Úvod
Proč, zač a nač fixie? Asi protože jsem chtěl, kdo ví? Na mysli mi vytanulo několik rádobydůvodů. Dojíždění do práce na obstarožitním fáčku jsem nepovažoval za příliš bezpečné, přeci jenom jde o starou plečku z nekvalitního materiálu... Jako první krok jsem zvolil výměnu předního a zadního kola, prosíravě jsem zvolil kola s nábami s přírubou na kotouče. Dalším zásadním problémem při každodenním dojíždění do práce jsou totiž ráfkové brzdy jejichž účinnost je nemálo poplatná počasí, zabrzdit včas a bezpečně v dešti či mrazu je mnohdy nemožné... Bohužel se ukázalo, že konverze fáčka na kotouče by byla tak nákladná, že jsem raději přestavěl své horské kolo na treka. Vzal jsem kola z fáčka, přidělal kotouče a tak mohu bezpečně a rychle dojíždět do práce. Co ale s torzem fáčka? A jak na nákupy, do hospody, za kulturou a kamkoliv jinam, abych neměl obavy o to, že mi někdo zcizí kolo na dojíždění, jehož cena přeci jenom několikanásobně přesahuje cenu fáčka? Reinkarnace? Fixie? No ano... Do práce na skutečném kole a z práce (v centru) již na upravené plečce, kterou mohu nechat bez obav kdekoliv ležet.Kapitola 1 - plán
Odstroj fáčko - nech rám, vidlu, hlávko, představec, řidítka, sedlovku, sedlo, středové složení, kliky, jeden převodník, pedály a řidítka. Přední kolo nechť je libovolné a zadní si postav!Kapitola 2 - řidítka
Odmotej omotávku, vem pilu na železo a 2 až 5cm za začátkem oblouku je zařízni. Zapiluj otřepy a zahlaď případné ostřiny.Kapitola 3 - zadní náboj
Nechceš kupovat nesmyslně drahý fixie zadní náboj, tak si sežeň následující:- přední kotoučový náboj (6 děr)
- zadní pevnou osu (175mm x 10mm)
- kazetu, osvědčila se mi Sram PG970
Dále budeš potřebovat pár nástrojů:
- vrtačka
- vrták 5mm, možná i 6mm
- pilník
Postup:
- předělej osu náby
- oddělej rychloupínák
- stáhni všechny matky, podložky a konusy z osy
- vlož do náby novou pevnou osu
- na novou osu namontuj konusy, podložky a matky, tak aby měla 126mm (rozteč zadní stavby favorita)
- připrav pastorek
- rozmontuj nábu Sram PG970
- vyjmi kolečko s 24 zuby
- provrtej 6 odlehčujících děr vrtákem 5mm případně můžeš i 6mm (kdo by to byl řekl, že sedí přesně s děrami na uchycení kotouče :-))
- opiluj zuby pastorku, kterými drží na ořechu, tak aby šel nasadit na nábu místo kotouče (stačí asi tak 0,5mm)
- zapiluj všechny otřepy a ostřiny
- vytvoř zadní fixie nábu
- přimontuj 24 zubový pastorek místo kotouče na nábu pomocí 6 šroubů
Kapitola 4 - zadní kolo
Zapleť vyrobený zadní fixie náboj. Jednoduchá rada a trochu obtížnější provedení, ale i tak se dá... Z mého pohledu je nejkritičtější určení správné délky drátů, pokud hodláte použít kalkulačku http://www.wheelpro.co.uk/spokecalc/, pak pro ráfek Remerx Dragon RMX 4530 (622x19) a náboj Shimano HB-M475 použijte následující údaje:
- Flange diameters: A=61mm, B=61mm
- Flange distance: C=34mm, D=18mm
- Rim ERD: 604mm
- Spokes: 36
- Offset: 0
Pro trojité křížení dostanete délky drátů 288,5mm a 287,1mm, tzn. 18 drátů 288mm a 18 drátů 286mm, popř. jako já 36 drátů 288mm :-) Zbytek je hračka, napleťte kolo...
Kapitola 5 - celé kolo
K tomu asi není moc co říct, nasaď zadní kolo, zkrať řetěz a voila.
Co z toho vyplývá? Předně dát do kupy řetěz, musí být dokonale napnutý ve správné lince a v dobrém stavu! Má zrezlá a asi čtyřikrát přetočená PC970 toto jistě splňuje pouze v těch nejdivočejších snech. Ale to zdaleka nestačí. Způsob jízdy je třeba naladit hodně defenzivně, na Line of Sight (https://www.youtube.com/watch?v=ngYD9OI6k4c) raději rovnou zapomeňte, nechcete-li skončit v zapomnění...
Zemřel král, ať žije král! Aneb zemřel PVTM (Punk Vehicle Training Machine), ať žije PVFM (Punk Vehicle Fixie Machine)! No jsem zvědavý, kdy to přestavím na singla na brzdách :-) No ale když ta jednoduchost je neskutečně okouzlující ;-)
Závěr
Na závěr se sluší přihodit pár prvních postřehů a zkušeností. Tak předně smekám klobouk (cyklistickou helmu či čepici) před borci, kteří jeli "Direttissima" Alleycat na fixie. Dokud si to nevyzkoušíte na vlastní kůži nepochopíte a pak vlastně už tuplem ne :-) Opravdu nevšední a smrtonosný zážitek, holt zvyk je železná košile a v případě fixie asi i dřevěná rakev. A pokud přežijete, tak ztráty rozhodně nebudou přijatelné, kolena při brždění dostávají vážně neskutečně zabrat, ale stejně asi nepřežijete :-) Padající řetěz je vlastně už jen takovou třešničkou na dortu, no dobře, ve skutečnosti dalším hřebem do rakve, bez řetězu nemáte jak zabrzdit a pokud vám spadne při cestě z kopce... ono to konec konců stačí i na rovině kdekoliv v městském provozu - nemůžete šlapat ani brzdit, aneb ztrácíte stupně volnosti a čím více tonete v nesvobodě tím více cítíte zápach krchova.Co z toho vyplývá? Předně dát do kupy řetěz, musí být dokonale napnutý ve správné lince a v dobrém stavu! Má zrezlá a asi čtyřikrát přetočená PC970 toto jistě splňuje pouze v těch nejdivočejších snech. Ale to zdaleka nestačí. Způsob jízdy je třeba naladit hodně defenzivně, na Line of Sight (https://www.youtube.com/watch?v=ngYD9OI6k4c) raději rovnou zapomeňte, nechcete-li skončit v zapomnění...
Zemřel král, ať žije král! Aneb zemřel PVTM (Punk Vehicle Training Machine), ať žije PVFM (Punk Vehicle Fixie Machine)! No jsem zvědavý, kdy to přestavím na singla na brzdách :-) No ale když ta jednoduchost je neskutečně okouzlující ;-)
Žádné komentáře:
Okomentovat