Hledání nového auta pokračuje, tentokráte jsme se zaměřil a Volvo, kde v úvahu připadaly dva vozy, V90 a XC90. Vzhledem k tomu, že V90 ještě není na trhu, dostalo se mi příležitosti otestovat jejího sedanovitého bratříčka S90 a to u společnosti AUTO CARDION s.r.o. v Brně.
Luxusně vyhlížející sedan disponuje poměrně solidními rozměry 4963 x 1890(2019) x 1443mm s pohotovostní hmotností 1800-2150kg dle motorizace a výbavy. Testovaný model poháněl nejslabší benzínový čtyřválec T5 produkující své maximu 254k (187 kW) při 5500ot/min a 350Nm při 1500–4800ot/min. Akceleraci z 0-100km/h zvládne v této podobě přibližně za 6,7s.
Cena testovaného vozu se odhadem pohybovala okolo 1.700.000Kč.
Věru nevím odkud bych začal, takže to vezmeme od zpracování, které je precizní jak při pohledu zvenčí tak při pohledu zevnitř, jde o prémiovou třídu a tak by bylo ostudou nalézt něco povrzávajícího, něco levného tvrdě plastového, něco napodobující něco jiného apod. Tu se s materiály a kvalitou zpracování nešetřilo a to se pořád bavíme de facto o základní výbavě. Tj. mohl bych jen a jen chválit. Asi nemá příliš smysl rozepisovat se o každém detailu, kterého jsem si všiml a už vůbec ne o těch, kterých jsem si všimnout nestačil, raději vás odkážu na webové stránky výrobce popř. návštěvu autosalonu. Přidám jen jeden příklad za všechny - luxusní kožené sedačky elektronicky nastavitelné a customizovatelné v tolika směrech, že by se člověku zatočila hlava, byly asi tím nejlepším v čem jsem kdy seděl a to zdaleka nebylo to nejlepší, co umí Volvo nabídnout...
Výbava vozu je ještě ošemetnějším tématem, než-li jeho zpracování, nemám chuť pouštět se do popisu rozsahem srovnatelného s diplomovou prací, což by jen nevyhnutelný důsledek snahy zmínit každou věc ve voze, která by si to zasloužila... Proto opět jen několik příkladů, které mě nejvíce zaujaly a ke kterým jsem se v té záplavě dostal.
O sedadlech jsem se již zmiňoval, takže doplním pouze informaci, že správnou polohu za volantem si nalezne s největší pravděpodobností naprostá většina lidí, což bohužel u jiných vozů nebývá pravidlem. Nastavení celého vozu, tak jak vám vyhovuje, je přirozeně možné uložit a dokonce exportovat na USB Flashku a pak ji přehrát do jiného vozu....
Jednou z prvních věcí, co upoutá vaši pozornost, jakmile se s vozem rozjedete, bude head-up display ve vašem zorném poli, který kromě vaší aktuální rychlosti a rychlostního omezení vyčteného ze značek podél cesty, ukazuje další důležité informace, které jsou pro vás v danou chvíli relevantní, je fajn, že pozice a intenzita je plně nastavitelná, další plusové body.
Pomalu se dostávám ke killer featuře, kterou je "autopilot". České Volvo ji popisuje takto: "Asistent pro jízdu v kolonách a semi-autonomní řízení Pilot Assist automaticky udržují nastavenou rychlost nebo odstup od vozidla před sebou, přičemž jemnými zásahy do řízení zajišťují, aby se vůz pohyboval v rozmezí svého jízdního pruhu." Co to znamená v praxi? Např. nastavíte na tempomatu rychlost, kterou se hodláte pohybovat a pokud tomu nahrávají okolní podmínky, tj. vestavěná elektronika je schopná číst cestu, tak řídí za vás. Tak osvobozující pocit v autě jsem ještě nezažil, pustíte ruce z volantu a ono to jede samo... Luxus! Jak moc se těším na blízkou a konec konců i vzdálenou budoucnost, kdy otravná přeprava ať již v pomalu jedoucích kolonách nebo na dlouhých cestách po dálnicích nebude vyžadovat moji aktivní účast za volantem...
Neméně oslňující záležitostí je výsledek aplikované matematiky a informatiky v podobě 360˚ kamery, která vám při parkování zobrazuje váš vůz z ptačí perspektivy, skoro to vypadá, jako by nad vozem poletoval dron a posílal vám letecké záběry na entertainment systém. To, že je S90 vybavena parkovacím asistentem, asi netřeba dodávat či vůbec zmiňovat.
Když už jsem zmínil entertainment systém, asi by stálo za to, říct, že pochází od Applu, takže pak stěží můžou překvapit možnosti propojování s zařízeními této značky, stejně tak jako schopnost vozu pouštět Apple aplikace apod.
Postupně bychom se mohli dostat k neméně důležité oblasti, vlastně jednomu z pilířů PR Volva, kterou je bezpečnost vozidla. Tu většinou rozlišujeme na pasivní a aktivní a vozy Volvo obyčejně excelují v obou oblastech. Ať už jde o tuhost karoserie, masivní použití vysokopevnostní oceli, airbagy i tam, kde si to stěží umíme představit, tak v případě té aktivní o všechny možné a nemožné radary, detekce lidí, zvěře, kolizních situací, a další desítku několika písmenných zkratek, za nimiž se skrývají krásné a někdy tajemné technologie...
Po velice ořezaném výčtu toho co auto umí a jak je zpracované, se dostávám k tomu pro mně nejdůležitějšímu, jak na mě vůz působil. Ještě než jsem vůbec usedl dovnitř okouzlil mě exteriér, nemohu říct, že by byl zvlášť odlišný od německé konkurence, ale jednoduše se mi líbí. Po usazení do báječných sedaček a vykouzlení té nejvhodnější polohy za volantem si připadáte jak v relaxačním centru, pohoda, klid, pohodlí a silný pocit bezpečnosti. A tento pocit vás neopustí ani po té, co se tiše rozjedete (za předpokladu, že nefouká klimatizace, za kterou bych osobně nějaký ten bod Volvu strhl, rozdíl se zapnutou a vypnutou klimou je totiž propastný). Za volantem nabudete rychle pocitu, jako byste toto auto vlastně řídili celý život, vše je tak nějak správně po ruce, nic moc zvlášť neodvádí od řízení a v případě zapnutého autopilota od neřízení :-)
Jednoduše auto ve mě zanechalo skvělé pocity a musel bych opravdu hnidopišsky hledat, co mi nesedí. V první řadě je to malinký kufr, nicméně těžko nadávat na kufr S90, když se dívám po V90 (ta tu ještě zatím není a chvíli nebude), takže případnou kritiku kufru z mého pohledu pro můj způsob využití si nechám až pro ni. To čeho si všimne nejspíše každý je opravdu poměrně hlučná klimatizace, aspoň ve srovnání se všemi ostatními zvuky, které auto produkuje :-) Možná, že i trochu zamrzí pocitově slabší motor, ve skutečnosti to rozhodně není nikterak zlé, ale uhlazenost jeho chodu ve spolupráci s tichým projevem a velkou hmotností vozu vás mohou malinko zklamat. Jo a ještě drobnost bych měl k automatické převodovce od níž bych očekával uhlazenější projev, zde je, zdá se mi, německá konkurence dál.
Žádné komentáře:
Okomentovat