Štítky

auta (18) běh (34) beskydy (13) brusle (34) cukroví (11) divadlo (1) DIY (2) filmy (17) golf (1) hory (37) IT (68) jednokolka (1) kola (109) kolce (10) koloběžky (4) koncert (4) koně (1) létání (20) lezení (22) literatura (8) lodě (2) lyže (130) motorky (61) osobni (1) osobní (102) plavání (4) posilování (2) potraviny (27) příroda (8) recenze (3) recepty (62) sauna (1) squash (3) tanec (3) telefony (19) turistika (60) USA (58) vlaky (4) vysocina (3) wakeboarding (1) závod (1) závody (84) ZLM (66)

čtvrtek 3. dubna 2014

Jak jsem stavěl fixie

Úvod

Proč, zač a nač fixie? Asi protože jsem chtěl, kdo ví? Na mysli mi vytanulo několik rádobydůvodů. Dojíždění do práce na obstarožitním fáčku jsem nepovažoval za příliš bezpečné, přeci jenom jde o starou plečku z nekvalitního materiálu... Jako první krok jsem zvolil výměnu předního a zadního kola, prosíravě jsem zvolil kola s nábami s přírubou na kotouče. Dalším zásadním problémem při každodenním dojíždění do práce jsou totiž ráfkové brzdy jejichž účinnost je nemálo poplatná počasí, zabrzdit včas a bezpečně v dešti či mrazu je mnohdy nemožné... Bohužel se ukázalo, že konverze fáčka na kotouče by byla tak nákladná, že jsem raději přestavěl své horské kolo na treka. Vzal jsem kola z fáčka, přidělal kotouče a tak mohu bezpečně a rychle dojíždět do práce. Co ale s torzem fáčka? A jak na nákupy, do hospody, za kulturou a kamkoliv jinam, abych neměl obavy o to, že mi někdo zcizí kolo na dojíždění, jehož cena přeci jenom několikanásobně přesahuje cenu fáčka? Reinkarnace? Fixie? No ano... Do práce na skutečném kole a z práce (v centru) již na upravené plečce, kterou mohu nechat bez obav kdekoliv ležet.

Kapitola 1 - plán

Odstroj fáčko - nech rám, vidlu, hlávko, představec, řidítka, sedlovku, sedlo, středové složení, kliky, jeden převodník, pedály a řidítka. Přední kolo nechť je libovolné a zadní si postav!

Kapitola 2 - řidítka

Odmotej omotávku, vem pilu na železo a 2 až 5cm za začátkem oblouku je zařízni. Zapiluj otřepy a zahlaď případné ostřiny.

Kapitola 3 - zadní náboj

Nechceš kupovat nesmyslně drahý fixie zadní náboj, tak si sežeň následující:
  • přední kotoučový náboj (6 děr)
  • zadní pevnou osu (175mm x 10mm)
  • kazetu, osvědčila se mi Sram PG970
Dále budeš potřebovat pár nástrojů:
  • vrtačka
  • vrták 5mm, možná i 6mm
  • pilník
Postup:
  • předělej osu náby
    • oddělej rychloupínák
    • stáhni všechny matky, podložky a konusy z osy
    • vlož do náby novou pevnou osu
    • na novou osu namontuj konusy, podložky a matky, tak aby měla 126mm (rozteč zadní stavby favorita)
  • připrav pastorek
    • rozmontuj nábu Sram PG970
    • vyjmi kolečko s 24 zuby
    • provrtej 6 odlehčujících děr vrtákem 5mm případně můžeš i 6mm (kdo by to byl řekl, že sedí přesně s děrami na uchycení kotouče :-))
    • opiluj zuby pastorku, kterými drží na ořechu, tak aby šel nasadit na nábu místo kotouče (stačí asi tak 0,5mm)
    • zapiluj všechny otřepy a ostřiny
  • vytvoř zadní fixie nábu
    • přimontuj 24 zubový pastorek místo kotouče na nábu pomocí 6 šroubů




Kapitola 4 - zadní kolo

Zapleť vyrobený zadní fixie náboj. Jednoduchá rada a trochu obtížnější provedení, ale i tak se dá... Z mého pohledu je nejkritičtější určení správné délky drátů, pokud hodláte použít kalkulačku  http://www.wheelpro.co.uk/spokecalc/, pak pro ráfek Remerx Dragon RMX 4530 (622x19) a náboj Shimano HB-M475 použijte následující údaje:
  • Flange diameters: A=61mm, B=61mm
  • Flange distance: C=34mm, D=18mm
  • Rim ERD: 604mm
  • Spokes: 36
  • Offset: 0
Pro trojité křížení dostanete délky drátů 288,5mm a 287,1mm, tzn. 18 drátů 288mm a 18 drátů 286mm, popř. jako já 36 drátů 288mm :-) Zbytek je hračka, napleťte kolo...



Kapitola 5 - celé kolo

K tomu asi není moc co říct, nasaď zadní kolo, zkrať řetěz a voila.

Závěr

Na závěr se sluší přihodit pár prvních postřehů a zkušeností. Tak předně smekám klobouk (cyklistickou helmu či čepici) před borci, kteří jeli "Direttissima" Alleycat na fixie. Dokud si to nevyzkoušíte na vlastní kůži nepochopíte a pak vlastně už tuplem ne :-) Opravdu nevšední a smrtonosný zážitek, holt zvyk je železná košile a v případě fixie asi i dřevěná rakev. A pokud přežijete, tak ztráty rozhodně nebudou přijatelné, kolena při brždění dostávají vážně neskutečně zabrat, ale stejně asi nepřežijete :-) Padající řetěz je vlastně už jen takovou třešničkou na dortu, no dobře, ve skutečnosti dalším hřebem do rakve, bez řetězu nemáte jak zabrzdit a pokud vám spadne při cestě z kopce... ono to konec konců stačí i na rovině kdekoliv v městském provozu - nemůžete šlapat ani brzdit, aneb ztrácíte stupně volnosti a čím více tonete v nesvobodě tím více cítíte zápach krchova.

Co z toho vyplývá? Předně dát do kupy řetěz, musí být dokonale napnutý ve správné lince a v dobrém stavu! Má zrezlá a asi čtyřikrát přetočená PC970 toto jistě splňuje pouze v těch nejdivočejších snech. Ale to zdaleka nestačí. Způsob jízdy je třeba naladit hodně defenzivně, na Line of Sight (https://www.youtube.com/watch?v=ngYD9OI6k4c) raději rovnou zapomeňte, nechcete-li skončit v zapomnění...

Zemřel král, ať žije král! Aneb zemřel PVTM (Punk Vehicle Training Machine), ať žije PVFM (Punk Vehicle Fixie Machine)! No jsem zvědavý, kdy to přestavím na singla na brzdách :-) No ale když ta jednoduchost je neskutečně okouzlující ;-)

    Žádné komentáře:

    Okomentovat