínil, přemrzlý prašan mým běžkám a potažmo i mi vůbec nechutnal. Když se k tomu přidala zachumelená trať, začal jsem být celkem otrávený, aspoň do okamžiku, než jsem zjistil, že se dá vcelku rozumně jet v ušmudlané a uklouzané stopě, kde s běžkami nebylo třeba řešit příliš mnoho problémů. Ale jak už jsem neopomenul zmínit výše, tohle jakože štěstí trvalo jen chvíli, než jsem potkal rolbu, pak už vše bylo jen měkké a tupé. Muziku tvrdila nezáživnost po vrstevnici vedoucí stopy bezpečně obehnané neprostupnou hradbou nudných smrků. 

Změnu přinesla až Horská Chata Návrší, ale ne zrovna příjemnou. Nemám nic proti tomu, když běžecká stopa vede po silnici, tedy za předpokladu, že po ní nejezdí/nemohou jezdit auta... Více než kilometr dlouhý úsek vyplužené silnice tvořící hluboké koryto, ze kterého by bez zranění jen stěží šlo uniknout, místy s vytátým sněhem až na asfalt... To že sem tam jedete po kamení vypadaném ze zimních pneumatik nemá snad ani cenu zmiňovat, aspoň ve srovnání s hrozbou smrti číhající za každou z nepřehledných zatáček v případě srážky s autem... Sorry jako, ale vést běžeckou magistrálu po s auty sdílené silnici není ani tak známka punku jakožto spíše blbosti. 

A jak to bylo dál? Nekonečné roviny bez výhledů. Prostě otrava. Jednou však dojede na Na Rampě a třeba budete na tu nudu ještě s láskou vzpomínat. Docela prudký a otravný kopec vás možná v následném sjezdu překvapí skutečností, že v místě křížení trati s jedním z přítoků říčky Krupá chybí řádově půl metru sněhu... V tuto chvíli jsem byl rád, že mi to na tom sněhu nejelo a nemusel jsem se na poslední chvíli rozhodovat, zda to budu muset skočit. Věřte mi, že by se nějaká cedule šikla. 

Pokračování sjezdu vás přivede až na hranici s Polskem, na Kladské sedlo, kde to vypadá o poznání zajímavěji než v doposud uzavřené smrkové monokultuře. A to jsem se ještě nezmínil o tom, co vás čeká za silnicí. Necelé dva kilometry do kopce s převýšením okolo 200m, zkrátka si představte takovou ne zcela příjemnou sjezdovku v lese s šířkou něco málo přes dva metry, hromadou zatáček, kam není vidět, hromadou neupravených nerovností, hromadou kamení a občas vylézající skalou ze sněhu. Představa, že toto za chvíli pojedu zpět mě zrovna nenaplňovala optimismem. Co si budeme povídat, tady jsem měl aspoň výhodu znalosti terénu, věděl jsem, co pojedu dolů. Ale to předbíhám, protože mě za krátko čekal sjezd ve směru, který jsem stále neobracel. Naštěstí byl kopec poloviční a de facto bez kamení, ale kvůli neznalosti jsem ho stejně plužil jak naprostý začátečník a ne že bych neudělal dobře. V přibližně 2/3 chybělo dost sněhu a potkat tam někoho v protisměru by klidně mohlo být letální. 

Takže si to shrňme, po rovinkách bez výhledů nuda k uzoufání, do kopce na chcípnutí z délky i převýšení a dolů s kopce s obavami o holý život. Ano, připouštím, mít jistotu, že nepotkám nikoho v protisměru, natož pak rolbu (o které jsem věděl, že je v terénu a netušil, kdy se bude vracet), za předpokladu, že bych si trať projel, abych věděl, co mě kde čeká a hlavně v případě, že by tam bylo dost sněhu a příkladná úprava trati k tomu, asi bych mluvil o jízdě dolů jinak, možná by šlo o čirou radost míchanou s ryzím adrenalinem... Jsem přesvědčen, že by nebylo zvlášť obtížné dosáhnou rychlostí nad 80km/h, o něco náročnější by však bylo nevylétnout v zatáčkách a přežít. ;-)

Ale zpět k mému východnímu kurzu, nepříjemný sjezd vystřídala stejně otravná rovinka, na jejímž konci jsem spatřil Medvědí boudu, plánované místo otočky. Chvíli jsem laboroval, zda to nedorazit na Paprsek na proslulé borůvkové knedlíky, jenže bylo teprve krátce po 10h, takže jsem se na to vybodl a dal si ten příjemný kopec (dokonce má jméno, Chlupenkovec) v opačném směru. Věřím, doufám a domnívám se, že mě jen málokdo viděl nést běžky s kopce dolů... A ani tady to nebyla výjimka, ale ne protože by se tak nestalo, jakožto spíše proto, že jsem nikoho nepotkal. Vzhledem k tomu, že mi po chvíli zuřivého plužení ostré kameny rozedraly skluznici nejdražších běžek, které vlastním, jsem nasr. s běžkami v rukách vydal plačtivě po svých do sedla. 

O zbytku cesty zpět na Horskou Chatu Návrší nemá příliš cenu mluvit, zase bych jen nadával. Konec konců situace se dlouho neměnila ani po nerozvážném rozhodnutí vydat se odbočkou směrem na Kraličák. O tom, že to nebude procházka růžovým sadem, ale spíše procházka stromečkem mohla napovídat skutečnost, že se bylo třeba dostat z 890mnm do 1423mnm. Tady trochu přeháním, celý úsek by byl jetelný, pro některé i soupaž, ale já už neměl příliš sil, takže jsem stromeček zařazoval do programu... Z prudy se stala krása až na vyhlídce Pod Ludmilou, kde na chvíli zmizí les a vám se naskytnou úžasné výhledy na Jeseníky a Rychlebky. Najednou se projeví síla azura a bělostného prašanu. Pohádka. Rázem bylo zapomenuto vše špatné a já se ploužil a užíval si výhledů vůkol. Nádhera. V sedle Stříbrnické končí strojová úprava, asi 2,5km před Kralickým Sněžníkem, za normálních okolností stopka, což by pochopil každý, kdo by se chtěl ve skorozávodních skateových lyžácích škrábat na kopec, ze kterého bude třeba jít zase pěšky. Možná za to mohl obligátní úpal a úžeh, že jsem se to rozhodl risknout. Další kilometr, řádově pod Františkovu chatu, jsem to ještě odpíchal soupaž ve sněhu ušlapaném od pěších turistů a zbylý půl druhý kilometr jsem opravdu vyšel, abych se záhy vynořil na odlesněném vršku, kde stojí nová rozhledna, pravda velice kontroverzí rozhledna. Vlastně nevím, zda je již dostavěná, nebo zda jde stále o staveniště, tudíž ani netuším, zda je oficiálně otevřená či nikoliv. S jistotou se dá říct snad toliko, že naprostá většina turistů se jí vyhýbala jako čert kříži a zbylí (viděl jsem jediného) riskovali své zdraví a to poněvadž v záři slunce se odlamující kusy ledu si hrály na smrtící projektily, které ostřelovaly vlnitý plech, kterým byla zakryta pata rozhledny. Jen se mohu dohadovat, zda plechy tvoří dočasnou obálku, či snad jsou ochranou proti zranění turistů a nebo jde o špatný vtip architektů či projektantů... Z Kraličáku dolů jsem se pokusil sjet s běžkami na nohou, ale vjezd do zalesněné části svahu, kde se jde po poměrně úzké pěšince mě rychle přesvědčil o tom, že je to nad mé síly, což by ve výsledku bylo nad síly lyží a co si budeme povídat, další zlomené běžky jsem nechtěl vidět. Necelý kilometr jsem se pak proběhl s běžkami v rukách a pak následoval dlouhý a příjemný sjezd až Horskou Chatu Návrší. 

Přestože jsem měl dost, rozhodl jsem se na rozcestí Nad Štvanicí odbočit do kopců a nad černou sjezdovkou (Panskou) vystoupat až na Mokřiny. Zcela vážně jsem ještě uvažoval o knedlících na Slamněnce, jenže to bych se už nestihl vrátit zpět na čas, takže na kopci před rozcestím U sedmi cest jsem to zase otočil a malou obklikou okolo Zatáčky smrti jsem si to namířil zpět do Hynčic. Omrkl jsem kopec Štvanice a po sjezdovkách se vrátil, abych po více než sedmi hodinách ukončil utrápené putování s pouhými 57km v nohách. Aspoň že to převýšení nevypadá stejně trapně, 2200m je na poměry nás rovinkářů z Vysočiny přijatelné číslo.

Takže co říci závěrem? Hynčice mi přijdou skvělé pro sjezdaře, bežkařům bych je doporučil jako výchoziště jen v případě výstupu na Kralický Sněžník, jinak nevidím žádný důvod proč nevolit mnohem raději Dolní Moravu a ještě lépe Paprsek.



čtvrtek 24. února 2022

ZLM 2022 - short track aneb kdeže loňské nože jsou

Loňskými noži myslím spíše ty předloňské, kdy jsem naposledy stál na bruslích. To asi vysvětluje proč jsem vždy znovu a znovu překvapený, jaký rozdíl je mezi in-line bruslemi a ledními bruslemi, nebo nedej bože mezi lyžemi na bruslení. Kromě absence tréninku a techniky se vždy ukáže, že mi chybí i výbušnost, síla a vytrvalost. Překvapuje mě, že mě to stále překvapuje. Ale co už, pojďme rychle na start první jízdy, které jsem se zúčastnil.

A nebo ne, vraťme se o pár minut zpět na rozbruslení. Lichá domněnka, že bych si za pár minut mohl rozpomenout jakpak že se to na bruslích dělá a dokonce na nich nabýt jakéhokoliv pocitu jistoty, se mě ne a ne pustit. Na druhou stranu jsem si nemohl nevzpomenout na in-liny, které mi také nikdy nejdou,v poněvadž si nikdy nezkouším své závodní tempo. Ani tu tomu nebylo jinak, dokonce bych řekl, že ani nemohlo. Přeci jenom absence výše zmíněných charakteristik ve výsledku znamená, že závod v mém podání probíhá na hraně. A zkoušet něco podobného během rozbruslení mezi desítkami lidí by znamenalo je vážně ohrožovat na zdraví, přeci jenom nože bruslí nejsou z cukrové vaty...

Start! Pouhá tři kola, já však skoro upadnu již v první zatáčce. V druhém kole už necítím nohy a ve třetím div nepadám po hubě... Bolestivá klasika, žádný skluz, jen zcela zbytečné plahočení jehož následkem ještě týden po závodech mám problém vylézt po schodech do prvního patra (zkuste si vzpomenout, jaké to bylo po vašem prvním squashi v životě). Njn. asi se to nikdy nenaučím. Výsledkem jest sedmé místo, ale to jen díky tomu, že místní rychlobruslařský klub odjel někam do zahraničí na závody...

Příště znovu a lépe... (zajímalo by mě, kde beru přesvědčení, že opakovaná lež se stane jednou pravdou)



úterý 15. února 2022

ČMP 2022, 8. zastavení (Pohledec) aneb lesk bídy, a to přestože si asi většina lyžařů odskočila na Jizerskou 50

Jednou bych chtěl zažít kompletní seriál ČMP. Jenže sníh, covid a idocie jsou dlouhodobě proti. A tak jsem se zúčastnil pouze prvního a osmého dílu, oba se nepřekvapivě a k mé radosti konaly na závodní trati ve Vysočina Aréně. Ambivalentnost mého vztahu k této závodní trati je veřejně známá, nesnáším ji a zároveň tuším, že málokde se najde dostatečně tuhý podklad pro moje hole, lyže, rozumějte pro moji váhu.

S tisíci kilometry na lyžařské účtence za tento rok se cítím spíše dlouhodobě unavený, než že bych se cítil zvlášť trénovaný, váha s výstrojí zůstává stále na stovce, ale přesto jsem nabyl pocitu, že by to tentokráte nemuselo být zlé a ne nemohlo za to zářící slunce na modré obloze. K tomuto závěru mě vedlo přesvědčení, že mnozí závodníci budou trávit nedělní dopoledne spíše na Jizerské 50 a zároveň, což je důležité, propozice oznamovaly dietní proporce v podobě pouhých 8km volně pro kategorii veteránů.

Jak už to tak bývá, skutečnost vypadala trochu odlišně. Startovní pole sice prořídlé bylo, ale zejména druhý a mnohem důležitější faktor pozbyl na důležitosti, poněvadž se někdo ze setrvačnosti vydal na 10km trať a tomu navíc přizpůsobil tempo. Ale to už bych hodně předbíhal. Takže raději od začátku.

Na start jsem dorazil možná pouhých 10min předem. No rozhodně se nezdálo, že bych měl dostatek času vytestovat dva páry běžek, které jsem s sebou vlekl a zbytečně do jedenácti večer předchozího dne chystal. Záhy se ukázalo, že mám času hodně, pak že nikoliv a nakonec ho bylo tak akorát. Start 10:38 se nezdál být příliš pravděpodobný, tedy aspoň s ohledem na skutečnost, že pořadatelé v okamžiku mého příjezdu svolávali na start teprve mladší žáky, kteří ve věkové hierarchii stojí opravdu hodně daleko od veteránů. Po nepředpokládané rozcvičce jsem raději zaběhl poprosit organizátory o informaci, zda nestartuji náhodou o hodinu později, než jsem se domníval. A ne, jen se nepodařilo včas upravit trať, s tím, že můj start bude opožděn asi o 5min a to jsem se začal obávat, že se nestihnu ani nachystat. Jenže z pětiminutovky byla čtvrthodina, takže nakonec nebyl problém ani s rozjezdem.

Intervalový start dvojic po 20s pro mě znamenal start z třetí vlny tj. o 40s později než odstartovali první dva. Hned na rovince jsem se rozhodl udávat tempo naší dvojice a někde v Plačkovci jsem pomalu začal předjíždět jednoho závodníka za druhým. Asi žádné velké překvapení, první kolo vždy přepálím a pak jen tuhnu až do cíle. Tady mi překvapivě došlo až na vršku Plačkovce v druhém kole, kde jsem dávno jel na prvním místě (nikoliv první, to se dá těžko říct, když nemáte živé mezičasy a startuje se intervalově). Pravdou také však jest, že v třetím kole jsem před sebe dobrovolně, ale nerad pustil borce jedoucího na druhém místě. Za prvé byl asi lepší a za druhé mu jely z kopce mnohem lépe běžky, což mě rozčilovalo, poněvadž ty moje Sportenky jely velice dobře, tedy krom sjezdu z Plačkovce, kde jsem měl problém vyjet vůbec z lesa. Docela by mě zajímalo, zda mi odešel parafín po dvou kolech, nebo zda tolik dělá únava, nebo zda se podmínky na trati tak rychle měnily. Zpět však k pocitům, ve třetím kole jsem zvolnil, abych měl jistotu, že se dostanu až do cíle svého desetikilometrového závodu. Ano, pěkná volovina utvořit si v hlavě představu, že se opět jede 10km, když bylo na programu 8km. Nebýt toho, tak bych se kousl o hodně více, takhle jsem zvolnil poměrně zásadně a nechal se unášet představou, že bych mohl skončit třeba i druhý. Navíc se mi v posledním kole podařilo předjet dva borce o kolo, což mi přišlo celkem dobrý. Jaké však bylo mé rozčarování, když jsem přijel do cíle, zaslechl jsem moderátora zmiňujícího 8km trať a hlavně většina startovního pole veteránů už odpočívala v cíli. No a tehdy mi to došlo. :-) 

Přijde mi vtipné, že při první letošní účasti na ČMP jsem měl problémy s počítáním kol a nebyl si jistý, v kolikátém jsem. V druhém závodě ČMP jsem si byl jistý, v kterém jsem kole, ale očividně jsem si nebyl jistý kolik kol mám jet. Docela by mě zajímalo, jak dlouho po mě startovali ti dva nešťastníci, které jsem předjel jakože o kolo a zda budou ve výsledkové listině až za mnou, či zda skončím poslední...

Na druhou stranu je to nejrychlejší desítka, kterou jsem kdy zajel a teď pomiňme tu nechutnost, že šlo ve skutečnosti o 9,2km trať, kterou jsem jel za 26:27. A také bych si měl zapsat, že první čtyři kola (7,4km) jsem jel za 21:02, až budu koukat na výsledky, kde bych býval byl... :-) 

Edit:

Njn. bylo by z toho druhé místo 7s za prvním, kterého bych s přehledem také dal, kdybych nezvolnil s úmyslem ujet 10km. :-) Což mimochodem vyplývá z následující trapné statistiky časů na kolo:

  • 1 kolo: 4:52
  • 2 kolo: 5:16
  • 3 kolo: 5:30
  • 4 kolo: 5:39
  • 5 kolo: 5:10

Nu což, adieu trapně a zbytečně ztracené první místo v nějakém závodě ČMP :-) Ve skutečnosti mě to mrzí jen z pohledu toho, že jsem udělal chybu, navíc když kvůli Covidu zrušili vyhlašování na stupních vítězů, tak bych se měl stěží s čím chlubit na instáči (a pro teď neřešme, že tam nemám aktivní účet). Lovu a běžkám zdar!



úterý 1. února 2022

Pýcha, předsudky a pády při výběru rozumné bruslařské obuvi na běžky

Očekávání se na počátku nezdála jakkoliv přemrštěná, dobře sedící bruslařská obuv s rozumnou podporou pro techniku, rozumným zateplením a polstrováním. Tato očekávání směřovala naši pozornost někam na pomezí sportovních a základních závodních bot. Jaké však přišlo rozčarování, když se zdaleka nedařilo naplnit ani první nejdůležitější požadavek natož pak ty následující. Korunu tomu nasadily přemrštěné ceny, dle mého soudu neodpovídající kvalita a reklamní žvásty, u nichž vážně netuším, zda se smát či plakat. Tak pojďme na to, začneme přehledovou tabulkou a pak k jednotlivým modelům přidám krátký komentář, na co bych si osobně dával pozor.

  • Alpina Elite 3.0 Skate JR 2020, vel. 41, hmotnost 510g, cena 5.013Kč
  • Alpina ESK Pro WC 2017, vel. 39,5, hmotnost 457g, cena 9.570Kč
  • Alpina RSK 2019, vel. 40, hmotnost 560g, cena 3.999Kč
  • Fischer RCS Skate WS 2020, vel. 40, hmotnost 555g, cena 6.451Kč
  • Fischer Carbonlite Skate WS 2020, vel. 40, hmotnost 538g, cena 7.493Kč
  • Fischer Carbonlite Skate WS 2021, vel. 39, hmotnost 529g, cena 9.171Kč
  • Salomon RS8 Vitane 2019, vel. 40, hmotnost 590g, cena 4.990Kč
  • Salomon RS Carbon 2017, vel. 40, hmotnost 630g, cena 5.192Kč

Vzhledem k unikátnosti každého chodidla rozhodně nebudu hodnotit fit. Navíc by se to dělalo tím hůře, že jsem žádný z dámských střevíců nezkoušel na své pánské noze, ale zaměřím se kvalitu, materiály, na sucho ověřitelné vlastnosti a věci okolo.

Alpina Elite 3.0 Skate JR 2020 - typická juniorská lež, měkkost na entou

Juniorská bota mě převážně štve v odvětví běžnou nehezkou zlou věcí, tj. že obuv/lyže/hole nesoucí visačku seniorského modelu nemají technologicky se svým předobrazem mnoho společného. Ano, v tomto konkrétním případě netřeba stěžovat si na Alpina, je to prostě běžná praxe. A ano, možná, že za třetinovou nebo spíše čtvrtinovou cenu by nikdo (tedy kromě mě) neočekával stejnou muziku. Ale zpět k věci, podle popisu a fotografií jde spíše o obdobu obuvi Alpina Comp Skate než o Alpina Elite 3.0 Skate, tj. nikoliv patro první, ale až třetí (z pohledu hierarchie modelů).

Ukázalo se očekávané, že tato na pohled krásná a krásně zpracovaná bota excelující svojí nízkou hmotností je navržena pro dětské váhy a ani v ruce se nebránila ohybu a zkrutu jaké dopřává Alpina třeba i juniorským kombiňákům, tj. pro dospělou ženu naprosto nepoužitelné, tedy pokud by v obuvi nechtěla jezdit klasiku, pak bych se ji nebál zahrnout do výběru. Stále je však nutné brát ohled na textilní potah celé špice, kterému bych za mák nevěřil. Osobní zkušenost se stejnou alpiňáckou koncepcí nedává bolševikovi více než rok života. Stejně tak nepovažuji za šťastný nízký komínek ve srovnání s pozicí manžety, která na propagačních fotografiích vypadá v pohodě, ale skutečnost ukazuje na jeden z potenciálních zdrojů problémů.



Alpina ESK Pro WC 2017 - předražená namyšlená nekvalita

Pocitově luxusní lehoučká bota se skvělým zpracováním, tedy do okamžiku, než si je vyzkoušíte a než zaměříte svoji pozornost na detaily. Pak se vám zatočí hlava a stěží se ubráníte pocitu, že jde o předražený odpad podpořený nadmíru trapným marketingem Alpiny popř. jejího dovoze (a je mi úplně jedno kdo ty žvásty vymyslel).

Věc první a zásadní, obě boty jsou do příšerné vrtule, resp. jejich podešve. Tato obuv se nikdy neměla dostat na pult prodejce. O čem to svědčí? Mizerná výroba nebo mizerná výstupní kontrola kvality a v nejhorším obojí.   

Věc druhá neméně zásadní, koncepce celotextilního potahu běžeckého lyžáku, kterému prostě nevěřím. Jak už jsem zmínil výše, osobní zkušenost se stejnou koncepcí byť jiným materiálem a jiným modelem může potvrdit životnost ne delší než rok. Argument, že skateová obuv na rozdíl od kombiňáku nejezdí ve klasické stopě je dle mého soudu lichý, tedy aspoň v případě zamýšleného použití. Dokonce bych nevěřil, že by závodníci světového poháru nikdy během skateových závodů nejeli ve stopě a tak snad eliminovali zásadní nedostatek (životnost) tohoto jinak dobrého přístupu stavby boty.

Věc třetí opět subjektivní, ve výčtu očekávání zazněly jasné požadavky na polstrování a zateplení, které zcela logicky závodní model nesplňuje. Polstrování odpovídá nízké běžecké botě a slabé zateplení je zjevně vhodné na závody, ale na nic delšího. Ze subjektivního nedostatku se však vyklubal jeden objektivní. Textilní komínek bez odpovídajícího polstrování pod ním se po třech pohybech na sucho sroloval pod manžetu, takže by vám mohla manžeta rozedřít kalhoty popř. by vás to mohlo tlačit pod manžetou do nohy.

Věc čtvrtá, zpracování karbonové manžety a karbonového opatku je diskutabilní, v přímém srovnání s Fischer Carbonlite pak dokonce špatné až tristní. Na mysli mám zejména kladení karbonové textilie a pak neošetření hran manžety, se kterou bych si při troše smůly nakrájel Slovinský pršut. A tak jsme opět došli ke kvalitě a kontrole jakosti jakožto v první stížnosti.

Vezmu-li v potaz výše popsané nálezy přijde mi cena za obuv naprosto neadekvátní. A to jsem ještě nezmínil, že ani šití není zdaleka tak dokonalé jako na lepších Salomonech nebo Fischerech, při nejmenším těch, které mi prošly rukama.

Korunu tomu všemu nasazuje marketing značky Alpina. Nahlédnete-li do katalogu 20/21 nebo 22/23 pak objevíte nesmírnou sbírku žvástů. Pokud šlo recesi, tak se hluboce omlouvám za nepochopení, ale v tom případě by autorům měl někdo připomenout zlaté pravidlo, že opakovaný vtip přestává být vtipem. Zkrátka kecy, že si můžete botu stáhnout (asi tkaničkami) a docílíte tak lepší aerodynamiky a vyšších rychlostí, mě vážně nerozesmívají, jsou k pláči, nevím zda ze mě nikdo dělá idiota, nebo co hůř, to myslí vážně. Ubohost a trapnost.




Alpina RSK 2019 - namyšlené bláto s workaroundem k smíchu

Spíše lehce sportovní model než cokoliv jiného je s největší pravděpodobností ukázkou toho jak Alpina zapracovala na problémech s naprosto nevyhovující životností textilního potahu těla obuvi. Průhledná samolepka v nejexponovanějším místě! Tak tomuhle workaroundu se budu smát ještě hodně dlouho. To přeci nemůže myslet žádný seriózní výrobce vážně. Aby toho vytočení nebylo málo, tak jsem si přečetl PR kecy na krabici, z kterých jsem se málem pozvracel. V kontextu toho, co jsem s mnoha páry Alpin zažil sám, či rodina a z toho, co jsem viděl při hledání vhodné bruslařské obuvi mi nezbývá než si přát, aby se výrobce pokusil ztotožnit s jednou z vět na krabici: "Věříme, že vždy existuje prostor pro zlepšení"... Možná si jen neuvědomují jak je ten jejich prostor obrovský. Ale zpět k podstatě, opusťme samochvalně přismrádlé krabicové hymny, které s obsahem vůbec nekorespondují, v těchto botách opravdu olympijskou medaili v bruslařské disciplíně nezískáte. Ano není stejně měkká jako juniorská kombi bota a v ruce vám nemusí přijít úplně zlá, ale při zatížení celou vahou skončíme opět u bláta. Řemeslné zpracování není dokonalé, ale ostudu určitě neudělá. Komínek je opět příliš nízký a tak můžete narazit na problémy s krabacením potahu pod přezkou. Za normálních okolností bych zde s negativy končil, kdybych dva dny zpět nepotkal běžkaře s identickým modelem na nohách, od kterého jsem se dověděl, že jako nelyžař je považuje za dobré boty byť se mu po několika málo jízdách prořezal textilní potah o manžetu, která je očividně i v případě testované obuvi špatně opracovaným plastem s ostrými okraji. Na straně výhod stojí vynikající poměr cena/výkon, tady především daný tím, že jde o 3 sezóny starý model a vzhledem k ceně i hodně dobrá váha. Nízká váha je obecně velkou devizou Alpiny podobně jako vzhled, který se v pozitivním smyslu slova týká i tohoto modelu. Osobně se obávám, že výrobce je ochotný pro krásu a nízkou váhu obětovat nejen životnost, ale mnohdy i funkčnost a praktičnost... 



Fischer RCS Skate WS 2020 - základní bláto, které neosloví

Lyžáky s legendárním jménem RCS a přízviskem WS označujícím dámskou sérii bohužel neoslovily vůbec ničím. S lehce nadprůměrnou cenovkou a lehce nadprůměrnou váhou (na špatnou stranu spektra) bych ocenil snad jen konvenční konstrukci a vcelku slušné řemeslné zpracování bez do očí bijících poklesků. Mnohem horší to už bylo s jejich tuhostí, která by dovolovala jezdit slušnou klasiku. A ještě něco se mi nelíbí, opatek a manžeta s vzhledem velice vzdáleně z dálky připomínající karbon. Proč toto extra levné hnusné pozlátko? Proč? Když k tomu přičteme neoslňující hmotnost, tak nezbude než začít se ptát, co tuto obuv spojuje s legendou RCS? Tak snad pojďme raději dál.


 
Fischer Carbonlite Skate WS 2020 - nesedící favorit se zbytečnou přezkou 

Spolu s Alpinou ESK Pro WC 2017 nejtvrdší testovaná bota nabízející překvapivě slušnou míru komfortu, kterého se nevzdává ve prospěch nižší váhy a to ani v podobě absence vysokého polstrování a tudíž tepelné pohody. Připočítejte k tomu parádní vzhled a téměř dokonalé řemeslné zpracování (ano včetně luxusních karbonových částí). Srovnání s Alpinou jako by jasně říkalo, že tady se preferuje funkčnost a preciznost před cool vzhledem a nízkou vahou za každou cenu. Příjemný bonus spatřuji i ve visačce "Made in Slovakia", poklona bratři... A co leží na té záporné misce vah? Maximálně tak váha, která je řádově o 80g vyšší než u zmiňovaných ESK (nicméně je dost zřejmé, kde Alpina váhu ušetřila a ten deal za mě není ani trochu dobrý). Jo a ještě jedna věc,  přezka navíc, aspoň tak bych četl současné trendy, kdy se většina výrobců podobných přezek přes nárt zbavuje. Takže proč jsme je nevzali? Nesedí...

  


Fischer Carbonlite Skate WS 2021 - nesedící favorit stále před odtučňovací kůrou

Pro ročník 2021 platí to stejné, co bylo řečeno pro ročník 2020 s dvěma drobnými změnami. Chybí mínus v podobě nadbytečné přezky a s tím je spojeno nepatrné plus v podobě drobné váhové úspory asi 10g.

 


Salomon RS8 Vitane 2019 - modrobílý francouzský odpad

Těžší měkčí nevzhlednější a zas ne o tolik levnější. Další bota na klasiku, která nemá čím oslovit. Zpracování a materiály ujdou, ale radost vám asi neudělají. Trapnost spojená s pseudoimitací karbonu se nevyhnula ani tomuto výrobci. Vůbec nevidím důvod proč o takové boty zavadit.



Salomon RS Carbon 2017 - historické očekávání a zklamání na mnoha frontách      
 
Jestliže Salomon považuje RS8 Vitane za dámský model, tak o RS Carbon 2017 se to říct rozhodně nedá a možná je to jeden z důvodů proč na dámskou nohu příliš nepasuje. Model, do kterého jsem vkládal mnohé naděje, protože na jeho pradědečkovi lyžuji asi 15 let, čímž jde o mé nejstarší, nejtrvanlivější a zároveň stále nejpohodlnější běžecké boty, které jsem kdy měl. To, že se koncepčně nezměnily za tak dlouhou dobu by mohlo svědčit o skutečnosti, že se zkrátka povedly. Jenže tuhostí v ohybu i zkrutu zdaleka nedosahují kvalit lepších avšak i dvakrát dražších Fischerů popř. Alpinek. Z pohledu materiálů a zpracování bych se opět ohradil proti odporné imitaci karbonu, ale tím bych také skončil. Náš výběr skončil u toho, že vůbec neseděly. Zdá se že více radosti přinesou na pánském chodidle resp. lýtku, na jejichž proporce byly navrženy. Z negativ pak nezbývá přiznat, že si zaslouží politování za svoji obrovskou hmotnost.
 

 

 

neděle 30. ledna 2022

ZLM 2022 - běžky aneb příště raději snad fotit ježky

Dva roky bez ligy, rok bez sportu...

Druhý závod ZLM 2022, můj druhý závod na běžkách v sezóně a také můj první závod po hromadě let společně s Janičkou se zcela nepřekvapivě odehrál na běžkách. Překvapující přirozeně nebyl ani slabý výkon, přeci jenom dva roky bez každodenního dojíždění do práce, dva roky bez závodění, rok bez sportu a lyžařská váha řádově 100kg se prostě projevit musela. A ani zimní restart na běžkách s přibližně 700km (z toho bych za platné počítal necelých 200km visení za Markem u Ski) mi nepomohl k rozumnému výsledku. 

Obdivně jsem sledoval, kterak mi hned ze startu mizí v dáli Marek a Radim, kteří jeli žďárskou extraligu, zatímco já neohrabaně pinkal sotva tu základní. Na řádkovce už byli zcela bezpečně nedostižitelní. Překvapivě jsem si však na třetím místě vybudoval nějaký náskok, který však v nekonečných serpentinách vzal za své. Předjeli mi nějací mlaďoši z kategorie do 15 let (z místního lyžařského klubu). Trochu smutné bylo, že mě malí kluci dojížděli a předjížděli s kopce a nikoliv do kopce. Překvapivě tito dva to po prvním kole zaparkovali, protože měli naordinovaný pouze jeden okruh, čímž jsem se dostal jakože na třetí místo, které jsem si po zbytek závodu hlídal. Poslední šestinu závodu jsem se de facto už jen vyjížděl, abych se do cíle dostal nezadýchaný. Škoda mé cílové ekvilibristiky, která po větrném poryvu skončila pádem, nataženým stehenním svalem, natlučeným zadkem, utrženým poutkem hole a všeobecným ohrožením okolí... Ve výsledku po započítání dvojnásobku času dosaženém na 5km trati pro závodníky do 15 let bych se měl vejít do první desítky.

Co stálo za dalším neúspěchem? Mizerné kondici a vysoké hmotnosti jsem se věnoval už dost. To, že mi chybí na běžkách technika a koordinace pohybů je věc také všeobecně známá. Lyže tentokráte byly jen podružným problémem, jejich přípravě jsem věnoval více než 2,5h předchozího dne a po vyzkoušení na sněhu jsem byl celkem nadšený, že to vlastně na místní poměry jede celkem dobře. Tohle platilo do okamžiku přímého srovnání na trati, kdy mi ve sjezdech neskutečně rychle mizeli mnohem lepší Marek s Radimem, ale také malí kluci s poloviční váhou (to že i oni byli lepší se nevylučuje). Zkrátka je to jako vždy, pokud nemám běžky aspoň o něco lepší než ostatní, tak nejsem schopen předvést výkon srovnatelný s ostatními. :-) Tak tomu říkám zjištění. Dále mi do karet nehrála ani tragická úprava Koukalova areálu. Za daných okolností z toho asi nešlo dostat více, nemyslím si, že by žďárští úpravu zanedbali, to rozhodně ne. Těmi okolnostmi myslím oblevu, déšť, mokrý sníh a vítr okolo 13m/s. To vše s nízkou sněhovou pokrývkou nedovolilo vyjet rolbě a úprava čtyřkolkou prostě jinak než špatně ani dopadnout nemohla. Je pravdou, že pokud jste zvyklí na skútrové stopy a vážíte třeba okolo 60kg, tak vám to mohlo přijít v pohodě. Ale v okamžiku, kdy předešlé dva měsíce jezdíte na velmi slušně upravených závodních tratích z technického sněhu a k tomu vaše váha snese srovnání se 100kg, tak vám nezbude stav tratí hodnotit velice negativně. Když se vám při každém odrazu na více než polovině tratě boří běžky i hole a povrch je hrbolatý, že se sotva držíte na nohách, tak je to zkrátka o dost těžší.

Když už jsem u trati, tak si nemohu odpustit zcela osobní kritiku okruhu na kterém se liga typicky odehrává. Je mi až smutno, že za těch pár let, kdy se tu a tam objevím na ZLM se nikdy nejel závod na zeleném (Žďárském okruhu) a na místo toho se jede vždy na Řádkovu louku a pak zpět na start. To co mi vadí, je celá Řádkova louka, kde je natočených řádově 1,5km trati v serpentinách připomínající běžecké tratě na ledovci. Jenže tu nejste ve 3000mnm, abyste těžili z vysoké nadmořské výšky, ani tu nemáte výhled na hory nebo do krajiny, vy tu totiž nemáte žádné výhledy, můžete tak maximálně koukat na ošklivý les okolo a navíc ještě stále traverzujete ve svahu, což vám výjezd neulehčí a zkroucené tělo to také zrovna neocení. To mi snad už přijde milejší ježdění na, pro mě příliš obtížném, dvoukilometrovém kolečku u Ski, což je co říct, protože pokud mě znáte, tak víte, že ho upřímně nesnáším. Vážně nechápu proč... Nechápu! Kdyby tu snad nebyl Žďárský okruh a kdyby snad měl závod pevný termín, tak pak možná kdo ví snad... Ale pokud si mohu vybrat termín podle podmínek a mám tu Žďárský okruh, který má řádově chtěných 10km a hlavně je profilově i krajinně velice zajímavý? Tento okruh má vše, co bych očekával, táhlé mírné i prudké krátké kopce, lehké i techničtější sjezdy a stejně tak rovinky. Tj. krom neodmyslitelné dřiny by člověk i něco viděl a něco si užil, takhle vždy končím otrávený, že se 3km ze závodu motám jak Jihlavák na Českém mlýně. Promiňte do Jihlavy, za pokus si vystřelit z Vaší skvělé práce, kéž by bylo podobného nadšení i v jiných lokalitách. Opravuji, myslel jsem jak Pražák na Vypichu, tady už se vším pohrdáním namířeným vůči této šaškárně. Abychom to zakončili trochu optimističtěji jsem moc rád, že jsem na trati závodu viděl jen trávu a že se neopakovala situace z předešlého dne, kdy jsem na inkriminovaném a důsledně pomluveném místě dřel závodní běžky po kamenech a krtincích... :-) Příště snad lépe. Lize zdar!



neděle 9. ledna 2022

ČMP 2022, 1. zastavení (Štěpánské závody)

Jestli mě paměť neklame, je to poprvé, kdy jsem se dostal na Štěpánské závody v NMNM. A co na tom, že se vůbec nejely na Štěpána (9.1.2022) a že na rozdíl od klasické klasiky se jely bruslením. 95kg čisté váhy a řádově 100kg s běžkami, dva roky bez pravidelného dojíždění do práce a rok bez sportu zcela. 500km najezděných na běžkách převážně turisticky (z toho možná 100-150km ve vyšším tempu u Ski). Tak nacionálie bychom měli. 

To bruslení pro mě bylo záchranou, pokud bych měl mazat klasické běžky na závodní tratě u Ski, dopadlo by to jako pokaždé fiaskem. Takto to byl jen běžný propadák, tedy žádné poslední místo. Překvapivě a možné vůbec ne překvapivě se ve veteránské kategorii schází mnohem větší konkurence než v mužích a zdá se, že i až na výjimky výkonnější. Tak to abych se radoval, že už spadám do kategorie veteránů. :-) 

Intervalový start po 20s není zrovna tím co preferuji, ale za daných okolností bylo možná lepší nevidět na první dobrou jak se propadám do hloubi startovního pole. Tady jsem mohl jen usuzovat jak na tom jsem na základě toho, kolik lidí mě předjelo a s jakým číslem, popř. kolik jsem jich předjel já. 

Jinak mi podmínky velice přály, trefil jsem výběr lyží, podklad byl příkladně tvrdý a rychlý, jak pro běžky, tak pro hole. Zatáčky důvěrně známé (zejména ta, ze které jsem letos vyletěl mimo trať a zlámal běžky) a kopce stejně tak.

Běžné předsevzetí začít rozumně vzalo vzápětí za své, to dá přeci rozum, jak jinak bych asi mohl jet. První kolo jsem zkrátka přepálil. Píchání v boku a zatmívání mě však další kola zdaleka nepustila do takových divočin, takže jsem přešel do úsporného režimu s co největším zaměřením na provádění techniky. Ač jsem se obával, že budu předjížděn jedním závodníkem za druhým, tak se tak skoro vůbec nedělo, tedy aspoň ne z veteránské kategorie. Naopak sám jsem několik závodníků předjel k mé velké radosti. 

Trochu mě může mrzet závěr, kdy jsem se mohl zmáčknout, ale vůbec jsem to neudělal. Stále betonovější nohy a hrozná bolest v boku mi jaksi neumožnila soustředit se na počítání okruhů, které mi chyběly do cíle. Takže v posledním kole jsem si nebyl zcela jistý, zda do toho mám jít na krev nebo ne. 

Ve výsledku příjemné překvapení z 6. místa z 21. veteránů.



ZLM 2022 - slalom aneb to snad raději poslouchat Shalom

Dva roky bez ligy, rok bez sportu...

První závod ZLM 2022, můj druhý závod v sezóně. Tak jdeme na to. Váha tady nehraje roli, takže si nestěžuji. Trénink by však mohl. Kolik jsem toho najezdil na sjezdovkách před závodem, tak to vám řeknu naprosto přesně. Jo ale který rok máte na mysli? Jakože nečerstvější trénink? Jo vy myslíte závod ve slalomu na lize pře 3 roky? Tak to bychom také měli. Jo a že jsem nestíhal start i přestože mě přihlásil Marek a já hned první jízdu jel na ostro v brankách, beru za veselou příhodu z natáčení. Natáčení závodních kilometrů... Nadšený z přežití jsem si dal i dal jednu či snad dvě cvičné jízdy a pak se znovu postavil do branek na Harusově kopci, abych se zlepšil snad o čtyři vteřiny a zajel jeden ze svých nejlepších časů ve slalomu na lize. Ve výsledku však průměrné 9. místo. Příště znovu a snad lépe. Lize zdar!