Štítky

auta (18) běh (34) beskydy (13) brusle (34) cukroví (11) divadlo (1) DIY (2) filmy (17) golf (1) hory (37) IT (68) jednokolka (1) kola (109) kolce (10) koloběžky (4) koncert (4) koně (1) létání (20) lezení (22) literatura (8) lodě (2) lyže (130) motorky (61) osobni (1) osobní (102) plavání (4) posilování (2) potraviny (27) příroda (8) recenze (3) recepty (62) sauna (1) squash (3) tanec (3) telefony (19) turistika (60) USA (58) vlaky (4) vysocina (3) wakeboarding (1) závod (1) závody (84) ZLM (66)

neděle 8. ledna 2017

Míjení, setkávání, lamentování a testování aneb nedělní (i sobotní) běžkování doma

Za víkend bylo toho míjení více než dost, v sobotu jsem míjel Kubu, v neděli jsme pro změnu minuli Mirka, Trenéra a večer zase Kubu. Ale není míjení bez setkání, takže se na to můžeme dívat také tak, že jsem se s nimi setkali :-) Každopádně jsme se potkali i s Ondrou Leitnerem, borcem, který se mnou sdílel útrapy Marcialongy, Vasáku, nejedné Jizerské 50 a se kterým se setkávám zcela nepravidelně v různých koutech naší země, kde je přáno běžkování.

Možná by stálo za to vzpomenout, kde ke (skoro) všem setkání došlo, bylo to plus mínus na louce před Hotelem u Loubů na Třech Studních a ne, vážně není náhodou, že jsem se tam s Janičkou motali nemalou chvíli. Odehrávala se zde totiž testovací akce firmy VODÁK sport, během které zapůjčovali nejedny běžky a za to jim patří velký dík!

Co jsem vyzkoušeli:
  • Madshus Redline Carbon Skate, 190cm
    • Úžasná hmotnost, ovladatelnost, tuhost a skluz (asi je chci), jen nevím zda byly rychlejší než Cold
  • Madshus Redline Carbon Skate Cold, 190cm
    • Úžasná hmotnost, ovladatelnost, tuhost a skluz (asi je chci), jen nevím zda byly rychlejší než Warm
  • Peltonen Nanogrip Classic Race NIS, 202cm
    • Mé druhé setkání s Nanogripy, tentokráte v podání sportovnějšího modelu mě stejně nepřesvědčilo, že by to bylo to pravé ořechové pro mě, díky části skluznice (patky lyží) bez Nanogripu jedou lépe než Astry/Facile, ale také jsme cítil o zlomek horší jistotu odrazu. Namlsaný skluzem Redlinů jsem se zkrátka nemohl ubránit pocitu, že je ještě co zlepšovat.
  • Peltonen Nanogrip Classic Race NIS, 188cm
    • Janička se s němi potkala poprvé, tak úplně ji nevyhovoval odraz a ani skluz, nicméně pocitově se to s časem lepšilo, možná chvilku potřebovaly běžky na rozjetí a Janička na zvyknutí, každopádně je hodnotila lépe než následující...
  • Terrasonic IGS (Intelligrip), 205cm
    • První setkání s "tulenními pásy" nedopadlo až zas tak dobře, jak jsem si představoval. Což o to, jistota odrazu byla úchvatná a chvílemi jsem měl pocit, že ani skluz není špatný, bohužel je tu to "chvílemi". Možná jsem se sáhnul po příliš měkkých prkýnkách, nevím, ale zkrátka kdykoliv jsem přenesl váhu na jednu lyži (nerovnost stopy, odšlapávání, ...) zaúřadovaly pásy a já letěl po ústech k zemi (obrazně). Umím si představit, že pokud jedete v pevné, dobře vyfrézované stopě, půjde o slušnou volbu, ale za těchto podmínek?
  • Sporten Bohemia Plus Skin, 180cm
    • Janiččino první setkání s obdobnou technologií od domácího výrobce vypadalo ve výsledku asi jak to moje...
Okouzleni červenou čárou jsme se vydali vstříc dalším dobrodružstvím, která opět vrcholila tam, kde začala, tedy v nejnižším bodě - NMNM. Janička s širokým úsměvem asi přemýšlela kam by se ještě vydala, zatímco já s trpce pokřiveným obličejem únavou a vyčerpáním viděl před sebou tři zcela zhmotnělé porce segedínského guláše, které jsem o nedlouhý čas později na posezení spořádal. Zároveň se mi hlavou motaly podnětné myšlenky jakožto produkty neméně podnětných diskuzí, které jsme vedli na třech pumpách...

...aneb kapitola o tom, jak na novoměstské běžecké trasy nahlíží lidé "zvenčí", rozuměj, ti kteří odtud nepocházejí a nemají zamlžený zrak láskou k rodnému kraji. Rád bych se vyjádřil k dvěma vyřčeným problémům:
  1. Nedostatečné značení, zejména chybějí rozcestníky. Stížnosti se týkaly především dvou míst - jak se dostat na Sklené ze Tří Studní a jak projet Fryšavou, tak aby se člověk neocitnul opět ve Fryšavě. To je zrovna věc, které si místní zkrátka nevšimne, pokud tu běžkujete několik desítek let, asi se vám stěží povede ztratit se a stejně tak asi stěží koukáte po značení a rozcestnících. Pravdou však jest, že v neznámém terénu je to bez kvalitního značení pekelné, nebo aspoň může být. Je třeba si uvědomit případné konsekvence, které jeden z nejnáročnějších sportů/pohybových aktivit může přinést ve spojení s rozmary přírody. Přeci jenom kdyby během víkendových mrazů (až -18°C) došlo k prudké změně počasí, začalo hustě chumelit a muziku by tvrdil silný vítr, pak při neojedinělém podcenění situace (oblečení a vlastní síly) by se jedinec mohl poměrně snadno dostat do nezáviděníhodné situace, při které jde o život. Možná vás nepřekvapí, že k takovým situacím již došlo a to i přesto, že lze Novoměstsko jen stěží považovat za hory... Ale i kdybychom se na celou věc nedívali tak černou optikou, tak z pohledu kýžené spokojenosti těch, kteří se ve stopách pohybují, bylo by záhodno poskytnout jim co nejlepší servis. Otázkou samozřejmě také je, proč v daných místech rozcestníky chybí, zda jde o opomenutí, špatný úsudek popř. výsledek výtržnictví. Tak či onak by stálo za to provést kontrolu existence rozcestníků popř. doplnit ty chybějící. Možná by bylo podnětné pokusit se srovnat typ a kvalitu značení nejen napříč územím naší země, ale i s těmi zahraničními (třeba jednou v budoucnu...)  
  2. Špatná kvalita stop. Ano, sobota a především neděle se vyznačovala značnou nekvalitou připravených stop. Ano, je nadmíru jednoduché cokoliv zkritizovat, nicméně věci bývají mnohem složitější, než se nám mnohokráte zdá. Však kdo z nás může říct, že umí najížděť stopy a že by to za daných okolností zvládl lépe? A to pro jednoduchost a přímočarost myšlenkových konceptů směle ignorujme skutečnost, že u nás stále není třeba za běžecké stopy cokoliv platit, tak jak je to obvyklé jinde v Evropě. BTW jednou se mi poštěstilo stopnout si rolbu a zodpovědně vám mohu říct, že to není žádná sranda. Kabina rolby nepříliš vzdáleně připomíná kabinu vesmírné lodi, až přechází zrak z toho co a jak jde nastavovat. Asi bych nebral zcela dogmaticky stížnost srovnávající sobotní stopy na Paprsku s těmi nedělními na Novoměstsku. Druhý splín byl formulovaný asi nějak takto: "Mají tady sníh třikrát za rok, tak by se mohli aspoň trochu snažit, co třeba vytáhnout rolbu..." Tady bych stížnost viděl jako trochu oprávněnější, ale jednoznačně se pod ni také podepsat nemůžu, tedy pokud v neděli nevyjela rolba z důvodů jiných než-li ekonomických :-) Myslím si, že novoměšťáci to s rolbami umí, jsou to profíci, takže bych nelichotivý výsledek úpravy spatřoval v tom, že to za daných okolností prostě lépe nešlo. Na přelom soboty a neděle a podobně tak na nedělní ráno předpovídali chumelení, takže mě ani příliš nepřekvapuje, že rolba nevyjela v noci, to že nevyjela později, mi však záhadou zůstává. Jak jsem zmínil na začátku, neznám (na rozdíl od řidičů rolby) žádná pravidla a fígle potřebné pro kvalitní úpravu stop, stejně tak nevím, kdy má a kdy nemá smysl vůbec vyjíždět. Tak či onak, občas se stane, že stopy dopadnou víceméně tragicky, několikrát jsem málem zlámal holi, která se mi zabořila dobrých 20cm pod nedobře utlačený povrch, stopy se záhy rozjezdily a vůbec to bylo výjimečně nepovedené, přesto bych byl s kritikou opatrný. [update] Trochu nepříjemně mě překvapila pondělní zpráva z portálu: "Lyžařské trasy, které byly najety o víkendu by měly být stále provozuschopné. Další trasy budeme najíždět a obnovovat před víkendem." Nevím zda jde o věštění z křišťálové koule, či předpověď kartářky a už vůbec nevím, co si kdo představuje pod pojmem "provozuschopné", ale nelíbí se mi to a měl bych chuť přepsat tento odstavec poněkud ostřeji...
  3. Sledování rolby (online). Krásná featura, za kterou bylo NMNM v minulosti oceněno v jisté internetové soutěži. Ta krásná featura, která fungovala jen sporadicky, no možná jsem měl to štěsí, že jsem toužil znát polohu rolby právě v ty okamžiky, kdy jim to nechodilo, možná jde o vlastnost paměti, ve které zůstala jen krátká období nefunkčnosti aplikace a ta naprostá převládající většina funkčních případů se vykouřila... Tak či tak, možná i onak, bez znalosti pozadí této problematiky mi přijde poněkud trapná hláška o tom, že online sledování rolby bude zprovozněno někdy v půlce ledna... Proč? Nešlo přejít na nový systém před začátkem zimy?  
  4. Web. Už třetím bodem jsem porušil přísahu, že tu budu mluvit o dvou zmiňovaných problémech a teď tomu nasazuji korunu. Ale při tom stěžování si nemohu nerýpnout do webu lyžařského Novoměstska. Ne že bych nechápal motivaci používat stejnou templatu, jako oficiální web města, jen je nadmíru škoda, že je tak špatná. To hlavní (pro mě a asi nejen mě) jsou "aktuality", kde se dočtete, co je najeté (sledování online rolby totiž moc nefunguje :-)) a co najeté snad bude, je řešeno nějakou hloupou komponentou, která navíc hospodaří tak extenzivně s prostorem na stránce, že bych brečel. Původní přehledná stránka je ta tam... Další detaily jako duplikace odkazů a nelogické schéma mě zas tak nepálí, protože je nepoužívám, ale kritiku si přirozeně zaslouží podobně jako místy nedůležitý či nepříliš vhodně zpracovaný obsah a o tom chybějícím ani nemluvě.

Toliko asi ke kritice a teď už jen to pěkné. Na Vysočině bylo vážně nádherně, v sobotu mrazivo s azurem, v neděli převážně zataženo, ale aspoň ne tak chladno. Konečně jsme si užili domácí lyžování ve stopě, byť jsem přirozeně prohloupil tím, že jsem si nevzal běkžy na klasiku a tahal to hloupě soupaž na skatových prkýnkách. Za víkend běhěm čtyř výjížděk padlo asi 85km, které byly naprosto zničující, takže nezbývá než se dát rychle do kupy, abychom další víkend byli ready!


Žádné komentáře:

Okomentovat