Štítky

auta (18) běh (34) beskydy (13) brusle (34) cukroví (11) divadlo (1) DIY (2) filmy (17) golf (1) hory (37) IT (68) jednokolka (1) kola (109) kolce (10) koloběžky (4) koncert (4) koně (1) létání (20) lezení (22) literatura (8) lodě (2) lyže (130) motorky (61) osobni (1) osobní (102) plavání (4) posilování (2) potraviny (27) příroda (8) recenze (3) recepty (62) sauna (1) squash (3) tanec (3) telefony (19) turistika (60) USA (58) vlaky (4) vysocina (3) wakeboarding (1) závod (1) závody (84) ZLM (66)

pátek 19. dubna 2019

Sabelell a BMW R 1250 RT aneb bez lásky k boxerům těžko nacházím jakékoliv sympatie

Projížďka na nádherném BMW R 1250 RT a zejména jeho hodnocení, je značně ovlivněno skutečností, že jsem vzápětí přesedlal na BMW K 1600 GT, takže třeba to ve skutečnosti nebude tak tragické a třeba by bylo adekvátní použít jen přídavné jméno "špatný".

Absurdních scénářů se dá vymyslet přirozeně spousta, ale těch reálných, které by obhajovaly koupi tohoto stroje, moc vymyslet nedokáži. Napadá mě snad jen tento. Vaši oblibu BMW předčí pouze obliba boxeru od BMW, líbí se vám cestovní motorky a přesto jezdíte jen okolo komínu (to je třeba můj případ), nemáte hluboko do kapsy a nevadí vám ježdění se špunty v uších. Pokud byste do takové škatule zapadali, tak raději následující řádky nečtěte.

Ve skutečnosti to začalo samozřejmě mnohem dříve, ale pracovně si za počátek označme otevření webu BMW, kde na vás kouká překrásná R 1250 RT v černé metalíze s hnědým sedlem zaparkovaná na neméně luxusní vyhlídce nejspíše někde v Alpách. Jen stěží se člověk nenechá omámit. Pravdou jest, že ve skutečnosti malinko své přitažlivosti tolik patrné z inscenovaných snímků pozbývá, ale i tak bych se ji nebál označit, za jeden z nejhezčích cesťáků na světě. Bohužel tady moje chvála pomalu dospívá ke svému konci.

Skutečnost je taková, že v dobách poměrně dávných byla mojí snovou motorkou R 1200 GS a tak tomu bylo do okamžiku, kdy jsem na ní sedl a zjistil, jak moc mi nevoní její motor. Postupem let se mé preference posunuly k čistě silničním cesťákům a boxer od BMW logicky diskriminoval tento stroj. Nicméně uvedení R 1250 RT v roce 2019 mi přišlo jako ideální okamžik, kdy bych stroji měl dát svojí šanci a tak se i stalo.

Na první pohled je mašina obrovská a příliš si nezadá ani s vlajkovou lodí BMW, tedy s K 1600 GT, která mimochodem stála hned vedle, takže srovnání se přímo vybízelo. Podobně rozměrné i tvarované kapotáže, nádrže, sedla, kufry, řidítka,... Zkrátka na první pohled vidíte mnoho společného, ale i zároveň mnoho rozdílného - motor, rám, vidlice,... Díky černé metalíze pro mě vypadala dokonce lépe/luxusněji než K 1600 GT.

Usednutí za řidítka však hned přináší první problémy. Poloha stupaček versus poloha válců je tak pitomá, že se mi tam správně nevlezou nohy tak, abych měl těžiště svého těla pod kontrolou, vzhledem ke skutečnosti, že pod sebou tisknete 279kg pohotovostní hmotnosti, tak mi věřte, že nejde o nic příjemného. Naopak oceníte asistent rozjezdu do kopce, který funguje bez jakýchkoliv připomínek. Pokud se vám bude zdát, že je motor nepříjemně hlučný už na volnoběh, tak počkejte na to, až se skutečně rozjedete, bude ještě mnohem hůř.

Abyste se však pořádně rozjeli, nezbývá než tu a tam přeřadit, bohužel tady to moc dobře nejde. Pokud se nemýlím, tak dobové recenze R 1200 GS mluvili o tom, že přeřazení je doprovázené zvukem zakopnutí o dřevěnou bednu plnou kovových klíčů. Hmmm, tak tady se nic nemění, řazení je hlučné, nepřesné a občas se mi nedařilo přeřadit. Můj zlámanej palec dostal několikrát nafackováno od řadičky, která je zkrátka tragická.

S podobnou tragičností se setkáte i u motoru. Je pěkné, že se dvouválcový boxer o objemu 1254cm3 chlubí 100kW při 7.750rpm, 143Nm při 6.250rpm a skvělou spotřebou 4,75l/100km, jenže k čemu je to dobré, když jde o nevychovaného spratka. V nízkých otáčkách nejede, takže jste stále nuceni řadit, což, jak už jsem zmínil, je poměrně těžké a bolestivé a pak, když se roztočí, tak vám zamává s vnitřnostmi tak, že se vám udělá zle. Nelze si nevzpomenout na podobně neurvalé motory od konkurence typu KTM, Ducati či Aprilia. Jo a toho kraválu, co u toho nadělá, ještě teď mě bolí uši. Ovšem proti gustu, žádný dišputát, pokud to máte rádi syrově, tak proč ne, nicméně netuším proč bych takové útrapy měl podstupovat na cestovním stroji.

Ještě než se však dostanete k těmto poznáním, asi si všimnete rozměrného plně elektronicky stavitelného plexi. No ono si ho nelze nevšimnout, poněvadž v mém případě jeho horní hrana deformovala můj výhled z motorky a to v jakékoliv poloze, zkrátka změna jeho výšky proměnila kategorii problému z tragického na velmi špatnou... Nevím, nemyslel bych si, že se svojí výškou někde mezi 180-185cm vyčnívám z průměru natolik, abych musel zažívat takové příkoří. BTW jsem se ještě nezmínil o tom, že je vlastně celé na houby, protože i v nejvyšší poloze mi to s hlavou mlátilo, jako bych byl na metalovém koncertu a zároveň jeho tvary umožňovaly proudit vzduchu přímo na má ramena. Jak se tenhle kousek německým inženýrům, při takhle širokém plexi povedl, to skutečně netuším.

No zdá se, že už jedeme, otravně mi fouká na ramena, vítr si pohrává s mojí hlavou, v nejdůležitější části zorného pole překáží plexi, co chvíli musím řadit, protože motor nemá na spodku dost sil, řadit nejde a ještě u toho zažívám akustická muka. Začíná to skvěle. Jestliže jsem měl problémy s polohou dolních končetin před rozjezdem (prostě mi tam zavazí ty pitomé válce, které mimochodem kryje trapně prohýbající plast (vážně vzbuzující pocit opravdové kvality nejlevnější čínské fabriky)), tak i v sedě během jízdy nemohu být spokojen, prolis v kapotáži je tak krátký, že se mi tam nevejdou kolena. Fail! Tím pádem mi na kolena lehce fouká a hlavně nemohu správně sevřít boky motorky stehny, abych měl v zatáčkách správnou oporu. Vzhledem k výšce sedla 805/825 mm (lze však sehnat i sedlo nízké 760/780 mm a vysoké 830/850 mm) nechápu jak je to možné, nebudeme-li uvažovat variantu, že je blbě navržená...

A co jízda, odhlédnu-li od všeho, co mi doposud vadilo? Ze začátku to nebylo špatné, motorka se chová tak nějak plavmo, na cesťáka by mi to sedělo. Jenže na horším povrchu přijdete na to, že vám chybí zpětná vazba, co se pod vámi děje, popsal bych to pocitem nejistoty, cože ten podvozek vlastně provádí. Následné přesednutí na úchvatnou BMW K 1600 GT to pak ozřejmilo, jeli jsme totiž po stejné trase. Zkrátka podvozek BMW R 1250 RT není dostatečné pohodlný natož pak čitelný s tím, že vám nedává dobrou zpětnou vazbu. Ani v ochotě skládat se do zatáček vás neohromí, v Road režimu jsem ho pak musel ve vyšších rychlostech hodně přemlouvat, aby vůbec spolupracoval. Navíc si nelze nevšimnout lehkých vibrací v řidítkách při vytočeném motoru, opět nic, co bych chtěl zažívat na cestách, ani krátkých natož pak dlouhých, na které měla být mašina asi konstruována. Ve výsledku jsem zažil hromadu horších podvozků, ale i tak to nestačí na nic víc než topení se v průměrnosti...

A co brzdy, dvoukotoučovým plovoucím 320mm kotvám od Bremba se čtyřpístkovými radiálními třmeny asi není co zazlívat. Tady to funguje jak má. Jen se ptám zda to není tak trochu málo.

Body za správné chování by si zasloužily i přepínatelné palivové mapy - Rain, Road a Dynamic a to včetně ovladačů na řidítkách, kterých je sice přehršel, ale vesměs jsou uspořádány logicky, zdají se být kvalitní a stroj se jejich prostřednictvím ovládá dobře... Rain jsem nepoužil, na to nebyl čas a ani vhodné podmínky. Road nabízel takovou mrtvolnou odezvu motoru, kdy vypadal zdechlina. Naopak Dynamic probouzel v motoru spící bestii, jenže stále v režimu, který jsem už kritizoval, dlouho, dlouho nic a pak zátah, který z vás vymlátí duši...

Výsledek. Po projížďce v délce 40km mi bylo špatně od žaludku, cítil jsem se z části přehřátý a z části vymrzlý, bolela mě záda, v uších mi hučelo, bolela mě noha od stálého řazení a byl jsem dalece pocitu užívání si jízdy na motorce. Představa, že bych měl jet na stroji dál než pro rohlíky do Lidlu mě automaticky naplňuje obavami, BTW i do toho obchodu bych raději jel prostřednictvím MHD a to už je co říct. Pro mě osobně jde o ukrutně špatný krok stranou a není mi moc jasné, jak za tuhle motorku může někdo vyhodit 500-600kKč a co na tom, že BMW nabízí tovární záruku v délce 3 let a ochotně vám ji po projetí navýší na 5 let.



1 komentář:

  1. Mám na RT 1250 najeto 20000km a je to přesně naopak nevím co vás k takové recenzí vedlo.

    OdpovědětVymazat