Štítky

auta (18) běh (34) beskydy (13) brusle (34) cukroví (11) divadlo (1) DIY (2) filmy (17) golf (1) hory (37) IT (68) jednokolka (1) kola (109) kolce (10) koloběžky (4) koncert (4) koně (1) létání (20) lezení (22) literatura (8) lodě (2) lyže (130) motorky (61) osobni (1) osobní (102) plavání (4) posilování (2) potraviny (27) příroda (8) recenze (3) recepty (62) sauna (1) squash (3) tanec (3) telefony (19) turistika (60) USA (58) vlaky (4) vysocina (3) wakeboarding (1) závod (1) závody (84) ZLM (66)

středa 14. listopadu 2012

Android - možnost volby - rozhodně však ne zadarmo

Na důvěřování v některé výkřiky, nařčení, provolání a úsudky jsem už dost starý. Jedním z nich je svoboda za každou cenu. Té mají plnou hubu zejména linuxoví ultras a tak není divu, že se podobně chovají jejich dítky v podobě Androidích ultras. Od nich pak přichází mnohé kydání hnoje na uzavřené systéme jako je iOS od Apple. Nechám chuť a konec konců ani kredit na to, abych se tímto tématem zaobíral do hloubky, proto se zaměřím na jednu specifickou záležitost - SW klávesnice na smartphonech s OS Android versus iOS.

Situace v iOS
Pokud vím, tak si uživatel nemůže z AppStore stáhnou jinou klávesnici a je nucený používat tu, kterou mu nachystali inženýři Applu. Ano chybí tu svoboda volby, o tom není třeba diskutovat. Musíte používat to, co je dané a nemáte na výběr. Je však nutné zmínit, že přes fyzicky nevelký display iPhonu 4/4S se díky skvěle reagujícímu dotykovému ovládání nestalo, že bych měl větší problémy při psaní, i prediktivní techonologie skrývající se v těchto zařízeních fungovala vcelku uspokojivě. Těch pár šílených excesů spíše pobavilo než naštvalo :-)

Situace v Androidu
Z Play si můžete stáhnou hromadu klávesnic a vybrat si tu, která vám dokonale padne do ruky. Skvělé! Svoboda! Nejsme tupé ovce, máme možnost volby, juchůůů. Jasně, ALE! Jaké ale? Velké. Je situace vážně tak skvělá, jak se zdá? Myslím si, že není. Začnu od Adama - např. v mé Motorolo Defy+, jejíž display je velikostně srovnatelný s iPhone 4/4S (3,7" versus 3,5") je původní Androidí klávesnice téměř nepoužitelná, tedy aspoň ve spojení s dotykovou vrstvou displaye, chybovost byla tak katastrofální, že jsem se rozhodl hledat náhradu. Swype klávesnice také neobstála - nemá český slovník, takže jsem ji také hned zatratil. Pak už následovala pouť do Play, zde jsem si užil atrakcí dosyta... Desítky (stovky?) klávesnic... jen pročítání popisků by zabralo dny a jejich zkoušení týdny. Trochu nepříjemná svoboda volby. Jasně nic není zadarmo, vždy je něco za něco. Proto jsem zvolil sofistikovanější postup, rozhodl jsem se vyfiltrovat klávesnice na základě zkušeností jiných. Pro pročtení několika testů, recenzí a srovnání jsem našel vhodné kandidáty. Je zajímavé, že všechny klávesnice tvrdí, že jsou nejlepší, nejstahovanější, nejpoužívanější a zároveň nejsofistikovanější. Aleluja. Vybral jsem si jednu z nich a delší dobu ji používám. Jmenuje se GO Keyboard, která je úžasně konfigurovatelná, obsahuje možnost prediktivního psaní textu á la T9, dá se pro ni dokonce stáhnout český slovník... Po nadšené instalaci došlo k vystřízlivění, už jen konfigurace klávesnice byl porod, víte autoři co je to UX? Nastavil jsem si v podstatě klasickou matici 3x4 a jal se užívat klávesnici. Musím říct, že mi padla do ruky mnohem více než ta vestavěná, ale... Přítomnost prediktivního psaní ve spojení s českým slovníkem je na nic - nejen, že nelze přepínat přítomnost diakritiky, ale hlavně slovník je příliš chudý a ještě úplně blbý, nechápu jak po stisku jediného tlačítka vždy automaticky nabízí místo nejčetnějšího písmenka číslici, takže jen při psaní spojky "a" se pěkně zapotíte, prostě všechno špatně. O zobrazované reklamě v nastavení klávesnice a dalším reklamním otravováním za to, že je klávesnice zdarma raději nemluvím. A na závěr to nejlepší, pověstná třešnička na dortu. Při instalaci (asi jakékoliv) klávesnice vás OS Android celkem rozumně upozorní na to skutečnost, že to děláte na vlastní riziko, že klávesnice vlastně může stisk každé klávesnice logovat a posílat autorům. Hmmmmm. Krása. Takže jsem sice vyměnil nepoužitelnou klávesnici Androidu za o něco méně nepoužitelnou klávesnici, sice mě to stojí místo peněz jen zobrazování reklam a otravování od klávesnice, ať si stáhnu její novou verzi, avšak autoři klávesnice nejspíše mají hesla ke všem službám, které využívám a jako bonus jsem každý den minimálně jednou naštvaný na to jak je ta klávesnice pitomá. O čase, který jsem musel věnovat hledání a zkoušení klávesnic se raději ani nezmiňuji! Tak tady máte tu svobodu. Díky! V tuto chvíli raději volím nesvobodu v podobě iOS, kde inženýři odvedli mnohonásobně lepší práci a kde moje hesla bude zneužívat maximálně tak Apple a ne nějací týpci z garáže...

Žádné komentáře:

Okomentovat