Štítky

auta (18) běh (34) beskydy (13) brusle (34) cukroví (11) divadlo (1) DIY (2) filmy (17) golf (1) hory (37) IT (68) jednokolka (1) kola (109) kolce (10) koloběžky (4) koncert (4) koně (1) létání (20) lezení (22) literatura (8) lodě (2) lyže (130) motorky (61) osobni (1) osobní (102) plavání (4) posilování (2) potraviny (27) příroda (8) recenze (3) recepty (62) sauna (1) squash (3) tanec (3) telefony (19) turistika (60) USA (58) vlaky (4) vysocina (3) wakeboarding (1) závod (1) závody (84) ZLM (66)

pondělí 13. dubna 2015

Stará láska nerezaví, byť by byla ocelová, aneb koloběžka podruhé

Bylo nebylo, ale spíš bylo než nebylo... A hlavně bude... A o čem že je vůbec řeč? Přeci o mé nové koloběžce! Někteří možná vzpomenou, že jsme již jednou (nepočítaje dětství), tedy za předpokladu, že mě aspoň podle věku už nebudete považovat za dítě, na koloběžce jezdil, koloběžku opatroval a dokonce mi říkala "pane". Tehdy se jednalo o báječný K-Bike K5, který dodnes považuji za jedno z nejlepších městských přibližovadel vůbec.



Tehdy (kdysi dávno) jsem se nakonec mé milé (koloběžky) rozhodl zbavit. Proč to?
  • Falešné představy
    • Jízda v civilním oblečení - na kolobce se nadřete více než na kole a zpotíte se skoro vždy
    • Nižší náklady ve srovnání s kolem - ano, chybí tu celý pohon (díly, které stojí tolik peněz a nejčastěji se vyměňují), ale časté defekty vás budou stát majlant za duše, pláště a počkejte jak rychle vám odejdou boty 
  • Reálné představy
    • Jízda bude pomalejší ve srovnání s kolem
  • Kolobka byla pro mě příliš sezónní
    • Jaro - nejezdím, protože všude leží zbytky inertního posypu, 12" dětské pláště Rubena moc nevydržely, píchnout 4x za týden je vážně docela pruda
    • Léto - jezdím
    • Podzim - nejezdím
      • Déšť - absence klasického předního blatníku nebyla ideální a to nemluvím o tom, jak prospívala voda nízko položeným ložiskům
      • Listí a spol. - nemožnost pořádně se odrazit nejen že mrzí, ale občas je i nebezečnou
    • Zima  - nejezdím, zřejmé, viz výše
A co se tedy změnilo, že se vrhám do stejné vody? Nevstoupíš dvakráte do stejné řeky! A to platí, rozhodl jsem se eliminovat některé nevýhody:
  • Zvýšení rychlosti - kolobka s většími koly
  • Méně defektů - kolobka s většími koly
  • Odcházející boty - pořádné boty :-)
A hlavně: "Kdo si hraje, nezlobí!"
  • Postavím si celou kolobku dílek po dílku (je to hračka)
  • Postavím si závodní kolobku (budu si moci vyzkoušet rozumně nějaký závod)
  • Přes všechny zmiňované nevýhody kolobky jsou zde dvě velké přednosti
    • Budu mít záložní dopravní prostředek, když bude kolo stonat
    • Budu mít možnost změny způsobu dopravy (kolo mi už občas leze na nervy :-))

Co a proč jsem si vybral?

Když si přečtete článek o kultovní Trojance na Přibližovadlech, tak záhy dospějete s jistou, poměrně velkou, pravděpodobností, k závěru jako já, že se musíte vydat do firmy Tauro. Je to nejjednodušší a kdo ví, možná že i nejlevnější způsob jak se dostat k Trojance. Má jednání s firmou nakonec trvala poněkud déle a tak jsem na kolobku, resp. samotný rám, čekal déle než půl roku. Ne že bych rám nemohl dostat hned, ale čekal jsem na konstrukční úpravy a jejich otestování :-)

Nejtěžším bylo nakonec rozhodnutí, jak by měla kolobka vypadat. Jisté touhy a obdiv způsobily, že jsem dlouho uvažoval o čistě závodním setupu. Chápete, chuť vyzkoušet si závody se snoubila s touhou po dokonalém stroji, touhou po nejlepších komponentech a materiálech aneb třikrát sláva technickému pokroku a jeho obdivu :-) Asi si domyslíte, že by takovýhle stroj nebyl příliš ideálním pro dennodenní dojíždění po Brně. Nakonec zvítězila cesta pragmatismu, zdravého rozumu a prázdné peněženky :-) Aneb zapomeňte na závody, váhu, materiály a technologie! Low-cost stroj s co nejlepším poměrem cena/výkon, to je to, oč tu běží :-)

Ve skutečnosti zdaleka nejde o low-cost. Mnoho komponent rozhodně nepatří do nejlevnější kategorie, většinou jde o léty prověřené díly, které jsem považoval za důležité. Tam, kde jsem si nebyl jistý, jsem sáhl po levných věcech s tím, že se časem uvidí, zda půjdou z domu pryč nebo zda budou uspokojivě sloužit...

[Technická vsuvka (redakčně zkrácená) od pana inženýra Žaby (COCON Tonery). Pro použití silniční vidle (pneu do 28mm) je třeba na rámovou hlavovou trubku přidat 2,5-3cm nástavec. Pod šíři 28 je to už spíš na silniční speciál, na zadek (pod 28) existuje snad jen asi 23-406 Ultremo nebo nově One. Šíře 25 se na 20” myslím zatím nedělá. Navíc by se muselo foukat minimálně na 8-9 a do města by to bylo tvrdý a stupátko o 0,5cm níž. Pro předek je do města vhodná lehká cyklokrosová vidle na v-brzdy a plášť šíře 28 (pláště Durano). Zadní kolečko – asi Remerx ráfek 20 děr a zaplést s nějakou kvalitní nábou. Kostka prodává zapletený Alcyon – je ale dost drahý.]

Soupis veškerých dílů, jejich cen a hmotností:

ThingModelColourPrice [Kc]Weight [g]Note
FrameTauro Ketam, 28"/20", 1-1/8"yellow - RAL 101631773694Construction steel
ForkN/A 28"black3221263Steel
Head setForce AHEAD 1-1/8"black101144Steel
Head set cupRitchey AHEAD 1-1/8"black027Steel/Aluminium Alloy
Head set spacerBBB Lightspace 1-1/8" (5, 10, 15, 20)black9423Aluminium Alloy
SteamRitchey WCS 25,4mm, 120mmblack0138Aluminium Alloy
HandlebarsRitchey Comp 25,4mm, 580mmblack129217Aluminium Alloy
GripsN/A 25,4mmblack1983Rubber
Brake levelersAvid FR-5black280152Aluminium Alloy
Brake caliper frontShimano T400 frontblack189202Aluminium Alloy
Brake caliper rearShimano T400 rearblack157202Aluminium Alloy
Brake cable frontN/A 2mmsilver010Steel
Brake cable rearN/A 2mmsilver020Steel
Brake cable tip frontN/A 2mmsilver01Aluminium Alloy
Brake cable tip rearN/A 2mmsilver01Aluminium Alloy
Brake bowden frontN/A 5mmblack022Steel/Rubber/Teflon
Brake bowden rearN/A 5mmblack3695Steel/Rubber/Teflon
Brake bowden tip frontN/A 5mmsilver01Steel
Brake bowden tip frontN/A 5mmsilver01Steel
Hub frontForce, industrial bearings, 36silver101239Aluminium Alloy
Hub rearForce, industrial bearings, 36silver101239Aluminium Alloy
Rim frontRemerx Dragon 622x19, 36hsilver0590Aluminium Alloy
Rim rearRemerx RMX 406x19, 36hsilver305362Aluminium Alloy
Niple front (36pcs)Sapim 2/12silver3647Bronze
Niple rear (36pcs)N/A 2/12silver034Bronze
Spoke front (36pcs)Mach1 Inox Plus 2x292mmsilver108264Stainless Steel
Spoke rear (36pcs)N/A 2x190mmsilver0174Steel
Tyre frontRubena V66c 32-622black139569Rubber
Tyre rearRubena V58 40-406black125435Rubber
Inner tube frontHutchinson 28/35-622black57147Rubber
Inner tube rearCST 40/47-406black58134Rubber
Rim tape frontForce 15-622blue1714Plastics
Rim tape rearN/A 16-406black1022Rubber
Reflective tube front (8pcs)3M Scotchlitesilver08Plastics
Reflective tube rear (8pcs)3M Scotchlitesilver08Plastics
Air in tube frontN/AN/A0?Air :-)
Air in tube rearN/AN/A0?Air :-)
PostCeska Posta98
PostPPL152
SUM55619582

Fotografie dílů také neuškodí:



Jak jsem koloběžku stavěl?

  1. Rám + hlavové složení
  2. Vidlice + podložky + představec + ježek
  3. Řidítka + brzdové páčky + gripy
  4. Přední a zadní brzdové čelisti
  5. Bowdeny + koncovky bowdenů + brzdová lanka + koncovky lanek
  6. Přední kolo
    1. Rozměry
      1. Ráfek Remerx Dragon 622x19, 36d, průměr ERD=604mm
      2. Náboj Force s průmyslovými ložisky, 36d, A=38mm, B=38mm, C=33mm, D=33mm (A,B průměry obrub, C,D vzdálenost obrub od roviny procházející středem náboje)
      3. Niple Sapim 2/12
      4. Dráty výpočtem 293,4mm, zvoleny 292mm
    2. Obutí
      1. Páska Force 15-622 (14g)
      2. Plášť Rubena V66c 32-622
      3. Duše Hutchinson 28/35-622 (147g)
  7. Zadní kolo
    1. Rozměry komponent:
      1. Ráfek Remerx RMX 406x19, 36d, průměr ERD=?mm
      2. Náboj Force s průmyslovými ložisky, 36d, A=38mm, B=38mm, C=33mm, D=33mm (A,B průměry obrub, C,D vzdálenost obrub od roviny procházející středem náboje)
      3. Niple N/A 2/12
      4. Dráty výpočtem 192,4mm, zvoleny 190mm
    2. Obutí:
      1. Gumová páska do ráfku N/A 16-406 (22g)
      2. Plášť Rubena V58 40-406 (max. 450kPa, max. 70kg, 490g, 22TPI)
      3. Duše CST 40/47-406 (125g)
  8. Sestavení + seštelování


Zkušenosti

Den první koloběžkový, cesta do práce a z práce. Co na tom, že mi na kolobce chyběla zadní brzda, stejně je de facto zbytečná :-) Napoprvé to nebylo špatné, sice jsem záhy objevil pár nepříjemností, ale to se dalo čekat. Nejvíc nejhorší je nedostatečná tuhost rámu, no dobře, není ode mě pěkné snažit se svoji vypasenost skrýt za nízkou tuhost tak krásného rámu... Další nepříjemností je poměrně nízká světlost stroje (šla by vyřešit upnutím zadního kola do nižší pozice), zkrátka jsem břichem dřel častěji než mi přišlo zdrávo (ale o to méně se nadřu). Výšku řidítek jsem také nezvolil úplně šťastně, často se do nich kopu, nepochybně si budu muset pohrát s počtem podložek pod představcem a v nejhorším budu muset vyměnit i krásný WCSkový představec za delší... Když mluvím o řidítkách, nevím zda je jejich tvar a šířka ideální, asi si zaslouží také nemálo mé pozornosti. O gripech škoda mluvit, devatenáct kaček, které jsem za ně utratil se přímo odráží v jejich kvalitě... Nakonec zmíním jen tu nelichotivou skutečnost, že z kopce to zdaleka nejelo tak, jak bych čekal. Na vině jsou jak nepříliš nafouknuté a nafouknutelné duše/pláště, tak laciné náboje, které navíc vydávají nechutné pazvuky, no doufám, že se časem rozjedou...

Den druhý koloběžkový, o několik dní později jsem se rozhodl vyzkoušet Masaryk Run 2015, samozřejmě mě nenapadlo nic lepšího než na místo dojet na kolobce, takže další spousta kilometrů a nových postřehů. Hlavové složení vyladěno, celkem funguje, byla to vyloženě moje chybná montáž, detaily si však raději nechám pro sebe :-) Zadní brzda je nadbytečná a navíc ji nemohu dobře vyladit, za opěrkou paty není příliš místa a ani flexibilní vodítko bowdenu V-brake čelistí nepomohlo. K tomu se ozval mizerný zadní jednoplášťový ráfek, který na spoji není rovný, takže tahá za brzdu, jako byste měli na zadku osmici... ještě chvíli a zadní brzdu vyhodím... no dobře, kecám, sice ji člověk nepotřebuje, ale je rozumné mít zálohu, takže toto vyřeší až pořádný dvouplášťový ráfek, který snad časem seženu. S nafouklými koly to jede mnohem lépe, ale náby stále vydávají pazvuky jak kráva... jestli se naštvu, tak stáhnu ložiska a koupím pořádnou keramiku... Také budu muset zabrousit zadní osu, aby ani trochu nevylézala z matic, párkrát jsem si ukopl kotník, možná že náby šíře 65mm mají přeci jen něco do sebe... Takže si to shrňme - nové pořádné pláště (to jsem čekal), nový zadní ráfek (to jsem čekal), nová ložiska (to jsem nečekal), nové gripy (to jsem čekal), nová řidítka, možná představec i hlavové složení (tak to jsem vůbec nečekal)... Aneb zábava pokračuje :-)

Den třetí koloběžkový není vůbec o ježdění, ale o zvážení sestavené kolobky, jejíž hmotnost je 9.700g, naproti tomu prostým součtem bychom měli dostat 9.582g. No ano, něco dělá přidaná vazelína, olej, ale zbytek můžeme přičíst na vrub snad jen dvou věcem - vzduchu v duších a odchylce vah (kuchyňské a mincíře)... Asi začnu zjišťovat, jak je to s tím vzduchem, to se mi moc nezdá :-)

[update, květen 2016]

Špatný spoj na zadním jednoplášťovém ráfku Remerx mi lezl na nervy, protože tahal za páčku brzdy, takže když jsem náhodou narazil na dvouplášťový ráfek Remerx Grand Rock, nebylo nač čekat, změřil jsem ERD a osobně si zajel do Šroubárny Marek (Chocerady) pro mosazné niple a ocelové dráty, které de facto nešlo sehnat v Brně (příliš krátké). Bohužel veškerá práce přišla vniveč, protože po zapletení ráfku se ukázalo, že i ten nový nemá dokonalý spoj a tahá za páčku brzdy :-) Nutno podotknout, že celé kolo bude jistě i těžší než původní, na stranu druhou bude jistě i tužší... Ráfek Grand Rock je navíc určen pro galuskový ventilek (průměr ventilkové díry 6mm), což jsem nehodlal akceptovat a tak jsem ráfek převrtal na autoventilek (8mm). Chybou však bylo učinit tak až po zapletení, kdy zbytky oleje nachytaly hliníkové špony...

Aby těch selhání nebylo málo, nepochopil jsem cenovou politiku Šroubárny Marek, na můj dotaz ohledně nabídky a ceny mi e-mailem odpověděli následovně:
  • Nerez drát = 1,32 Kč/ks (bez DPH)
  • Pozink drát = 0,77 Kč/ks (bez DPH)
  • Niple niklované V2/12mm = 0,88 Kč/ks (bez DPH)
Bohužel výsledná cena byla následující:
  • Nerez drát = 2,31 Kč/ks (bez DPH)
  • Pozink drát = ? Kč/ks (bez DPH)
  • Niple niklované V2/12mm = 0,88 Kč/ks (bez DPH)
A tak na závěr několik technikálií...
  1. Zadní kolo
    1. Rozměry komponent:
      1. Ráfek Remerx Grand Rock 406x19, 36d, průměr ERD=372mm
      2. Náboj Force s průmyslovými ložisky, 36d, A=38mm, B=38mm, C=33mm, D=33mm (A,B průměry obrub, C,D vzdálenost obrub od roviny procházející středem náboje)
      3. Niple 2/12 (Šroubárna Marek)
      4. Dráty výpočtem 178,9mm, zvoleny 178mm (nerezové, Šroubárna Marek)
    2. Obutí:
      1. Plastová páska do ráfku N/A 20" 18x0,7mm
      2. Plášť Rubena V58 40-406 (max. 450kPa, max. 70kg, 490g, 22TPI)
      3. Duše CST 40/47-406 (125g)

Žádné komentáře:

Okomentovat