Tehdy (kdysi dávno) jsem se nakonec mé milé (koloběžky) rozhodl zbavit. Proč to?
- Falešné představy
- Jízda v civilním oblečení - na kolobce se nadřete více než na kole a zpotíte se skoro vždy
- Nižší náklady ve srovnání s kolem - ano, chybí tu celý pohon (díly, které stojí tolik peněz a nejčastěji se vyměňují), ale časté defekty vás budou stát majlant za duše, pláště a počkejte jak rychle vám odejdou boty
- Reálné představy
- Jízda bude pomalejší ve srovnání s kolem
- Kolobka byla pro mě příliš sezónní
- Jaro - nejezdím, protože všude leží zbytky inertního posypu, 12" dětské pláště Rubena moc nevydržely, píchnout 4x za týden je vážně docela pruda
- Léto - jezdím
- Podzim - nejezdím
- Déšť - absence klasického předního blatníku nebyla ideální a to nemluvím o tom, jak prospívala voda nízko položeným ložiskům
- Listí a spol. - nemožnost pořádně se odrazit nejen že mrzí, ale občas je i nebezečnou
- Zima - nejezdím, zřejmé, viz výše
A co se tedy změnilo, že se vrhám do stejné vody? Nevstoupíš dvakráte do stejné řeky! A to platí, rozhodl jsem se eliminovat některé nevýhody:
- Zvýšení rychlosti - kolobka s většími koly
- Méně defektů - kolobka s většími koly
- Odcházející boty - pořádné boty :-)
A hlavně: "Kdo si hraje, nezlobí!"
- Postavím si celou kolobku dílek po dílku (je to hračka)
- Postavím si závodní kolobku (budu si moci vyzkoušet rozumně nějaký závod)
- Přes všechny zmiňované nevýhody kolobky jsou zde dvě velké přednosti
- Budu mít záložní dopravní prostředek, když bude kolo stonat
- Budu mít možnost změny způsobu dopravy (kolo mi už občas leze na nervy :-))
Co a proč jsem si vybral?
Když si přečtete článek o kultovní Trojance na Přibližovadlech, tak záhy dospějete s jistou, poměrně velkou, pravděpodobností, k závěru jako já, že se musíte vydat do firmy Tauro. Je to nejjednodušší a kdo ví, možná že i nejlevnější způsob jak se dostat k Trojance. Má jednání s firmou nakonec trvala poněkud déle a tak jsem na kolobku, resp. samotný rám, čekal déle než půl roku. Ne že bych rám nemohl dostat hned, ale čekal jsem na konstrukční úpravy a jejich otestování :-)
Nejtěžším bylo nakonec rozhodnutí, jak by měla kolobka vypadat. Jisté touhy a obdiv způsobily, že jsem dlouho uvažoval o čistě závodním setupu. Chápete, chuť vyzkoušet si závody se snoubila s touhou po dokonalém stroji, touhou po nejlepších komponentech a materiálech aneb třikrát sláva technickému pokroku a jeho obdivu :-) Asi si domyslíte, že by takovýhle stroj nebyl příliš ideálním pro dennodenní dojíždění po Brně. Nakonec zvítězila cesta pragmatismu, zdravého rozumu a prázdné peněženky :-) Aneb zapomeňte na závody, váhu, materiály a technologie! Low-cost stroj s co nejlepším poměrem cena/výkon, to je to, oč tu běží :-)
Ve skutečnosti zdaleka nejde o low-cost. Mnoho komponent rozhodně nepatří do nejlevnější kategorie, většinou jde o léty prověřené díly, které jsem považoval za důležité. Tam, kde jsem si nebyl jistý, jsem sáhl po levných věcech s tím, že se časem uvidí, zda půjdou z domu pryč nebo zda budou uspokojivě sloužit...
[Technická vsuvka (redakčně zkrácená) od pana inženýra Žaby (COCON Tonery). Pro použití silniční vidle (pneu do 28mm) je třeba na rámovou hlavovou trubku přidat 2,5-3cm nástavec. Pod šíři 28 je to už spíš na silniční speciál, na zadek (pod 28) existuje snad jen asi 23-406 Ultremo nebo nově One. Šíře 25 se na 20” myslím zatím nedělá. Navíc by se muselo foukat minimálně na 8-9 a do města by to bylo tvrdý a stupátko o 0,5cm níž. Pro předek je do města vhodná lehká cyklokrosová vidle na v-brzdy a plášť šíře 28 (pláště Durano). Zadní kolečko – asi Remerx ráfek 20 děr a zaplést s nějakou kvalitní nábou. Kostka prodává zapletený Alcyon – je ale dost drahý.]
Soupis veškerých dílů, jejich cen a hmotností:
Thing | Model | Colour | Price [Kc] | Weight [g] | Note |
---|---|---|---|---|---|
Frame | Tauro Ketam, 28"/20", 1-1/8" | yellow - RAL 1016 | 3177 | 3694 | Construction steel |
Fork | N/A 28" | black | 322 | 1263 | Steel |
Head set | Force AHEAD 1-1/8" | black | 101 | 144 | Steel |
Head set cup | Ritchey AHEAD 1-1/8" | black | 0 | 27 | Steel/Aluminium Alloy |
Head set spacer | BBB Lightspace 1-1/8" (5, 10, 15, 20) | black | 94 | 23 | Aluminium Alloy |
Steam | Ritchey WCS 25,4mm, 120mm | black | 0 | 138 | Aluminium Alloy |
Handlebars | Ritchey Comp 25,4mm, 580mm | black | 129 | 217 | Aluminium Alloy |
Grips | N/A 25,4mm | black | 19 | 83 | Rubber |
Brake levelers | Avid FR-5 | black | 280 | 152 | Aluminium Alloy |
Brake caliper front | Shimano T400 front | black | 189 | 202 | Aluminium Alloy |
Brake caliper rear | Shimano T400 rear | black | 157 | 202 | Aluminium Alloy |
Brake cable front | N/A 2mm | silver | 0 | 10 | Steel |
Brake cable rear | N/A 2mm | silver | 0 | 20 | Steel |
Brake cable tip front | N/A 2mm | silver | 0 | 1 | Aluminium Alloy |
Brake cable tip rear | N/A 2mm | silver | 0 | 1 | Aluminium Alloy |
Brake bowden front | N/A 5mm | black | 0 | 22 | Steel/Rubber/Teflon |
Brake bowden rear | N/A 5mm | black | 36 | 95 | Steel/Rubber/Teflon |
Brake bowden tip front | N/A 5mm | silver | 0 | 1 | Steel |
Brake bowden tip front | N/A 5mm | silver | 0 | 1 | Steel |
Hub front | Force, industrial bearings, 36 | silver | 101 | 239 | Aluminium Alloy |
Hub rear | Force, industrial bearings, 36 | silver | 101 | 239 | Aluminium Alloy |
Rim front | Remerx Dragon 622x19, 36h | silver | 0 | 590 | Aluminium Alloy |
Rim rear | Remerx RMX 406x19, 36h | silver | 305 | 362 | Aluminium Alloy |
Niple front (36pcs) | Sapim 2/12 | silver | 36 | 47 | Bronze |
Niple rear (36pcs) | N/A 2/12 | silver | 0 | 34 | Bronze |
Spoke front (36pcs) | Mach1 Inox Plus 2x292mm | silver | 108 | 264 | Stainless Steel |
Spoke rear (36pcs) | N/A 2x190mm | silver | 0 | 174 | Steel |
Tyre front | Rubena V66c 32-622 | black | 139 | 569 | Rubber |
Tyre rear | Rubena V58 40-406 | black | 125 | 435 | Rubber |
Inner tube front | Hutchinson 28/35-622 | black | 57 | 147 | Rubber |
Inner tube rear | CST 40/47-406 | black | 58 | 134 | Rubber |
Rim tape front | Force 15-622 | blue | 17 | 14 | Plastics |
Rim tape rear | N/A 16-406 | black | 10 | 22 | Rubber |
Reflective tube front (8pcs) | 3M Scotchlite | silver | 0 | 8 | Plastics |
Reflective tube rear (8pcs) | 3M Scotchlite | silver | 0 | 8 | Plastics |
Air in tube front | N/A | N/A | 0 | ? | Air :-) |
Air in tube rear | N/A | N/A | 0 | ? | Air :-) |
Post | Ceska Posta | 98 | |||
Post | PPL | 152 | |||
SUM | 5561 | 9582 |
Fotografie dílů také neuškodí:
Jak jsem koloběžku stavěl?
- Rám + hlavové složení
- Vidlice + podložky + představec + ježek
- Řidítka + brzdové páčky + gripy
- Přední a zadní brzdové čelisti
- Bowdeny + koncovky bowdenů + brzdová lanka + koncovky lanek
- Přední kolo
- Rozměry
- Ráfek Remerx Dragon 622x19, 36d, průměr ERD=604mm
- Náboj Force s průmyslovými ložisky, 36d, A=38mm, B=38mm, C=33mm, D=33mm (A,B průměry obrub, C,D vzdálenost obrub od roviny procházející středem náboje)
- Niple Sapim 2/12
- Dráty výpočtem 293,4mm, zvoleny 292mm
- Obutí
- Páska Force 15-622 (14g)
- Plášť Rubena V66c 32-622
- Duše Hutchinson 28/35-622 (147g)
- Zadní kolo
- Rozměry komponent:
- Ráfek Remerx RMX 406x19, 36d, průměr ERD=?mm
- Náboj Force s průmyslovými ložisky, 36d, A=38mm, B=38mm, C=33mm, D=33mm (A,B průměry obrub, C,D vzdálenost obrub od roviny procházející středem náboje)
- Niple N/A 2/12
- Dráty výpočtem 192,4mm, zvoleny 190mm
- Obutí:
- Gumová páska do ráfku N/A 16-406 (22g)
- Plášť Rubena V58 40-406 (max. 450kPa, max. 70kg, 490g, 22TPI)
- Duše CST 40/47-406 (125g)
- Sestavení + seštelování
Zkušenosti
Den první koloběžkový, cesta do práce a z práce. Co na tom, že mi na kolobce chyběla zadní brzda, stejně je de facto zbytečná :-) Napoprvé to nebylo špatné, sice jsem záhy objevil pár nepříjemností, ale to se dalo čekat. Nejvíc nejhorší je nedostatečná tuhost rámu, no dobře, není ode mě pěkné snažit se svoji vypasenost skrýt za nízkou tuhost tak krásného rámu... Další nepříjemností je poměrně nízká světlost stroje (šla by vyřešit upnutím zadního kola do nižší pozice), zkrátka jsem břichem dřel častěji než mi přišlo zdrávo (ale o to méně se nadřu). Výšku řidítek jsem také nezvolil úplně šťastně, často se do nich kopu, nepochybně si budu muset pohrát s počtem podložek pod představcem a v nejhorším budu muset vyměnit i krásný WCSkový představec za delší... Když mluvím o řidítkách, nevím zda je jejich tvar a šířka ideální, asi si zaslouží také nemálo mé pozornosti. O gripech škoda mluvit, devatenáct kaček, které jsem za ně utratil se přímo odráží v jejich kvalitě... Nakonec zmíním jen tu nelichotivou skutečnost, že z kopce to zdaleka nejelo tak, jak bych čekal. Na vině jsou jak nepříliš nafouknuté a nafouknutelné duše/pláště, tak laciné náboje, které navíc vydávají nechutné pazvuky, no doufám, že se časem rozjedou...
Den druhý koloběžkový, o několik dní později jsem se rozhodl vyzkoušet Masaryk Run 2015, samozřejmě mě nenapadlo nic lepšího než na místo dojet na kolobce, takže další spousta kilometrů a nových postřehů. Hlavové složení vyladěno, celkem funguje, byla to vyloženě moje chybná montáž, detaily si však raději nechám pro sebe :-) Zadní brzda je nadbytečná a navíc ji nemohu dobře vyladit, za opěrkou paty není příliš místa a ani flexibilní vodítko bowdenu V-brake čelistí nepomohlo. K tomu se ozval mizerný zadní jednoplášťový ráfek, který na spoji není rovný, takže tahá za brzdu, jako byste měli na zadku osmici... ještě chvíli a zadní brzdu vyhodím... no dobře, kecám, sice ji člověk nepotřebuje, ale je rozumné mít zálohu, takže toto vyřeší až pořádný dvouplášťový ráfek, který snad časem seženu. S nafouklými koly to jede mnohem lépe, ale náby stále vydávají pazvuky jak kráva... jestli se naštvu, tak stáhnu ložiska a koupím pořádnou keramiku... Také budu muset zabrousit zadní osu, aby ani trochu nevylézala z matic, párkrát jsem si ukopl kotník, možná že náby šíře 65mm mají přeci jen něco do sebe... Takže si to shrňme - nové pořádné pláště (to jsem čekal), nový zadní ráfek (to jsem čekal), nová ložiska (to jsem nečekal), nové gripy (to jsem čekal), nová řidítka, možná představec i hlavové složení (tak to jsem vůbec nečekal)... Aneb zábava pokračuje :-)
Den třetí koloběžkový není vůbec o ježdění, ale o zvážení sestavené kolobky, jejíž hmotnost je 9.700g, naproti tomu prostým součtem bychom měli dostat 9.582g. No ano, něco dělá přidaná vazelína, olej, ale zbytek můžeme přičíst na vrub snad jen dvou věcem - vzduchu v duších a odchylce vah (kuchyňské a mincíře)... Asi začnu zjišťovat, jak je to s tím vzduchem, to se mi moc nezdá :-)
[update, květen 2016]
Špatný spoj na zadním jednoplášťovém ráfku Remerx mi lezl na nervy, protože tahal za páčku brzdy, takže když jsem náhodou narazil na dvouplášťový ráfek Remerx Grand Rock, nebylo nač čekat, změřil jsem ERD a osobně si zajel do Šroubárny Marek (Chocerady) pro mosazné niple a ocelové dráty, které de facto nešlo sehnat v Brně (příliš krátké). Bohužel veškerá práce přišla vniveč, protože po zapletení ráfku se ukázalo, že i ten nový nemá dokonalý spoj a tahá za páčku brzdy :-) Nutno podotknout, že celé kolo bude jistě i těžší než původní, na stranu druhou bude jistě i tužší... Ráfek Grand Rock je navíc určen pro galuskový ventilek (průměr ventilkové díry 6mm), což jsem nehodlal akceptovat a tak jsem ráfek převrtal na autoventilek (8mm). Chybou však bylo učinit tak až po zapletení, kdy zbytky oleje nachytaly hliníkové špony...
Aby těch selhání nebylo málo, nepochopil jsem cenovou politiku Šroubárny Marek, na můj dotaz ohledně nabídky a ceny mi e-mailem odpověděli následovně:
- Nerez drát = 1,32 Kč/ks (bez DPH)
- Pozink drát = 0,77 Kč/ks (bez DPH)
- Niple niklované V2/12mm = 0,88 Kč/ks (bez DPH)
- Nerez drát = 2,31 Kč/ks (bez DPH)
- Pozink drát = ? Kč/ks (bez DPH)
- Niple niklované V2/12mm = 0,88 Kč/ks (bez DPH)
A tak na závěr několik technikálií...
- Zadní kolo
- Rozměry komponent:
- Ráfek Remerx Grand Rock 406x19, 36d, průměr ERD=372mm
- Náboj Force s průmyslovými ložisky, 36d, A=38mm, B=38mm, C=33mm, D=33mm (A,B průměry obrub, C,D vzdálenost obrub od roviny procházející středem náboje)
- Niple 2/12 (Šroubárna Marek)
- Dráty výpočtem 178,9mm, zvoleny 178mm (nerezové, Šroubárna Marek)
- Obutí:
- Plastová páska do ráfku N/A 20" 18x0,7mm
- Plášť Rubena V58 40-406 (max. 450kPa, max. 70kg, 490g, 22TPI)
- Duše CST 40/47-406 (125g)
Žádné komentáře:
Okomentovat