Štítky

auta (18) běh (34) beskydy (13) brusle (34) cukroví (11) divadlo (1) DIY (2) filmy (17) golf (1) hory (37) IT (68) jednokolka (1) kola (109) kolce (10) koloběžky (4) koncert (4) koně (1) létání (20) lezení (22) literatura (8) lodě (2) lyže (130) motorky (61) osobni (1) osobní (102) plavání (4) posilování (2) potraviny (27) příroda (8) recenze (3) recepty (62) sauna (1) squash (3) tanec (3) telefony (19) turistika (60) USA (58) vlaky (4) vysocina (3) wakeboarding (1) závod (1) závody (84) ZLM (66)

úterý 1. února 2022

Pýcha, předsudky a pády při výběru rozumné bruslařské obuvi na běžky

Očekávání se na počátku nezdála jakkoliv přemrštěná, dobře sedící bruslařská obuv s rozumnou podporou pro techniku, rozumným zateplením a polstrováním. Tato očekávání směřovala naši pozornost někam na pomezí sportovních a základních závodních bot. Jaké však přišlo rozčarování, když se zdaleka nedařilo naplnit ani první nejdůležitější požadavek natož pak ty následující. Korunu tomu nasadily přemrštěné ceny, dle mého soudu neodpovídající kvalita a reklamní žvásty, u nichž vážně netuším, zda se smát či plakat. Tak pojďme na to, začneme přehledovou tabulkou a pak k jednotlivým modelům přidám krátký komentář, na co bych si osobně dával pozor.

  • Alpina Elite 3.0 Skate JR 2020, vel. 41, hmotnost 510g, cena 5.013Kč
  • Alpina ESK Pro WC 2017, vel. 39,5, hmotnost 457g, cena 9.570Kč
  • Alpina RSK 2019, vel. 40, hmotnost 560g, cena 3.999Kč
  • Fischer RCS Skate WS 2020, vel. 40, hmotnost 555g, cena 6.451Kč
  • Fischer Carbonlite Skate WS 2020, vel. 40, hmotnost 538g, cena 7.493Kč
  • Fischer Carbonlite Skate WS 2021, vel. 39, hmotnost 529g, cena 9.171Kč
  • Salomon RS8 Vitane 2019, vel. 40, hmotnost 590g, cena 4.990Kč
  • Salomon RS Carbon 2017, vel. 40, hmotnost 630g, cena 5.192Kč

Vzhledem k unikátnosti každého chodidla rozhodně nebudu hodnotit fit. Navíc by se to dělalo tím hůře, že jsem žádný z dámských střevíců nezkoušel na své pánské noze, ale zaměřím se kvalitu, materiály, na sucho ověřitelné vlastnosti a věci okolo.

Alpina Elite 3.0 Skate JR 2020 - typická juniorská lež, měkkost na entou

Juniorská bota mě převážně štve v odvětví běžnou nehezkou zlou věcí, tj. že obuv/lyže/hole nesoucí visačku seniorského modelu nemají technologicky se svým předobrazem mnoho společného. Ano, v tomto konkrétním případě netřeba stěžovat si na Alpina, je to prostě běžná praxe. A ano, možná, že za třetinovou nebo spíše čtvrtinovou cenu by nikdo (tedy kromě mě) neočekával stejnou muziku. Ale zpět k věci, podle popisu a fotografií jde spíše o obdobu obuvi Alpina Comp Skate než o Alpina Elite 3.0 Skate, tj. nikoliv patro první, ale až třetí (z pohledu hierarchie modelů).

Ukázalo se očekávané, že tato na pohled krásná a krásně zpracovaná bota excelující svojí nízkou hmotností je navržena pro dětské váhy a ani v ruce se nebránila ohybu a zkrutu jaké dopřává Alpina třeba i juniorským kombiňákům, tj. pro dospělou ženu naprosto nepoužitelné, tedy pokud by v obuvi nechtěla jezdit klasiku, pak bych se ji nebál zahrnout do výběru. Stále je však nutné brát ohled na textilní potah celé špice, kterému bych za mák nevěřil. Osobní zkušenost se stejnou alpiňáckou koncepcí nedává bolševikovi více než rok života. Stejně tak nepovažuji za šťastný nízký komínek ve srovnání s pozicí manžety, která na propagačních fotografiích vypadá v pohodě, ale skutečnost ukazuje na jeden z potenciálních zdrojů problémů.



Alpina ESK Pro WC 2017 - předražená namyšlená nekvalita

Pocitově luxusní lehoučká bota se skvělým zpracováním, tedy do okamžiku, než si je vyzkoušíte a než zaměříte svoji pozornost na detaily. Pak se vám zatočí hlava a stěží se ubráníte pocitu, že jde o předražený odpad podpořený nadmíru trapným marketingem Alpiny popř. jejího dovoze (a je mi úplně jedno kdo ty žvásty vymyslel).

Věc první a zásadní, obě boty jsou do příšerné vrtule, resp. jejich podešve. Tato obuv se nikdy neměla dostat na pult prodejce. O čem to svědčí? Mizerná výroba nebo mizerná výstupní kontrola kvality a v nejhorším obojí.   

Věc druhá neméně zásadní, koncepce celotextilního potahu běžeckého lyžáku, kterému prostě nevěřím. Jak už jsem zmínil výše, osobní zkušenost se stejnou koncepcí byť jiným materiálem a jiným modelem může potvrdit životnost ne delší než rok. Argument, že skateová obuv na rozdíl od kombiňáku nejezdí ve klasické stopě je dle mého soudu lichý, tedy aspoň v případě zamýšleného použití. Dokonce bych nevěřil, že by závodníci světového poháru nikdy během skateových závodů nejeli ve stopě a tak snad eliminovali zásadní nedostatek (životnost) tohoto jinak dobrého přístupu stavby boty.

Věc třetí opět subjektivní, ve výčtu očekávání zazněly jasné požadavky na polstrování a zateplení, které zcela logicky závodní model nesplňuje. Polstrování odpovídá nízké běžecké botě a slabé zateplení je zjevně vhodné na závody, ale na nic delšího. Ze subjektivního nedostatku se však vyklubal jeden objektivní. Textilní komínek bez odpovídajícího polstrování pod ním se po třech pohybech na sucho sroloval pod manžetu, takže by vám mohla manžeta rozedřít kalhoty popř. by vás to mohlo tlačit pod manžetou do nohy.

Věc čtvrtá, zpracování karbonové manžety a karbonového opatku je diskutabilní, v přímém srovnání s Fischer Carbonlite pak dokonce špatné až tristní. Na mysli mám zejména kladení karbonové textilie a pak neošetření hran manžety, se kterou bych si při troše smůly nakrájel Slovinský pršut. A tak jsme opět došli ke kvalitě a kontrole jakosti jakožto v první stížnosti.

Vezmu-li v potaz výše popsané nálezy přijde mi cena za obuv naprosto neadekvátní. A to jsem ještě nezmínil, že ani šití není zdaleka tak dokonalé jako na lepších Salomonech nebo Fischerech, při nejmenším těch, které mi prošly rukama.

Korunu tomu všemu nasazuje marketing značky Alpina. Nahlédnete-li do katalogu 20/21 nebo 22/23 pak objevíte nesmírnou sbírku žvástů. Pokud šlo recesi, tak se hluboce omlouvám za nepochopení, ale v tom případě by autorům měl někdo připomenout zlaté pravidlo, že opakovaný vtip přestává být vtipem. Zkrátka kecy, že si můžete botu stáhnout (asi tkaničkami) a docílíte tak lepší aerodynamiky a vyšších rychlostí, mě vážně nerozesmívají, jsou k pláči, nevím zda ze mě nikdo dělá idiota, nebo co hůř, to myslí vážně. Ubohost a trapnost.




Alpina RSK 2019 - namyšlené bláto s workaroundem k smíchu

Spíše lehce sportovní model než cokoliv jiného je s největší pravděpodobností ukázkou toho jak Alpina zapracovala na problémech s naprosto nevyhovující životností textilního potahu těla obuvi. Průhledná samolepka v nejexponovanějším místě! Tak tomuhle workaroundu se budu smát ještě hodně dlouho. To přeci nemůže myslet žádný seriózní výrobce vážně. Aby toho vytočení nebylo málo, tak jsem si přečetl PR kecy na krabici, z kterých jsem se málem pozvracel. V kontextu toho, co jsem s mnoha páry Alpin zažil sám, či rodina a z toho, co jsem viděl při hledání vhodné bruslařské obuvi mi nezbývá než si přát, aby se výrobce pokusil ztotožnit s jednou z vět na krabici: "Věříme, že vždy existuje prostor pro zlepšení"... Možná si jen neuvědomují jak je ten jejich prostor obrovský. Ale zpět k podstatě, opusťme samochvalně přismrádlé krabicové hymny, které s obsahem vůbec nekorespondují, v těchto botách opravdu olympijskou medaili v bruslařské disciplíně nezískáte. Ano není stejně měkká jako juniorská kombi bota a v ruce vám nemusí přijít úplně zlá, ale při zatížení celou vahou skončíme opět u bláta. Řemeslné zpracování není dokonalé, ale ostudu určitě neudělá. Komínek je opět příliš nízký a tak můžete narazit na problémy s krabacením potahu pod přezkou. Za normálních okolností bych zde s negativy končil, kdybych dva dny zpět nepotkal běžkaře s identickým modelem na nohách, od kterého jsem se dověděl, že jako nelyžař je považuje za dobré boty byť se mu po několika málo jízdách prořezal textilní potah o manžetu, která je očividně i v případě testované obuvi špatně opracovaným plastem s ostrými okraji. Na straně výhod stojí vynikající poměr cena/výkon, tady především daný tím, že jde o 3 sezóny starý model a vzhledem k ceně i hodně dobrá váha. Nízká váha je obecně velkou devizou Alpiny podobně jako vzhled, který se v pozitivním smyslu slova týká i tohoto modelu. Osobně se obávám, že výrobce je ochotný pro krásu a nízkou váhu obětovat nejen životnost, ale mnohdy i funkčnost a praktičnost... 



Fischer RCS Skate WS 2020 - základní bláto, které neosloví

Lyžáky s legendárním jménem RCS a přízviskem WS označujícím dámskou sérii bohužel neoslovily vůbec ničím. S lehce nadprůměrnou cenovkou a lehce nadprůměrnou váhou (na špatnou stranu spektra) bych ocenil snad jen konvenční konstrukci a vcelku slušné řemeslné zpracování bez do očí bijících poklesků. Mnohem horší to už bylo s jejich tuhostí, která by dovolovala jezdit slušnou klasiku. A ještě něco se mi nelíbí, opatek a manžeta s vzhledem velice vzdáleně z dálky připomínající karbon. Proč toto extra levné hnusné pozlátko? Proč? Když k tomu přičteme neoslňující hmotnost, tak nezbude než začít se ptát, co tuto obuv spojuje s legendou RCS? Tak snad pojďme raději dál.


 
Fischer Carbonlite Skate WS 2020 - nesedící favorit se zbytečnou přezkou 

Spolu s Alpinou ESK Pro WC 2017 nejtvrdší testovaná bota nabízející překvapivě slušnou míru komfortu, kterého se nevzdává ve prospěch nižší váhy a to ani v podobě absence vysokého polstrování a tudíž tepelné pohody. Připočítejte k tomu parádní vzhled a téměř dokonalé řemeslné zpracování (ano včetně luxusních karbonových částí). Srovnání s Alpinou jako by jasně říkalo, že tady se preferuje funkčnost a preciznost před cool vzhledem a nízkou vahou za každou cenu. Příjemný bonus spatřuji i ve visačce "Made in Slovakia", poklona bratři... A co leží na té záporné misce vah? Maximálně tak váha, která je řádově o 80g vyšší než u zmiňovaných ESK (nicméně je dost zřejmé, kde Alpina váhu ušetřila a ten deal za mě není ani trochu dobrý). Jo a ještě jedna věc,  přezka navíc, aspoň tak bych četl současné trendy, kdy se většina výrobců podobných přezek přes nárt zbavuje. Takže proč jsme je nevzali? Nesedí...

  


Fischer Carbonlite Skate WS 2021 - nesedící favorit stále před odtučňovací kůrou

Pro ročník 2021 platí to stejné, co bylo řečeno pro ročník 2020 s dvěma drobnými změnami. Chybí mínus v podobě nadbytečné přezky a s tím je spojeno nepatrné plus v podobě drobné váhové úspory asi 10g.

 


Salomon RS8 Vitane 2019 - modrobílý francouzský odpad

Těžší měkčí nevzhlednější a zas ne o tolik levnější. Další bota na klasiku, která nemá čím oslovit. Zpracování a materiály ujdou, ale radost vám asi neudělají. Trapnost spojená s pseudoimitací karbonu se nevyhnula ani tomuto výrobci. Vůbec nevidím důvod proč o takové boty zavadit.



Salomon RS Carbon 2017 - historické očekávání a zklamání na mnoha frontách      
 
Jestliže Salomon považuje RS8 Vitane za dámský model, tak o RS Carbon 2017 se to říct rozhodně nedá a možná je to jeden z důvodů proč na dámskou nohu příliš nepasuje. Model, do kterého jsem vkládal mnohé naděje, protože na jeho pradědečkovi lyžuji asi 15 let, čímž jde o mé nejstarší, nejtrvanlivější a zároveň stále nejpohodlnější běžecké boty, které jsem kdy měl. To, že se koncepčně nezměnily za tak dlouhou dobu by mohlo svědčit o skutečnosti, že se zkrátka povedly. Jenže tuhostí v ohybu i zkrutu zdaleka nedosahují kvalit lepších avšak i dvakrát dražších Fischerů popř. Alpinek. Z pohledu materiálů a zpracování bych se opět ohradil proti odporné imitaci karbonu, ale tím bych také skončil. Náš výběr skončil u toho, že vůbec neseděly. Zdá se že více radosti přinesou na pánském chodidle resp. lýtku, na jejichž proporce byly navrženy. Z negativ pak nezbývá přiznat, že si zaslouží politování za svoji obrovskou hmotnost.
 

 

 

neděle 30. ledna 2022

ZLM 2022 - běžky aneb příště raději snad fotit ježky

Dva roky bez ligy, rok bez sportu...

Druhý závod ZLM 2022, můj druhý závod na běžkách v sezóně a také můj první závod po hromadě let společně s Janičkou se zcela nepřekvapivě odehrál na běžkách. Překvapující přirozeně nebyl ani slabý výkon, přeci jenom dva roky bez každodenního dojíždění do práce, dva roky bez závodění, rok bez sportu a lyžařská váha řádově 100kg se prostě projevit musela. A ani zimní restart na běžkách s přibližně 700km (z toho bych za platné počítal necelých 200km visení za Markem u Ski) mi nepomohl k rozumnému výsledku. 

Obdivně jsem sledoval, kterak mi hned ze startu mizí v dáli Marek a Radim, kteří jeli žďárskou extraligu, zatímco já neohrabaně pinkal sotva tu základní. Na řádkovce už byli zcela bezpečně nedostižitelní. Překvapivě jsem si však na třetím místě vybudoval nějaký náskok, který však v nekonečných serpentinách vzal za své. Předjeli mi nějací mlaďoši z kategorie do 15 let (z místního lyžařského klubu). Trochu smutné bylo, že mě malí kluci dojížděli a předjížděli s kopce a nikoliv do kopce. Překvapivě tito dva to po prvním kole zaparkovali, protože měli naordinovaný pouze jeden okruh, čímž jsem se dostal jakože na třetí místo, které jsem si po zbytek závodu hlídal. Poslední šestinu závodu jsem se de facto už jen vyjížděl, abych se do cíle dostal nezadýchaný. Škoda mé cílové ekvilibristiky, která po větrném poryvu skončila pádem, nataženým stehenním svalem, natlučeným zadkem, utrženým poutkem hole a všeobecným ohrožením okolí... Ve výsledku po započítání dvojnásobku času dosaženém na 5km trati pro závodníky do 15 let bych se měl vejít do první desítky.

Co stálo za dalším neúspěchem? Mizerné kondici a vysoké hmotnosti jsem se věnoval už dost. To, že mi chybí na běžkách technika a koordinace pohybů je věc také všeobecně známá. Lyže tentokráte byly jen podružným problémem, jejich přípravě jsem věnoval více než 2,5h předchozího dne a po vyzkoušení na sněhu jsem byl celkem nadšený, že to vlastně na místní poměry jede celkem dobře. Tohle platilo do okamžiku přímého srovnání na trati, kdy mi ve sjezdech neskutečně rychle mizeli mnohem lepší Marek s Radimem, ale také malí kluci s poloviční váhou (to že i oni byli lepší se nevylučuje). Zkrátka je to jako vždy, pokud nemám běžky aspoň o něco lepší než ostatní, tak nejsem schopen předvést výkon srovnatelný s ostatními. :-) Tak tomu říkám zjištění. Dále mi do karet nehrála ani tragická úprava Koukalova areálu. Za daných okolností z toho asi nešlo dostat více, nemyslím si, že by žďárští úpravu zanedbali, to rozhodně ne. Těmi okolnostmi myslím oblevu, déšť, mokrý sníh a vítr okolo 13m/s. To vše s nízkou sněhovou pokrývkou nedovolilo vyjet rolbě a úprava čtyřkolkou prostě jinak než špatně ani dopadnout nemohla. Je pravdou, že pokud jste zvyklí na skútrové stopy a vážíte třeba okolo 60kg, tak vám to mohlo přijít v pohodě. Ale v okamžiku, kdy předešlé dva měsíce jezdíte na velmi slušně upravených závodních tratích z technického sněhu a k tomu vaše váha snese srovnání se 100kg, tak vám nezbude stav tratí hodnotit velice negativně. Když se vám při každém odrazu na více než polovině tratě boří běžky i hole a povrch je hrbolatý, že se sotva držíte na nohách, tak je to zkrátka o dost těžší.

Když už jsem u trati, tak si nemohu odpustit zcela osobní kritiku okruhu na kterém se liga typicky odehrává. Je mi až smutno, že za těch pár let, kdy se tu a tam objevím na ZLM se nikdy nejel závod na zeleném (Žďárském okruhu) a na místo toho se jede vždy na Řádkovu louku a pak zpět na start. To co mi vadí, je celá Řádkova louka, kde je natočených řádově 1,5km trati v serpentinách připomínající běžecké tratě na ledovci. Jenže tu nejste ve 3000mnm, abyste těžili z vysoké nadmořské výšky, ani tu nemáte výhled na hory nebo do krajiny, vy tu totiž nemáte žádné výhledy, můžete tak maximálně koukat na ošklivý les okolo a navíc ještě stále traverzujete ve svahu, což vám výjezd neulehčí a zkroucené tělo to také zrovna neocení. To mi snad už přijde milejší ježdění na, pro mě příliš obtížném, dvoukilometrovém kolečku u Ski, což je co říct, protože pokud mě znáte, tak víte, že ho upřímně nesnáším. Vážně nechápu proč... Nechápu! Kdyby tu snad nebyl Žďárský okruh a kdyby snad měl závod pevný termín, tak pak možná kdo ví snad... Ale pokud si mohu vybrat termín podle podmínek a mám tu Žďárský okruh, který má řádově chtěných 10km a hlavně je profilově i krajinně velice zajímavý? Tento okruh má vše, co bych očekával, táhlé mírné i prudké krátké kopce, lehké i techničtější sjezdy a stejně tak rovinky. Tj. krom neodmyslitelné dřiny by člověk i něco viděl a něco si užil, takhle vždy končím otrávený, že se 3km ze závodu motám jak Jihlavák na Českém mlýně. Promiňte do Jihlavy, za pokus si vystřelit z Vaší skvělé práce, kéž by bylo podobného nadšení i v jiných lokalitách. Opravuji, myslel jsem jak Pražák na Vypichu, tady už se vším pohrdáním namířeným vůči této šaškárně. Abychom to zakončili trochu optimističtěji jsem moc rád, že jsem na trati závodu viděl jen trávu a že se neopakovala situace z předešlého dne, kdy jsem na inkriminovaném a důsledně pomluveném místě dřel závodní běžky po kamenech a krtincích... :-) Příště snad lépe. Lize zdar!



neděle 9. ledna 2022

ČMP 2022, 1. zastavení (Štěpánské závody)

Jestli mě paměť neklame, je to poprvé, kdy jsem se dostal na Štěpánské závody v NMNM. A co na tom, že se vůbec nejely na Štěpána (9.1.2022) a že na rozdíl od klasické klasiky se jely bruslením. 95kg čisté váhy a řádově 100kg s běžkami, dva roky bez pravidelného dojíždění do práce a rok bez sportu zcela. 500km najezděných na běžkách převážně turisticky (z toho možná 100-150km ve vyšším tempu u Ski). Tak nacionálie bychom měli. 

To bruslení pro mě bylo záchranou, pokud bych měl mazat klasické běžky na závodní tratě u Ski, dopadlo by to jako pokaždé fiaskem. Takto to byl jen běžný propadák, tedy žádné poslední místo. Překvapivě a možné vůbec ne překvapivě se ve veteránské kategorii schází mnohem větší konkurence než v mužích a zdá se, že i až na výjimky výkonnější. Tak to abych se radoval, že už spadám do kategorie veteránů. :-) 

Intervalový start po 20s není zrovna tím co preferuji, ale za daných okolností bylo možná lepší nevidět na první dobrou jak se propadám do hloubi startovního pole. Tady jsem mohl jen usuzovat jak na tom jsem na základě toho, kolik lidí mě předjelo a s jakým číslem, popř. kolik jsem jich předjel já. 

Jinak mi podmínky velice přály, trefil jsem výběr lyží, podklad byl příkladně tvrdý a rychlý, jak pro běžky, tak pro hole. Zatáčky důvěrně známé (zejména ta, ze které jsem letos vyletěl mimo trať a zlámal běžky) a kopce stejně tak.

Běžné předsevzetí začít rozumně vzalo vzápětí za své, to dá přeci rozum, jak jinak bych asi mohl jet. První kolo jsem zkrátka přepálil. Píchání v boku a zatmívání mě však další kola zdaleka nepustila do takových divočin, takže jsem přešel do úsporného režimu s co největším zaměřením na provádění techniky. Ač jsem se obával, že budu předjížděn jedním závodníkem za druhým, tak se tak skoro vůbec nedělo, tedy aspoň ne z veteránské kategorie. Naopak sám jsem několik závodníků předjel k mé velké radosti. 

Trochu mě může mrzet závěr, kdy jsem se mohl zmáčknout, ale vůbec jsem to neudělal. Stále betonovější nohy a hrozná bolest v boku mi jaksi neumožnila soustředit se na počítání okruhů, které mi chyběly do cíle. Takže v posledním kole jsem si nebyl zcela jistý, zda do toho mám jít na krev nebo ne. 

Ve výsledku příjemné překvapení z 6. místa z 21. veteránů.



ZLM 2022 - slalom aneb to snad raději poslouchat Shalom

Dva roky bez ligy, rok bez sportu...

První závod ZLM 2022, můj druhý závod v sezóně. Tak jdeme na to. Váha tady nehraje roli, takže si nestěžuji. Trénink by však mohl. Kolik jsem toho najezdil na sjezdovkách před závodem, tak to vám řeknu naprosto přesně. Jo ale který rok máte na mysli? Jakože nečerstvější trénink? Jo vy myslíte závod ve slalomu na lize pře 3 roky? Tak to bychom také měli. Jo a že jsem nestíhal start i přestože mě přihlásil Marek a já hned první jízdu jel na ostro v brankách, beru za veselou příhodu z natáčení. Natáčení závodních kilometrů... Nadšený z přežití jsem si dal i dal jednu či snad dvě cvičné jízdy a pak se znovu postavil do branek na Harusově kopci, abych se zlepšil snad o čtyři vteřiny a zajel jeden ze svých nejlepších časů ve slalomu na lize. Ve výsledku však průměrné 9. místo. Příště znovu a snad lépe. Lize zdar!


 

středa 1. prosince 2021

Chvála bláznovství, Francie, grandů a Legrandu aneb není prodlužka jako prodlužka


Jisté jest, že v detailu je síla a o tom budou právě následující řádky. Zároveň jest poněkud trapné mluvit o detailech prodlužek, které mohou a také jsou spojovány s jednou z poměrně častých příčin požárů v českých domácnostech. Ale co už. Předpokládejme aspoň, že vlastníme rozumný prodlužovací přívod se skutečným CE ve správné délce (tj. ideálně bez namotání přebytečného kabelu), že není schovaný někde na nepřístupném místě, kde se nechladí a hlavně, že jsou na něj zapojené spotřebiče s příkonem odpovídajícím specifikaci prodlužovacího přívodu.

A i v takovém případě se přívody liší až neskutečně a teď nemám na mysli ani barvu natož pak počet zásuvek. Přiznám se, že až po zakoupení značkového (a tím není myšleno nutně drahého) prodlužovacího přívodu Legrand 50055 jsem prozřel. Každý večer odřené prsty od vytahování zástrčky předchozích prodlužek jsou ty tam. Za prvé někdo přemýšlel a udělal prolis v zástrčce dostatečné hluboký, aby byla opravdu za co vzít a za druhé rozteč kolíků zástrčky popř. přesnost jejich výroby vede k naprosto hladkému zasouvání zástrčky do zásuvky, zážitek doposud nepoznaný. Další neméně důležitá výhoda spočívá ve vzdálenosti jednotlivých zásuvek a jejich orientaci vůči sobě, které umožňují mnohem lepší/jednoduší/bezpečnější zapojení spotřebičů.

I kdyby vás vedl k revizi (myšleno výměně) prodlužek tak přízemní důvod jako je uživatelský komfort, tak zkuste vzít v potaz bezpečnostní aspekty zmíněné v prvním odstavci. V obou případech zvyšujete pravděpodobnost zachování vašeho fyzického a psychického zdraví a to za těch pár korun jistě stojí.



pátek 19. listopadu 2021

O tom, co mě vážně netěší - byrokracie a ta novoměstská zvlášť

Věřil jsem, že se mi podařilo z hlavy vytěsnit veškerá příkoří, která jsem ve svém rodném městě zakusil. Ale odložený epilog mi jich několik připomenul a polohlasně tušené nadávky mi nepomohly, takže to odnesl papír... Jak mám naši zemi rád a rodné město dvojnásob, nemohu se tu a tam zbavit pocitu, že to banánová republika jistí.

Je fajn, že se lze na novoměstský úřad od začátku covidové doby objednat pouze elektronickou cestou. Za o něco horší skutečnost považuji to, že někdo úřední dny rozdělil po půl hodinových intervalech. Jen stěží se však mohu zbavit pocitu, že to zkrátka nejen nedomyslel, ale ani nepromyslel. Neznám medián ani průměrnou délku úředního výkonu, ale věřte mi, že tohle není dobře. Některé úkony se zdají být delší a mnohé mnohem kratší. To je svým způsobem to nejméně bolestivé, tedy nebudete-li zkoumat fakt, že úředníci placení z vašich daní mohou prosedět půlku pracovní doby s nohami nahoře. 

Mnohem závažnější mi přijde pomalost, hloupost a množství informačních systémů na jeden městský úřad a zejména jejich chybějící integrace. Takže např. patnáctiminutovou změnu údajů trvalého bydliště v centrálním registru následují tytéž manuální kroky v podobě zadáváním týchž údajů do dalších dvou IS. Korunu bláznovství nasazuje nutnost vypsat požadované změny na příšerný papírový formulář, ze kterého to vzápětí úřednice přepisuje... Hlavou bych třískal do zdi a to jsem se ještě nezmínil o ekologicko-ekonomickém hledisku. Jeden tištěný formulář jsem zmínil, k němu přidejte i druhý, protože jste v zápalu optimalizace podepsali papír ne přímo před úředníkem. Následně musíte jít zaplatit 50Kč poplatek, za který vám dají dva vytištěné doklady o zaplacení a jeden nad to z karetního platebního terminálu. Kolik muselo padnout stromů pro tuhle blbost, u které ani nevěřím, že by mohla mít pro stát či samosprávu nezápornou bilanci. Vezmu-li v potaz cenu tiskárny, spotřebního materiálu, revizí a hlavně servisu... A propos možná jste už slyšeli, že úředníci jsou lidé a jí jako my ostatní. To asi není nic proti ničemu, tedy nebylo by, kdyby veškeré úřednice z pokladny neodešly na oběd ve stejnou dobu, kdy jste nucení tento nesmyslný poplatek zaplatit ve svém půlhodinovém okně...

To, že jsou objednací časy vypsány přes oběd a nerespektují obědovou pauzu úřednictva je pěkná kokotina, ale kam se hrabe na skutečnost, že objednávkový systém není nikterak propojen s docházkovým systémem a nepočítá tudíž s tím, že by úředník mohl onemocnět nebo nedej bože vzít si dovolenou. A v případě, kdy musíte některé úkony řešit s konkrétním úředníkem, vám to náladu nezlepší, když po půl hodině čekání zjistíte, že daná osoba je již týden nemocná a ještě minimálně další týden bude...

Velice zábavné jsou i skutečnosti typu počet nutných objednávek spojených s poměrně běžnými scénáři typu stěhování. V závislosti na počtu členů rodiny, počtu vydaných dokladů typu OP, CP, TP apod. se lehce dostanete na desítky objednávek a to za mylného předpokladu, že se někde něco nepokazí viz výše. Osobně (myšleno rodina) jsme se dostali na číslo 12, což je de facto 6h na úřadě a to nepočítám čas strávený cestou na a z úřadu. Do pr..., co to je? Myslím, že i skutečné banánové republiky si z nás mohou vesele utahovat. 

Díky za shovívavost zapomnětlivosti... Jak pro mě, tak pro vás, kdo by to četl, kdybych si měl stěžovat na každou hloupost, které jsem nebyl ušetřen. Nicméně nechme zaznít gong, jdeme do finále, epilog, který si vynutil tuto grafomanskou zkazku přichází. To z čeho jsem si rval vlasy z holé lebky... To že se celý úřad v covid době ve spojení se statní byrokrací pohybuje v intervalu těžko uvěřitelné až naprosto imbecilní kokotina lze s ohledem na potřeby člověka (myšleno ty základní) jen těžko zazlívat konkrétním lidem na úřadu sedícím. Tedy s jedinou výjimkou, která mě hluboce trápí, zejména protože se mi to stalo třikrát z řádově devíti návštěv MěÚ. Zkrátka jste objednaní na konkrétní čas, přijdete minutu předem, sednete si před již nechvalně známé dveře a čekáte. Minuty ubíhají stejně jako procenta zbývající kapacity baterky vašeho mobilu. A je už asi jedno, zda se bavíme o čekání 15 nebo 20 minut. Během této doby totiž do kanceláře nikdo nepřijde a ani nikdo neodejde. Jinými slovy to hovado za přepážkou vás nechá sprostě čekat dvacet minut, místo toho, aby vyřídilo vaši typicky pětiminutovou záležitost (ano teď nemyslím zmiňovanou změnu trvalého bydliště) v čase objednání a až poté si dalo oraz. Toto obcování s mým časem, které ještě navíc platím ze svých daní je nechutným plivancem do tváře člověka a je mi z toho vážně smutno.

Jestliže se říká, že je lepší vyhořet než se stěhovat a jestliže já dodávám, že je lepší koupit si nové auto než jít na STK v Novém Veselí, tak o Novém Městě platí, že je daleko lepší se v něm narodit než do něj stěhovat.




pátek 16. července 2021

Letní Jeseníky - přes Keprník a Vozku na Šeráku ze sedla Červené hory aneb pochody plné pohody

Samé zvláštnosti, léto, pěší výlet, Jeseníky a vcelku ochotně zaplacené parkovné na Červenohorském sedle. Možná za to všechno mohl horský absťák, úpal s úžehem, popř. cokoliv jiného, co mi teď nepřichází na mysl.

Cesta z Vysočiny na sedlo mi radost vážně neudělala, 2,5h plné nechutného provozu a objížděk. Frustrace z nemožnosti vypořádat se s kolonami kamionů mě trápí dodnes. Co s tím budu dělat do budoucna si nejsem zcela jistý. Letadlo? Že by nastal čas trochu zbohatnout, pořídit si PPL (Private Pilot Licence), letadlo a pak létat do oblíbených horských destinací na dovolenou? :-) No uvidíme... Je otázkou zda si nepoložit otázku, jak bych se asi tak dostával na letiště, kde by takový stroj odpočíval. Letiště si vážně stavět nebudu, až tak velké zbohatnutí jsem neuvažoval. :-) Takže možná zpátky na zem, co se raději aktivně podílet na rozvoji autonomních vozidel, které by mohly poskytnout trochu jiné řešení mých problémů. No dobře, snové suťovisko mě odneslo příliš daleko od tématu.

Zvrácené a zvráceně nepřesné předpovědi počasí mě donutily vyrazit poměrně na těžko, což mě mrzelo pouze s ohledem na těžkou italskou koženou obuv (která mě logicky bavit nemůže, právě protože je italská). Ale co už, hlavně že předpovídaný déšť nepřišel, ale slunce a teplo jo...

Plán cesty byl jednoduchý, z Červenohorského sedla přes Keprník na Šerák a přes Vozku a Červenou horu zpět do sedla. Řádově 21km a 900m výškových. Ne že by Jeseníky nepatřily mezi jednu z mých nejčastějších destinací v zimních sezónách (no jo, naposledy jsem byl v horách právě s běžkami na Pradědu), ale v létě? Skoro se bojím, že naposledy to bylo v roce 2012 z Červenohorského sedla na Praděd a pak do Karlovy Studánky? Velice pomalé poznávání českých hor... Smutné s ohledem na to, jak jsou krásné. Úžasné výhledy, úžasná přírodní zákoutí, úžasné skály. Co více si přát? Méně lidi? Hmm, sám bych k tomu nesměl přispívat. :-)


čtvrtek 15. července 2021

Sabelell a Suzuki Hayabusa 2021 aneb mého srdce šampión

Na tuto chvíli jsem se těšil jako malé dítě. Ve snaze najít ideální motorku pro své potřeby a možná také pro poznání sebe sama prostřednictvím stroje a nebo prostě protože mě to baví, jsem jich vyzkoušel poměrně hodně. I přes koketování se šestiválci (v posledních letech) jsem se nikdy netajil náklonností k sametovým řadovým čtyřválcům a zvláště těm, které se nebojí ukázat svoji sílu už nízkých otáčkách. Po té, co však Suzuki již před mnoha lety přestala prodávat GSX1250FA a GSX13000R a Kawasaki o mnoho let později GTR1400 a ZZR1400 by se mohlo zdál, že jsem si oblíbil dinosaury. Naštěstí Suzuki vrátila do svého portfolia Hayabusu (3. generace), a proto se tu nebudeme bavit o archeologii, prázdných množinách či snad snech. Hayabusa mě vždy fascinovala svými výkony, ale zároveň se mi nikdy nelíbila, BTW výše zmiňované Kawasaki na tom nikdy nebyly o mnoho lépe. Přesto jsem vždy toužil proletět se s legendárním sokolem. Rok 2021 mi tuto příležitost naservíroval s jedním neskutečným benefitem, poslední generace se mi na rozdíl od dvou předchozích líbí a to tak, že hodně...

Vzhled je objektivně nejméně objektivní hledisko, takže k tomu mohu říct snad jen tolik, co už jsem řekl: "konečně se mi líbí!". O detailech by se dalo mluvit dlouze, ale dělat to nebudu, za prvé si můžete pustit parádní video vývojového týmu Suzuki a nebo, ještě lépe, přesvědčit se na vlastní oči. Na živo se mi Hayabusa líbí více než na fotografiích a videích, zároveň se přiznám, že ke zkoumání detailů jsem se nedostal... Proč? V Suzuki mi nastartovali mašinu během administrativních úkonů... To jsem měl problém se i podepsat, natožpak dojít ke stroji a koukat z blízka na nějaké linie. Co? Motor k vám v takových chvílích totiž velice sugestivně promlouvá: "Pojď a leť!"

Překvapilo mě, jak mohutným dojmem stroj působí a konec konců na fotografiích s pilotem i vypadá, když je ve skutečnosti poměrně kompaktní. Však můžete srovnat sami, rozvor 1480mm, celková délka 2180mm, výška sedla 800mm. Podívám-li se na dávného konkurenta, několikráte zmiňovanou, Kawasaki ZZR1400, tak jsme de facto na stejných číslech, což mě nepřekvapuje. Ale že sportovní Suzuki GSX-S1000F bude mít rozvor jen o 2cm kratší a celkovou délku o 6,5cm menší jsem vážně nečekal. Dokonce ani závodní nářadí v podobě Suzuki GSX-R1000 není propastně menší, rozvor kratší o 6cm a celková délka o 10,5cm. Jestli si říkáte: "Co to plácá za nesmysly, ty čísla jsou ve skutečnosti propastná", může být, ale stěží mi odpářete pocit z obou litrových GSX, které mi připomínaly dětské hračky, naproti tomu Hayabusa působí opravdu mohutným dojmem, podobně jako cestovatelské stroje typu např. BMW K1600GT, jenže ta disponuje rozvorem větším o 20cm a celkovou délkou větší o 21cm...

Zvukový projev lze okomentovat slovy síla a symfonie. Už na volnoběh z dálky pár desítek metrů víte s čím máte tu čest... Dokonalost! Při vzpomínce na pět let starou zkušební jízdu na Kawasaki ZZR 1400 Performance Sport s titanovými Akrapoviči bez tlumičů, mi dodnes brní hlava... Nejde než zopakovat jak dokonale to Suzuki zvládla. Zvuk motoru je totiž přiměřený, v nízkých otáčkách skoro nevíte, že ho máte. Ve vysokých otáčkách jsem to nezvládl vnímat, v okamžiku, kdy se mi svět okolo rozmazal následkem brutální akcelerace, byl zvuk motoru vážně tím posledním, na co jsem myslel. Ale jo, při brnknutí do plynu na neutrál jsem měl touhu přidržet ho pod krkem co nejdéle, protože to bylo jednoduše dokonalé. No a pak nám zbývá pásmo mezi nízkými a vysokými otáčkami, kde o motoru víte už hodně dobře a to je dobře, protože je to nekončící symfonie. Ve zkratce, chcete-li se ploužit krajinou, kopnete tam za šest bez plynu a užíváte si klidu a ticha. Tykáte-li si se zemskými géčky, necháte promluvit 190k luxusního čtyřválce a ten vás odmění muzikou, kterou budete s nadšením poslouchat do poslední kapky benzínu v nádrži.

Kategorie hypersportů, kterou Suzuki stvořila právě modelem Hayabusa, má svá celkem jasně daná "pravidla". O rozměrech stroje jsem toho napovídal poměrně hodně. K výkonu motorů se ještě dostaneme, pro teď stačí konstatování, že se motáme okolo magických 200k. A pokud by vás zajímala jízdní pozice, tak přes jisté plány mít tu svým způsobem cestovní stroj, je vyloženě lehací, zkrátka superbiková. Zabrousím-li opět do vzpomínek, tak bych se nebál prohlásit, že mi posed na Hayabuse připadal superbikovější než na litrovým Džiksrovi, což zní ulítle, srry jako, já to tak prostě vidím. Stupačky jsou poměrně hodně vzadu a řidítka naopak vepředu a dole. Ne že by nešlo cestovat s přizvednutým trupem, ale hmotnosti na rukách spočívá tolik, že bych to nevydržel dlouho (bavíme-li se o cestování legálními rychlostmi), navíc jakékoliv zatažení za heft vás nutí zalehnout, aby vás to jednoduše neodfouklo ;-). Konec konců neexistuje moc rozumných důvodů proč na mašině neležet. Proč by někdo chtěl kazit skvěle propracovanou aerodynamiku? Sice mi to přijde absurdní, ale za zdánlivě nízkým štítkem jsem se dokázal schovat tak, že nebylo slechu ani vidu po aerodynamickém hluku, hlava/helma byla vzduchem netknutá a to se nezmiňuji o tom nejlepším, nefoukalo mi ani na ramena, což se při mé nekonfekční postavě mnohdy nestává ani na těch největších cestovatelských strojích. To, že se mi do prolisů v kapotáži dokonale skryly celé nohy, o tom je snad zbytečné mluvit. Tohle všechno je zkrátka na jedničku. Jde o mašinu s nejlepší aerodynamikou, kterou jsem kdy zkoušel. Pokud bych měl srovnávat s obligátní ZZR 1400, tak ta by zcela propadla a je jedno zda bychom se bavili o díře v plexi přivádějící předem definované množství vzduchu na helmu, aby za ní nevznikaly turbulence, a nebo o tom, co se dělo, když se člověk napřímil ve vyšší rychlosti. Smekám helmu, Suzuki! Zároveň jde o jediný důvod, proč si motorku ihned neutíkám koupit. Příliš agresivní poloha za řidítky není zkrátka tím, co bych chtěl... Díky, Suzuki, že jsi nechala Hayabusu na sportovnější misce vah a nenechala převážit tu cestovatelskou, jinak bych musel doma vysvětlovat, kam se podělo 440kKč z rodinného rozpočtu. :-)

Od jízdní pozice a aerodynamiky se pomalu dostáváme k ergonomii, sedlo, stupačky, řadička, řidítka, to vše je tam, kde by mělo být (vzhledem k třídě motorky). Sedlo, přestože na fotografiích nevypadá kdovíjak pokročile, plní svoji práci (ve spojení s odpružením) naprosto dokonale. Stupačky mi poskytovaly skvělou oporu při masivní akceleraci, více k nim nemám co říct. K řadičce supportované báječným oboustranným quickshifterem také nemám jediné výtky. Řidítka vám servírují precizní ovládací prvky, sice nevypadají extra fancy, ale jejich detaily a zejména funkcionalita patří k tomu nejlepšímu, co jsem zažil. Jedinou výtku bych měl k páčce blinkrů, kterou jsem už zažil na mnoha strojích lepší a logice ovládání jízdních režimů a obecně palubního počítače. Přestože k potěše mnohých si Hayabusa ze dvou předchozích generací přinesla dva klasické kruhové budíky, nachází se mezi nimi display, prostřednictvím kterého můžete kontrolovat a nastavovat, na poměry Suzuki, neuvěřitelnou hromadu elektronických udělátek. Ano, ve srovnání s konkurencí zde pořád chybí hromady jiných a jinde poměrně již běžných hraček jako bezklíčkové startování nebo elektronicky stavitelný podvozek, airbag, ..., ale i tak seznam a konfigurovatelnost elektronických pomocníků je na velice slušné úrovni, která snad neurazí. Daleko větší problém jsem spatřoval právě v tom, co je co a jak to nakonfigurovat, nedej bože za jízdy...

A propos, když jsem u té jízdy... Ano, nezvyk je hedvábná košile. Nezvyk mít nohy, trup a ruce, kde je mám, zvláště po dvou a půl hodinové cestě na malém cestovním enduru. Zároveň se mi nestalo, co se mi občas stává, že mi nesedí spojka, plyn, brzda, řadička, prostě cokoliv. Tady, krom agresivní pozice, vše sedělo, jak prdel na hrnci. První, co si obvykle na rovném bezpečném úseku zkouším jsou brzdy, abych nebyl překvapený na druhou, až mě něco překvapí. Zadní je v pohodě dávkovatelná a s účinností vážně problém není. A co předek? Brembo Stylema. Stačí? Ne? Mělo by. Mohlo by. Přední brzda je zkrátka nářez, skvěle dávkovatelná kotva, která vás spolehlivě zastaví kdykoliv si vzpomenete. Rozhodně jsem potkal i jedovatěji nastavené brzdy, ale v preciznosti použití a konec konců i účinnosti jsem asi lepší nepotkal. 

Hned se cítím jistěji, když vím, že brzdy brzdí o život a až půjde někde o ten můj, tak se na ně mohu spolehnout. No a aby mi nešlo o život, tak jsem si před jízdou nadefinoval uživatelskou "palivovou mapu". Sice jsem sáhl po nejostřejší režimu výkonu, ale na druhou stranu anti-wheelie na 10 (tedy zcela pod kontrolou IMU), systém kontroly trakce na 10 (maximální kontrola), nastavení brzdění motorem jsem nechal defaultní stejně jako zbytek z přehršle dalších nastavení. Asistent sjíždění z kopce a rozjetí do kopce jsem nepotřeboval a na launch control jsem neměl koule. To je mimochodem poměrně podivné, když se na takové bestii, byť s plně naloženou kontrolou všeho možného, nebojím vzít za heft na prasáka. Ano s takovou elektronikou to není žádné umění, ale to ani netvrdím. Spíše se podivuji nad faktem, že při de facto stejné akci elektronice bezmezně věřím, ale launch control si nevyzkouším a přitom je to všechno o stejné míře důvěry v to stejné...

Zpět však na silnici, brzdy jsme si vyzkoušel, elektronice jsem svěřil kontrolu nad mými případně unáhlenými kroky a jal jsem se zjišťovat, jak to jezdí. Potěšení! V 50km/h tam kopnete za šest a zcela klidně si plujete městem či krajinou. Samozřejmě jsem nemohl vynechat svoji oblíbenou zkoušku pružného zrychlení na šestý převodový stupeň z 50km/h na rychlost, kdy to pořádně letí. V tomto ohledu jsem odcházel trochu zklamaný, přeci jenom ZZR1400 v téhle disciplíně předváděla lepší divadlo, jenže nesmíme zapomenout na skutečnost, že její motor díky o 100ccm většímu objemu nabízel vcelku logicky vyšší krouťák. Každopádně vše probíhalo krásně plynule jak bych očekával (jen bych klidně skousl větší krajíc). Stejně tak na 30km/h si motor v pohodě předl klidně na trojce či čtyřce nachystán se probudit v poměrně slušnou bestii. Stačí stovky metrů jízdy, abyste zjistili, jak moc je mašina komfortní, jak dokonale žehlí nerovnosti, které se jí namanou pod kola. Městský, okreskový a dálniční režim podvozek zvládá na jedničku, jak by fungoval na okruhu netuším, ale stejně bych to neuměl posoudit, takže jste o nic nepřišli.

Město končí, je na čase popustit uzdu fantazii a trochu přiložit pod kotlem. První pořádné povolení opratí je, pokud na 200k mašinách nejezdíte denně, poměrně šílené, byť musím podotknout důležitou informaci, stále kultivovaně šílené. Na trhu je bezpočet strojů s vyšším výkonem absolutně, s vyšším výkonem vztaženým na kilo hmotnosti stroje a ještě více strojů nabízející do nějaké rozumné míry (100-150km/h) větší akceleraci. Ale s výjimkou šestiválců (což je však zcela jiná kategorie chovající se poměrně odlišně) to bez výjimky dělají téměř všechny stroje neurvale, a když ne neurvale, tak aspoň bez grácie. Do kategorie "bez grácie" řadím všechny řadové čtyřválce nedisponující pořádným objemem a tím pádem i krouťákem, tj. i jinak skvělé litry od Kawasaki či BMW popř. větší objemy od Yamahy. Do kategorie "neurvale" řadím bohužel litrový řadový čtyřválec Yamahy CP4 a pak V čtyřválce od Aprilie. No a nakonec tu máme kategorii "super neurvale" což jsou u mě typicky V dvouválce KTM a Ducati. Na negraciózních strojích musíte mít otáčky a pokud je nemáte je to jakékoliv jen ne plynulé, často divně uskákané, skoro až na chcípnutí. Kategorie "neurvale" je na tom podobně, jen v nízkých otáčkách předvádí ještě větší ostudu. Naproti tomu poslední skupina strojů "super neurvalých" vás většinou nakopou do solaru už mnohem dříve, žaludek vám pak zkusí procpat tělem až na páteř a pak se na to za velkého rámusu okázale vykašlou (ovšem ne všechny, třeba taková Ducati Panigale 1199S byla do 8.000ot/min na zabití, i fechtlu chodil motor pravidelněji, ale rozhodně jsme neměl pocit, že by na omezovači motor vadl).

Zpět však k akceleraci na Hayabuse. Samet! Z počátku to sice nevypadá jakkoliv letálně, ale to se záhy změní, se vzrůstajícími otáčkami krásně lineárně roste krouťak a vy se zcela plynule dostanete do stavu rozmazaného okolní a děsivé rychlosti. Co teď? Buď necháte vyniknout Stylemy a jste vcukuletu v přijatelných rychlostech a nebo tomu pomůžete, jednoduše vystrčíte hlavu a trup nad štít motorky. Věřte, že tohle můžete díky skvělé pozici na stroji udělat v jakékoliv rychlosti beztrestně, naprostý luxus. A dál? Bojový pokřik, smích od ucha k uchu a zadýchané hledí. Možná radost z přežití... No a pak znovu, znovu, znovu a znovu... Tenhle úchvatný způsob katapultáže podkreslené symfonickým orchestrem je neskutečně návykový. Tedy do chvíle, než to nezvládne žaludek a nepokusí se vám exemplárně připomenout, co jste všechno toho dne snídali... Utopit se ve vlastní helmě nepovažuji za rozumné, takže nezbývá než se umravnit na plynu a už jen letět krajinou a zatáčkami, tak jak je to sokolovi vlastní... Vší té pohodě napomáhá luxusní obousměrný quickshifter, takže páčku spojky můžete po rozjetí nechat odpočívat v pokoji a pokojně (tedy pokud z tachometru nezjistíte svoji rychlost) poslouchat muziku, co se neochodí.

Toliko aspektů, které by stály za prozkoumání a za popis, no a já končím emotivně popisem emocí. Ale co chtít víc? To je přesně to, co bych čekal, velká porce emocí a objektivně téměř dokonalý stroj se sametovým projevem, motorem s neutuchající chutí vás vyždímat jako hadr, ale tak nějak pěkně aristokraticky, luxusně vyladěným podvozkem a brzdami, šikovné elektronice a vynikajícím poměru cena/výkon. Luxus! Děkuji, Suzuki!






úterý 29. června 2021

O tom, co mě vážně netěší - STK

Je to až k nevíře, že ve svých... To je vlastně fuk. Zkrátka jsem se objednal na STK do Nového Veselí a příště to už neudělám. I přes to, že každý musí být objednán, jsem se dostal na řadu se zpožděním 40 minut. To samo o sobě by stačilo... Ale jim to bylo málo. Cena za jejich služby vzhledem k absenci konkurence na Žďársku zrovna lidová není. V době Covidu nebylo možno čekat ve vnitřních prostorech a tak jsem více než hodinu musel stepovat na rozmezí rušné silnice plné smradlavé dopravy, ještě více zapáchajícího pole, které zrovna osvěžili močkou, nevzhledného autobazaru a do nebe volajícího kuřáckého koutku před dveřmi této skvělé společnosti (za což ji vskutku děkuji). Jenže tomuto nenáviděnému spolku bylo i toto málo. Po 40 minutách vylezl borec v montérkách bez roušky natožpak jakékoliv jiné pomůcky, která by mohla zabránit šíření Covidu, aby mi po pár minutách sdělil vskutku překvapující skutečnost, že automobil je zcela v pořádku a já pak mohl další dvě hodiny desinfikovat vůz po návštěvě tohoto cirkusu. Mít možnost naúčtovat jim svůj ztracený čas způsobený jejich neschopností organizace práce a nedodržováním vládních nařízení, tak už druhého dne u sedmnáctého klienta musí zákonitě zkrachovat. Příště si raději koupím nové auto než bych jel na STK do Nového Veselí!



sobota 29. května 2021

Sabelell a BMR R18 Classic First Edition aneb když kvalita a funkčnost stíhají sekundovat stylu

Za mě jeden z nejhezčích cruiserů vůbec, ba co víc, rozhodně nejlepší z těch, na kterých jsem se svezl. Poznámku, že jsem neseděl na více deseti strojích stejné či aspoň příbuzné kategorie beru v potaz, na druhou stranu mnoho z nich tvořilo vrchol nabídky dané značky, ať už šlo o HD, Indiana apod. Vědom si důsledků srovnávání jablek a hrušek si dovolím vynést soud o tom, že R18 je zkrátka výš. 

Jak výš? První cruiser, ze kterého mě nebolela záda. Potlesk! Přestože na první pohled nespatřuji v posedu na R18 cokoliv specifického, něco tu je, sázím na sedlo ve spojení s odpružením, které odvádí báječnou práci. Vzpomenu-li si na křižníky výše zmíněných značek, nelze se ubránit vytanutí jejich zvukového projevu při překonávání nerovností a jiných imperfekcí našich silnic na mysl. Něco jako scéna z filmu Sám doma 2: Ztracen v New Yorku: "Znělo to jako když po schodech padá taška s nářadím." S R18 jsem si překvapivě neužil příliš Rocku a tahání za plyn, ale zase mi to vynahradily nerovnosti, díry a zpomalovací prahy. A v tomhle ohledu obstálo BMW na jedničku. Na tomto místě bych rád připomenul, že ani R18 není tichošlápkem. Se svými 365kg hmotnosti, hromadou kovu a chromu se může poměrně směle poměřovat s americkou konkurencí a tak své porovnání i zamýšlím.

Když už mluvím od jízdním posedu a odpružení, tak se můžeme rovnou zastavit i u ovladatelnosti, která je nepřekvapivě výborná. Přes svojí váhu se se strojem manipuluje i bez motoru velice snadno a po rozjetí na hmotnost zcela zapomenete, tedy minimálně do první zatáčky, kam vletíte nepřiměřenou rychlostí, jenže o tom tahle mašina není, takže věřím, že to nebude zrovna běžný use case. Nemohu si pomoci, v BMW znají recept na skvěle ovladatelné stroje a nebojí se ho použít na jakoukoliv kategorii motorek. Stejně tak jak oceníte nízko položené těžiště a sedlo, tak věřím, že se vám bude líbit ochota stroje měnit směr a pokládat se do zatáček. Pravda, ani na míle daleko jsem se nepřiblížil limitům, k tomu mi krom absence umu a zkušeností bránil i déšť a mokrá vozovka... 

Zpátky však k ergonomii. Poprvé v životě mi na mašině nevadily plotny namísto stupaček a ani řazení patou nebylo tak zlé, jak jsem si myslel, že bude. Mimochodem řazení považuji jednoznačně za nejlepší, které jsem kdy na boxerech od BMW zažil. Jsem rád, že se tu nekoná klasická nakopnutá bedna s nářadím. Vzhledem ke krouťáku, který musí převodovka přenést bych čekal cokoliv, jen ne takovou preciznost, opět palec hore. O pohodlném posedu jsem si již zmiňoval, zbývá snad jen doplnit informaci o řídítkách dokonale padnoucích do rukou, správném průměru plynové rukojeti, ideálním chodu spojkové a brzdové páčky. Stejně tak nemám výhrad k ostatním ovládacím prvkům na řidítkách, které mají o něco jednodušší úlohu kvůli jejich nízkému počtu. A tak se mohu otřít pouze o páčku blinkru, které mi prostě na bavorácích nevoní...

Zastavme se ještě u řidítek, kde si nemůžete nevšimnou krásně provedeného tachometru, který sdružuje i informační display a kontrolky světel, blinkrů, zařazené rychlosti a dalších.... V chromované obrubě zasazený tubus elegantního provedení v odstínech šedi s jasným odkazem na historické kousky možná z 20. a 30. let minulého století musím pochválit. Zkrátka, dobře čitelný analogový budík s malým digitálním displayem a v zhasnutém stavu neviditelnými kontrolkami je to, co sem patří. Jenže je tu i pár drobností, které jsem úplně tak neocenil. Třeba neznačená 50 na tachometru, zbytečný rozsah tachometru někam do 200km/h, příliš hrubá matice LCD, nevhodně umístěná signalizace zařazeného převodového stupně navazující přímo na ujeté kilometry a zejména absence otáčkoměru. 

Pojďme však na zpět na silnici a řekněme si něco málo o motoru. Zdálo by se, že stačí nechat promluvit pár čísel, ale věřte mi, není tomu tak. 1802ccm, 91k (při 4750ot/min) a 158Nm (při 3000ot/min) sice stále omračují stejně jako první nastartování motoru (a každé další zatažení za heft při neutrálu), kdy se rozbíhající hrnky postarají o mrazení, které ucítíte na zátylku. Motor zamává s mašinou i s vámi a vy budeme mít jasno v tom, že sedláte pořádnou bestii. Pokud si nenecháte ujít zlomek PR, který zmiňuje že při otáčkách motoru mezi 2000-4000ot/min máte k dispozici stále nad 150Nm, bude možná přemýšlet o tom, zda vám mašina nevytahá nebo rovnou neurve ruce. Naštěstí je tu inteligentní elektronika, které vévodí palivové mapy, Rain, Roll, Rock. Vzhledem k tomu, že, pro BMW, na typicky organizovanou vyjížďku  vyrážíte ve formaci a pro tentokrát i v dešti s nastavenou palivovou mapou na Rain, možná vás přepadne zklamání, protože se neděje nic, co by vás mělo děsit a nebo přesně naopak potěšení, že tu nic takového není a vy jste se na základě nastartování báli, že to bude bestiální. No co, déšť nedéšť nepřepínáte na Roll a vzápětí si dáte i trochu Rocku, přestože vás varovali, že toho krouťáku je tam dost i na sucho a ABS vám do toho také přestane sahat. K mému štěstí/smůle jedeme ve formaci kilometry rychlostí 80km/h za autem, takže hledání bestie si budeme muset nechat na jindy. Takže zpět do klidu, jak to vypadá při běžné jízdě? Neskutečně jsem postrádal otáčkoměr. Možná se mi budete smát, ale nedokázal jsem odhadnout, kolik motor točí a jaký krouťák mám k dispozici. Pořád jsem čekal mamutí zátah a ten nepřicházel. Spolu s tím jsem také očekával, že v obci zařadím šestku a z ní podřadím maximálně tak na stopce. Ouha. Při 80km/h to chtělo trojku... V obcích tak maximálně za dva... Během zkušební jízdy jsem tak nedosáhl takové rychlosti, aby mělo smysl řadit pět nebo šest. Že mi tohle nechutná samozřejmě neznamená, že by to bylo špatně. Pro mě zkrátka pouze nečekané, domníval jsem se, že i na volnoběžné otáčky na šestku odtáhnu auto...

Nemohu se zbavit pocitu, že se bavoráky rok od roku přibližují k dokonalosti a jen těžko se hledá něco objektivně kritizovatelného, tedy s výjimkou vysoké ceny. :-) Díky deštivému počasí a mokrým trenkám jsem přeci jenom něco našel. :-) Ano, mokré trenky mě fakt naštvaly, zaschlé kapky deště na stroji usvědčily inženýry, kudy že nechávají proudit vzduch okolo nádrže a jestliže to může být v důsledku příjemné chlazení v létě, tak za deště ten průvan mezi nohama vážně neoceňuji. A přední blatník je tam také jen pro parádu, když jsem vlítl do kalužiny, tak to překvapivě schytaly přímo moje boty, přestože jsem se domníval, že přes platformy a obrovské válce nemůže proniknout zhola nic, omyl... A když už kritizuji ochranu proti klimatickým nepříjemnostem, tak i poměrné rozměrné plexi by sneslo pár cenťáků k dobru. Tělo je sice chráněno slušně, ale o hlavě se to už zdaleka říct nedá. Ale tím, dámy a pánové, končím. 

Resumé? Líbí se vám plutí krajinou? Líbí se vám krásné stroje. Líbí se vám stroje odkazující se na historii? Líbí se vám absence/maskování elektroniky a poctivý a svým způsobem syrový/brutální projev motoru? Líbí se vám pohodlí (odmyslíme-li si projev motoru)? Při jakékoliv kladné odpovědi má dle mého soudu smysl na BMW R18 Classic aspoň kouknout a nejlépe ho rovnou projet.