V pátek dopoledne jsem kontaktoval firmu Atrex, která nám vyšla vstříc a zajistila nám možnost půjčit si elektrokola v Brně a vrátit je na Třech Studních. Paráda! Vratná záloha 10.000Kč a půjčovné 1.200Kč na den.
Co jsme si půjčili?
- Scott E-Aspect 920 (29") 2017
- velikost L
- motor Brose System 250W
- baterie Brose 508Wh
- váha okolo 21kg (záleží na velikosti a přítomnosti pedálů)
- cena okolo 90.000Kč
- udávaný dojezd v módu Cruise je až 150km
- 3 režimy - Cruise, Norma, Sport
- Bulls Aminga E 1 (27,5") 2017
- velikost S
- motor Bosch Performance line 250W
- baterie Bosch 400Wh
- váha okolo 22kg (záleží na velikosti a přítomnosti pedálů)
- cena okolo 65.000Kč
- udávaný dojezd je až 175km
- 4 režimy - Eco, Tour, Sport, Turbo
Nezanedbatelná čísla:
- váha jezdců
- 90kg
- 50kg
Co jsme si naplánovali?
- Cesta1, Cesta2
- Volba padla na Cesta2 s délkou 66km a převýšením (1880/1560m). Následující mapy ze serveru Mapy.cz ukazují plán (červená) a skutečnost (modrá), nejprve v přehledu a následně v detailech (aby bylo vidět jak jsme museli zejména na konci upravit trasu čistě po asfaltce).
Co jsme zdolali?
- Cesta z půjčovny do Řečkovic
- délka 7,7km (90/40m)
- délka asfaltových úseků 7,7km
- stoupání 1,5km
- klesání 0,5km
- rovina 5,7km
- Cesta z Řečkovic do Dolní Rožínky
- délka 50,5km (1530/1340m)
- délka asfaltových úseků 26,7km
- stoupání 7,5km
- klesání 7,8km
- rovina 35,7km
- Celkem
- délka 58km (1620/1380m)
- délka asfaltových úseků 34,4km
- stoupání 9km
- klesání 8,3km
- rovina 41,4km
- Poznámka
- Bulls Aminga E 1 najel o 7km méně, tj celkem 51km
Komentář
Z čísel i obrázků se dá vyčíst nelichotivá realita, horská elektrokola s udávanými teoretickými dojezdy 150km a 175km ujela 58km a 51km. Ano, reálný dojezd je ovlivněn mnoha faktory, zejména:
- zvolený režim (jak překvapivé :-))
- převýšení tratě (po rovince asi nebudu potřebovat elektrokolo)
- hmotnost jezdce (njn. už bych neměl žrát)
- povrch/kvalita tratě (kdo by to byl řekl, že po asfaltu to pofrčí skoro samo)
- vítr (jo i tady ta potvora škodí)
- teplota prostředí (nejen zima, ale i příliš tepla vadí, zvlášť, když si motor umí zatopit dostatečně sám)
No a jak že to bylo v našem případě?
- režim Turbo/Sport (bereme baterky hákem)
- převýšení odpovídá Sněžce, takže žádný Kolín
- mých 90kg je na pováženou, za to Janičinných 50kg by kolu nemuselo zas tak vadit
- více než polovina na asfaltu, zbytek polňačky (zpevněné cyklostezky)
- vítr, njn. foukal proti
- teplota někde okolo ideálních? 20°C
Jak vidno elektrokolům jsme to zvlášť neulehčili, tedy aspoň se může zdát. Realita je bohužel jinde a opět šlape po použitelnosti elektrokol. Přestože většina výše popsaných okolností je spíše přitěžujících, tak se sluší říct, že jsme kola nakonec slušně šetřili a to častým vypínáním motoru. Po dojezdu z půjčovny a zdolání prvního kopce (na Velké Babě) se totiž ukázalo, že naše e-biky přišly o jednu pětinu kapacity baterie, tj. 20% v čudu... V tu chvíli začínalo hrozit, že nedojedeme ani do Tišnova, a předzvěst tohoto faux pas nás přesvědčila šlapat bezmotorově... Zbytek tratě jsem střídal tři stupně výkonu podle chuti, v prudkých kopcích jsem však nechával makat motor na max. I kdybych se přiznal k pouhým 20km, tak na motor zbývá nelichotivých 38km. A přitlačme na pilu o kousek více, téměř 60% cesty disponovalo asflatovým povrchem, takže o povrchu se bavit raději nebudeme. No a co ta váha? Vysoká, ale ve výsledku Janičce s téměř poloviční hmotností chcíplo kolo o 8km dříve než mě (menší kapacitu baterie, vyšší váhu jejího kola (1kg :-)) a jiný pohon nezamlčuji), takže asi ani toto nebyl zásadní problém nízké výdrže. No a co tedy? Vítr? Foukal, vím, ale odhadem opět polovinu inkriminovaných úseků (kopce, roviny) tvořila větru zastíněná místa a rozhodně ani nešlo o nějakou vichřici... Takže nám tu zbývá to převýšení odpovídající zmiňované Sněžce... Trochu se mi to nezdálo, takže jsem koukl na plán naklikaný v mapách, ten mluvil o 1.360m, malý postprocessing GPS tracklogu snížil 1.530m na 1.420m, takže když hodně (a stále mě to překvapuje), tak se bavme o 1.400m převýšení a to je něco, co neokecám.
Ledaže by... tu bylo prozaičtější vysvětlení. A to, že současná elektrokola prostě nestojí za nic, jsou nepoužitelná. Než začnete házet kamení, zkuste nepustit ze zřetele kontext, ve kterém se koupeme. Vymezuji ho proklamací "chci na elektrokole přejet z bodu A do bodu B v reálném prostředí (opravdu si nepřipadám jako hmotný bod ve vakuu...) a bod B není bodem A a ani neleží ve vzdálenosti menší než 40km".
Třeba jsem si trochu zapřeháněl, třeba za mizerný dojezd může jakýkoliv faktor z těch, které jsem se pokusil bagatelizovat, třeba za to může nízká cena kola (vždyť na trhu bez velké snahy objevíte kola 2-4x dražší) a třeba také ne. Cílem nebylo ani tak pošpinit prudce vzkvétající odvětví lehkého průmyslu, jakožto poukázat na jisté problémy, které nemusí být na první pohled zřejmé... A myšlenkou nejryzejší a nejnosnější zůstává mnou stále opakovaná věta: "Není špatného kola (klidě dosaďte jakoukoliv jinou věc), jen špatného výběru vzhledem k následnému způsobu použití!" Toto platí snad bezvýjimečně a to z důvodu toho, že lze nalézt použití pro ty nejhorší věci na trhu, mohou sloužit jako odstrašující příklad jak něco nemá vypadat (třeba nejlacinější kola ze supermarketu).
Ale zpátky k elektrokolům. Problém nízké dojezdnosti je prostě fakt, to že je venku teplo nebo zima je běžné, to, že fouká vítr je běžné, stejně jakože jsou místa, kde jsou kopce a že člověk něco váží. Možná ani nemá cenu zkoumat vliv těchto faktorů na výdrž baterie, aby elektrokolo k něčemu bylo, mělo by rozumně fungovat (rozuměj, mělo by někam dojet) i když to bude v zimě do kopce po podmáčené louce s větrem (ne větry ;-)) v břiše a bez ohledu na hmotnost jezdce... Pokud to tak nebude, tak se budu cítit nesvobodně. Ano, ta svoboda pohybu, kterou jsem vyzdvihoval u testů všech elektrokol je v případě, že nehodláte jet 30min, pryč, rozplynula se! Je to přesně naopak, koupíte si kolo, několikrát se vytrestáte tím, že zdaleka nedojedete do plánovaného cíle. Zpětně provedete analýzu všech jízd, budete zjišťovat převýšení, směr a sílu větru, ... No a pak při nových plánech budete sedět u počítače, sledovat předpovědi počasí, upravovat v mapách trasu, tak aby byla co nejvíce z kopce a po asfaltu, aby vám foukalo do zad, atp. Tohle vážně chcete?
Ještě bych měl vysvětlit, proč nechcete, aby vám došla baterie. Ono, pokud se tak stane, tak vám zůstane v lepším případě 21kg (s pedály, nářadím a pitím mělo 24kg) kolo (pokud jste za něj dali 90.000Kč, jinak se můžeme bavit klidně až o 30kg), kde neustále nějakým způsobem roztáčíte vnitřnosti elektromotoru, což u některých pohonů (u Bosche mnohem více než u Brose) vede k nezanedbatelnému odporu při šlapání. K tomu si přičtěte i omezený arzenál převodů, někde okolo 9-10, což vám také nepomůže k udržení správné kadence a máte výsledek. Možná, že se sebezapřením pojedete z mírných kopců dolů. Na vlastní kůži jsem si to ověřil, na rovinkách se zaťatými zuby a do kopce jsem potupně tlačil. Možná nepřekvapivě, ani tlačení kola nebylo výhrou, 20-30kg s vysoko položeným těžištěm klade nemalý odpor. Tj. pořídíte-li si elektrokolo kvůli zdravotním problémům spjatým s pohybovým aparátem, stěží se dá očekávat, že s vybitým kolem pohnete do kopce...
Ale ani tu má kritika nekončí. Janička měla dobrý postřeh o tom, proč jí elektrokolo nevyhovovalo, stále musela přizpůsobovat styl (frekvence a síla) šlapání potřebám elektromotoru a jeho řídící elektroniky. Týká se to zvlášť kopcovitého terénu, ve kterém pomoc elektromotoru žádáte. Každý producent to má jinak, shodnou se maximálně v tom, že všichni nabízí superelekroniku a superinteligentní řízení pohonu, které využívá čidel kadence a síly a minimálně 1000x za sekundu měří tyto a jiné veličiny, aby vám poskytly ty nejlepší zážitky...
Stejně tak stále musíte přizpůsobovat svoji rychlost, v okamžiku překonání 25km/h vám díky legislativě EU přestane pomáhat elektromotor a vy se dostane do výše popsaného stavu vybité baterie, to znamená, že buď s jazykem na vestě bude dřít jako kůň a nebo se stále pokusíte udržovat zmiňovanou rychlost. Snad je jasné, že mnohým to bude připadat málo (protože je to málo).
Dalším problém je indikace výdrže baterie. U mého Brose systému jsem zaznamenal velké nesrovnatelnosti mezi tím, co ukazoval display na řidítkách (např. 2 čárky z pěti), kdežto kontrolky na samotné baterii ukazovaly 0%. U Bosche mě zase bavil údaj "dojezd". Druhého dne ráno jsem sedl na zcela nabité elektrokolo, zapnul režim "Turbo" a viděl dojezd 70km. Srze městskou zástavbu jsem ujel 1,5km s převýšením 40m a ejhle dojezd ukazoval závratných 49km, tak to teda LOL! Zkrátka nevíte, čemu věřit...
Hloupé mi přijde i to, že motor díky legislativě není schopen dodávat dostatečný výkon, poznáte to zejména v prudkých a táhlých kopcích. Pokud jsem chtěl stačit Janičce, jakože se mi to nedařilo, nadřel jsem se skoro stejně jako na kole bez motoru.
Táhlým kopcům ještě patří vzlyk o podezření se snižování výkonu. Sofistikovaná elektronika totiž občas musí řešit problémy běžnému smrtelníkovi skryté - přehřívání motoru a baterií. Obojí se děje při nejvyšší zátěži, to jest typicky do kopce na režim Sport/Turbo. Aby nedošlo k poškození motoru/baterie, je minimálně u některých kol elektronika naprogramována tak, že sníží výkon motoru, aby nedošlo k letálnímu přehřátí. Domnívám se, že jsem toto několikrát během jízdy zažil a rozhodně mi to nepotěšilo...
A snad poslední nářek spojím s nejnižšími módy Eco/Cruise, které potenciálně nabízí fantastické/fantaskní papírové dojezdy. Považuji je za nepoužitelné, jejich aktivací jsem z neohrabaného (rozuměj těžkého s vysoko položeným těžištěm) elektrokola vytvořil běžné sportovní kolo (pravda s vysoko umístěným těžištěm). Tj. soudím, že první režim jen maže nepříjemné následky elektrifikace.
Závěr
Snad mě dlouho nenapadne podniknout takovou odyseu (chtít jet na elektrokole 66km). Až se na trh dostanou (snad se to i stane) kola s dvojnásobnou kapacitou baterie, tak se možná k takovému činu nechám zase svojí neposednou myslí přemluvit. Jinak prosím ne. Ve výsledku jsem byl stahaný jako kůň, skoro si myslím, že na běžném kole by to bylo lepší a hlavně, hlavně, bych dojel do naplánovaného cíle!
Ale zpátky k elektrokolům. Problém nízké dojezdnosti je prostě fakt, to že je venku teplo nebo zima je běžné, to, že fouká vítr je běžné, stejně jakože jsou místa, kde jsou kopce a že člověk něco váží. Možná ani nemá cenu zkoumat vliv těchto faktorů na výdrž baterie, aby elektrokolo k něčemu bylo, mělo by rozumně fungovat (rozuměj, mělo by někam dojet) i když to bude v zimě do kopce po podmáčené louce s větrem (ne větry ;-)) v břiše a bez ohledu na hmotnost jezdce... Pokud to tak nebude, tak se budu cítit nesvobodně. Ano, ta svoboda pohybu, kterou jsem vyzdvihoval u testů všech elektrokol je v případě, že nehodláte jet 30min, pryč, rozplynula se! Je to přesně naopak, koupíte si kolo, několikrát se vytrestáte tím, že zdaleka nedojedete do plánovaného cíle. Zpětně provedete analýzu všech jízd, budete zjišťovat převýšení, směr a sílu větru, ... No a pak při nových plánech budete sedět u počítače, sledovat předpovědi počasí, upravovat v mapách trasu, tak aby byla co nejvíce z kopce a po asfaltu, aby vám foukalo do zad, atp. Tohle vážně chcete?
Ještě bych měl vysvětlit, proč nechcete, aby vám došla baterie. Ono, pokud se tak stane, tak vám zůstane v lepším případě 21kg (s pedály, nářadím a pitím mělo 24kg) kolo (pokud jste za něj dali 90.000Kč, jinak se můžeme bavit klidně až o 30kg), kde neustále nějakým způsobem roztáčíte vnitřnosti elektromotoru, což u některých pohonů (u Bosche mnohem více než u Brose) vede k nezanedbatelnému odporu při šlapání. K tomu si přičtěte i omezený arzenál převodů, někde okolo 9-10, což vám také nepomůže k udržení správné kadence a máte výsledek. Možná, že se sebezapřením pojedete z mírných kopců dolů. Na vlastní kůži jsem si to ověřil, na rovinkách se zaťatými zuby a do kopce jsem potupně tlačil. Možná nepřekvapivě, ani tlačení kola nebylo výhrou, 20-30kg s vysoko položeným těžištěm klade nemalý odpor. Tj. pořídíte-li si elektrokolo kvůli zdravotním problémům spjatým s pohybovým aparátem, stěží se dá očekávat, že s vybitým kolem pohnete do kopce...
Ale ani tu má kritika nekončí. Janička měla dobrý postřeh o tom, proč jí elektrokolo nevyhovovalo, stále musela přizpůsobovat styl (frekvence a síla) šlapání potřebám elektromotoru a jeho řídící elektroniky. Týká se to zvlášť kopcovitého terénu, ve kterém pomoc elektromotoru žádáte. Každý producent to má jinak, shodnou se maximálně v tom, že všichni nabízí superelekroniku a superinteligentní řízení pohonu, které využívá čidel kadence a síly a minimálně 1000x za sekundu měří tyto a jiné veličiny, aby vám poskytly ty nejlepší zážitky...
Stejně tak stále musíte přizpůsobovat svoji rychlost, v okamžiku překonání 25km/h vám díky legislativě EU přestane pomáhat elektromotor a vy se dostane do výše popsaného stavu vybité baterie, to znamená, že buď s jazykem na vestě bude dřít jako kůň a nebo se stále pokusíte udržovat zmiňovanou rychlost. Snad je jasné, že mnohým to bude připadat málo (protože je to málo).
Dalším problém je indikace výdrže baterie. U mého Brose systému jsem zaznamenal velké nesrovnatelnosti mezi tím, co ukazoval display na řidítkách (např. 2 čárky z pěti), kdežto kontrolky na samotné baterii ukazovaly 0%. U Bosche mě zase bavil údaj "dojezd". Druhého dne ráno jsem sedl na zcela nabité elektrokolo, zapnul režim "Turbo" a viděl dojezd 70km. Srze městskou zástavbu jsem ujel 1,5km s převýšením 40m a ejhle dojezd ukazoval závratných 49km, tak to teda LOL! Zkrátka nevíte, čemu věřit...
Hloupé mi přijde i to, že motor díky legislativě není schopen dodávat dostatečný výkon, poznáte to zejména v prudkých a táhlých kopcích. Pokud jsem chtěl stačit Janičce, jakože se mi to nedařilo, nadřel jsem se skoro stejně jako na kole bez motoru.
Táhlým kopcům ještě patří vzlyk o podezření se snižování výkonu. Sofistikovaná elektronika totiž občas musí řešit problémy běžnému smrtelníkovi skryté - přehřívání motoru a baterií. Obojí se děje při nejvyšší zátěži, to jest typicky do kopce na režim Sport/Turbo. Aby nedošlo k poškození motoru/baterie, je minimálně u některých kol elektronika naprogramována tak, že sníží výkon motoru, aby nedošlo k letálnímu přehřátí. Domnívám se, že jsem toto několikrát během jízdy zažil a rozhodně mi to nepotěšilo...
A snad poslední nářek spojím s nejnižšími módy Eco/Cruise, které potenciálně nabízí fantastické/fantaskní papírové dojezdy. Považuji je za nepoužitelné, jejich aktivací jsem z neohrabaného (rozuměj těžkého s vysoko položeným těžištěm) elektrokola vytvořil běžné sportovní kolo (pravda s vysoko umístěným těžištěm). Tj. soudím, že první režim jen maže nepříjemné následky elektrifikace.
Závěr
Snad mě dlouho nenapadne podniknout takovou odyseu (chtít jet na elektrokole 66km). Až se na trh dostanou (snad se to i stane) kola s dvojnásobnou kapacitou baterie, tak se možná k takovému činu nechám zase svojí neposednou myslí přemluvit. Jinak prosím ne. Ve výsledku jsem byl stahaný jako kůň, skoro si myslím, že na běžném kole by to bylo lepší a hlavně, hlavně, bych dojel do naplánovaného cíle!
Žádné komentáře:
Okomentovat