Štítky

auta (18) běh (34) beskydy (13) brusle (34) cukroví (11) divadlo (1) DIY (2) filmy (17) golf (1) hory (37) IT (68) jednokolka (1) kola (109) kolce (10) koloběžky (4) koncert (4) koně (1) létání (20) lezení (22) literatura (8) lodě (2) lyže (130) motorky (61) osobni (1) osobní (102) plavání (4) posilování (2) potraviny (27) příroda (8) recenze (3) recepty (62) sauna (1) squash (3) tanec (3) telefony (19) turistika (60) USA (58) vlaky (4) vysocina (3) wakeboarding (1) závod (1) závody (84) ZLM (66)

pátek 28. března 2014

Jak neopravovat stržený šroub s vnitřním šestihranem aneb inline brusle v posledním tažení

Kolečka inline bruslí jsou typicky uložena na šroubech s vnitřním šestihranem (hádám 4mm). Pokud jsou dorvány na krev (ano, od doby, kdy mi upadlo kolečko to tak dělám běžně), může se stát, že budete mít problém s jejich povolením a v krajním případě skončíte stejně jako já, stržením vnitřního šestihranu. Co s tím? Nevím, ale mohu aspoň popsat cestu, která je poměrně trnitá a nehodná následování :-) Jo, ale k cíli nakonec vede ;-)

Nejprve však něco málo o přijatelných ztrátách, teorie, kterou jsem si vypůjčil od jedné chytré ženy. No ano, nejde o život, takže jde o h... tzn. přijatelnou ztrátou by byly celé brusle, v lepším případě pouze nože s kolečky, v ještě lepším případě samotné kolečko se strženým šroubem a nejpřijatelnější ztrátou je pouhopouhý šroub. Celé mé snažení bylo směřováno k dosažení minimálních přijatelných ztrát se snahou zařídit do bez dodatečných nákladů.

Jak jsem na to šel od lesa:
  1. Místo vnitřního šestihranu jsem závitníkem vytvořil klasický závit pro 5mm šroub. Po jeho našroubování spolu s kontramatkou (dotaženou proti hlavě vnějšího šroubu) jsem ho pokusil uvolnit, leč neúspěšně.
  2. Z druhé strany šroubu jsem ruční vrtačkou vyvrtal díru o průměru asi 2mm, vytvořil závit pro 3mm šroub, který jsem následně našrouboval na doraz a tak se pokusil uvolnit vnější šroub, leč neúspěšně, šroubovákem jsem zničil hlavu vnitřního šroubu.
  3. Na místě 3mm závitu jsem převrtal a vytvořil závit pro 4mm šroub, který jsem následně našrouboval na doraz a tak se pokusil uvolnit vnější šroub, leč neúspěšně, křížovým šroubovákem jsem zničil hlavu vnitřního šroubu.
  4. Na místě 4mm závitu jsem rozhodl převrtat díru a vytvořit závit pro 5mm šroub, který jsem již měl s inbusovou hlavu a tak se mi nabízela možnost pořádně se do toho opřít, jenže vnější šroub měl pouhých 6mm a při řezání závitu jsem ho celý urval. Závit se zasekl na závitníku a jeho dalším otáčením se mi ho podařilo vytočit ven... Zbytek vnějšího šroubu jsem pak vyrval ven a voila. Minimální přijatelná ztráta dosažena... 

PS: Vzhledem k zimnímu používání vypadaly brusle zlehka na umření - voda, sníh, špína a bahno dali zabrat ložiskům, zablácené botičky vypadaly jako bych je vytáhl z kontejneru a neprohazovaná kolečka jsem nechutně sjel, jedno dokonce ze 100 na 90mm o jejich tvaru raději ani nemluvě. Jak je resuscitovat? Rozmontovat na prvočinitele! Což jak jsem popsat výše, nemusí být vždy triviální :-) A co dál? 
  • vyčistit ložiska a případně je znovunaplnit mazivem (olej/vazelína/...)
  • vyčistit nože a závity pro šrouby (v mém případě vytvořit závit s větším průměrem pro přichycení brzdy)
  • očistit/ořezat špalík brzdy (v mém případě zvětšit díru pro přichycení šroubem s větším průměrem)
  • vyprat botičky (ano, stačí nastavit pračku na jemné tkaniny, 40°C, stáhnout otáčky na 0, aby pračka neodešla na návštěvu k sousedům a za necelou hodinu jsou botičky skoro jako nové)
  • smontovat vše zpět






Žádné komentáře:

Okomentovat