Kolečka inline bruslí jsou typicky uložena na šroubech s vnitřním šestihranem (hádám 4mm). Pokud jsou dorvány na krev (ano, od doby, kdy mi upadlo kolečko to tak dělám běžně), může se stát, že budete mít problém s jejich povolením a v krajním případě skončíte stejně jako já, stržením vnitřního šestihranu. Co s tím? Nevím, ale mohu aspoň popsat cestu, která je poměrně trnitá a nehodná následování :-) Jo, ale k cíli nakonec vede ;-)
Nejprve však něco málo o přijatelných ztrátách, teorie, kterou jsem si vypůjčil od jedné chytré ženy. No ano, nejde o život, takže jde o h... tzn. přijatelnou ztrátou by byly celé brusle, v lepším případě pouze nože s kolečky, v ještě lepším případě samotné kolečko se strženým šroubem a nejpřijatelnější ztrátou je pouhopouhý šroub. Celé mé snažení bylo směřováno k dosažení minimálních přijatelných ztrát se snahou zařídit do bez dodatečných nákladů.
Jak jsem na to šel od lesa:
- Místo vnitřního šestihranu jsem závitníkem vytvořil klasický závit pro 5mm šroub. Po jeho našroubování spolu s kontramatkou (dotaženou proti hlavě vnějšího šroubu) jsem ho pokusil uvolnit, leč neúspěšně.
- Z druhé strany šroubu jsem ruční vrtačkou vyvrtal díru o průměru asi 2mm, vytvořil závit pro 3mm šroub, který jsem následně našrouboval na doraz a tak se pokusil uvolnit vnější šroub, leč neúspěšně, šroubovákem jsem zničil hlavu vnitřního šroubu.
- Na místě 3mm závitu jsem převrtal a vytvořil závit pro 4mm šroub, který jsem následně našrouboval na doraz a tak se pokusil uvolnit vnější šroub, leč neúspěšně, křížovým šroubovákem jsem zničil hlavu vnitřního šroubu.
- Na místě 4mm závitu jsem rozhodl převrtat díru a vytvořit závit pro 5mm šroub, který jsem již měl s inbusovou hlavu a tak se mi nabízela možnost pořádně se do toho opřít, jenže vnější šroub měl pouhých 6mm a při řezání závitu jsem ho celý urval. Závit se zasekl na závitníku a jeho dalším otáčením se mi ho podařilo vytočit ven... Zbytek vnějšího šroubu jsem pak vyrval ven a voila. Minimální přijatelná ztráta dosažena...
PS: Vzhledem k zimnímu používání vypadaly brusle zlehka na umření - voda, sníh, špína a bahno dali zabrat ložiskům, zablácené botičky vypadaly jako bych je vytáhl z kontejneru a neprohazovaná kolečka jsem nechutně sjel, jedno dokonce ze 100 na 90mm o jejich tvaru raději ani nemluvě. Jak je resuscitovat? Rozmontovat na prvočinitele! Což jak jsem popsat výše, nemusí být vždy triviální :-) A co dál?
- vyčistit ložiska a případně je znovunaplnit mazivem (olej/vazelína/...)
- vyčistit nože a závity pro šrouby (v mém případě vytvořit závit s větším průměrem pro přichycení brzdy)
- očistit/ořezat špalík brzdy (v mém případě zvětšit díru pro přichycení šroubem s větším průměrem)
- vyprat botičky (ano, stačí nastavit pračku na jemné tkaniny, 40°C, stáhnout otáčky na 0, aby pračka neodešla na návštěvu k sousedům a za necelou hodinu jsou botičky skoro jako nové)
- smontovat vše zpět
Žádné komentáře:
Okomentovat