Štítky

auta (18) běh (34) beskydy (13) brusle (34) cukroví (11) divadlo (1) DIY (2) filmy (17) golf (1) hory (37) IT (68) jednokolka (1) kola (109) kolce (10) koloběžky (4) koncert (4) koně (1) létání (20) lezení (22) literatura (8) lodě (2) lyže (130) motorky (61) osobni (1) osobní (102) plavání (4) posilování (2) potraviny (27) příroda (8) recenze (3) recepty (62) sauna (1) squash (3) tanec (3) telefony (19) turistika (60) USA (58) vlaky (4) vysocina (3) wakeboarding (1) závod (1) závody (84) ZLM (66)

pondělí 7. března 2022

O tom, co mě vážně netěší - zlé záměry a neschopnost, pro tentokrát výměna kabinového filtru ve Fordu Focus Mk 2

Dokážu pochopit, že není "prosíravé" nahlížet na problémy černobíle, a že by bylo velkým zjednodušením dívat se problém výměny kabinového filtru ve Fordu Focus Mk 2 buď jako na naprostou neschopnost inženýrů Fordu, kteří by si do konce svých životů zasloužili zdarma vyměňovat všem uživatelům tohoto vozu kabinový filtr, nebo na zlý úmysl, rozuměj objednávku manažerských struktur firmy, za což bych přál takové firmě obrovský neúspěch...

A o čem že tu celou dobu mluvím? Zkusili jste si někdy vyměnit kabinový filtr v autě sami? Pokud se ptáte, proč byste to vůbec měli dělat, tak jednoduše nejste cílovkou této rozčílené zkazky. I když... Nooo. V případě, že by platilo, že nemožnost rozumně vyměnit kabinový filtr je záležitostí neschopnosti vývojového týmu, bylo by zcela na místě nechat na povrch vyplavat spekulaci, zda nekvalita jednoho subsystému (z pohledu údržby) nemůže náhodou korelovat s nekvalitou celého systému/vozu, což by už mohlo zajímat i ty, které v životě nepálila otázka výměny jakéhokoliv filtru. 

Ale teď raději zpět k věci. Proč se o takovou věc vůbec zajímám? Očekával bych, že v dnešních překomplikovaných automobilech se údržba automobilu scvrkla na několik málo operací, které může běžně (ne)vzdělaný uživatel vozu provádět, krom obligátního doplňování provozních kapalin jako je palivo, kapalina do ostřikovačů, močovina apod. tu zůstávají snad ještě žárovky (v době ledkových světel kdo ví) a filtry (ať už kabinový či vzduchový). A jednoduše odebrání možnosti udělat jakýkoliv z těchto zbývajících triviálních kroků vede k, pro mě nepřijatelnému, blackboxingu spojeném se ztrátou svobody, času, peněz a dalším ne už tak zjevným konsekvencím, které mě trápí. Nechtěl bych se dostat do stavu, kdy budu muset objednat servis vozu spojený s odtahovkou, protože bylo potřeba vysypat špínu z koberečků, které však nejsou uživatelsky vyndavatelné...

A co, že je tedy za problém s tou výměnou kabinového filtru ve starém Focusu? De facto nic zásadního, tedy pokud vám nevadí, že:

  • se filtr nachází pod středovým tunelem v úrovni pedálů
  • filtr ze šachty nelze vyndat bez odmontování plynového pedálu

Možná to nezní tak zle, dokud to nevyzkoušíte v praxi:
  • použité nářadí
    • plochý šroubovák
    • šroubovák/bit Torx T20
    • násadkový klíč 8
    • násadkový klíč 10
    • flexi prodloužení pro ráčnu
    • ráčna
  • postup 
    • vycvakni plastovou krytku šroubu 
    • odmontuj dva šrouby s Torx hlavou
    • oddělej boční plastový kryt středového tunelu
    • odmontuj tři šrouby držící plynový pedál
    • odpoj konektor svazku vodičů plynového pedálu
    • oddělej plynový pedál
    • vymontuj tři šrouby držící krytu šachty pro kabinový filtr
    • vytáhni kabinový filtr a vysyp polovinu bordelu pod volant, protože tam stále zavazí brzdový pedál
    • vlož nový kabinový filtr 
    • namontuj vše zpět v opačném pořadí

Možná, že ani toto nezní tak hrozně, ale po té, co strávíte v kleče před autem tu záda tu břicho si lámající o práh vozu s hlavou stále položenou v bordelu na podlaze s vypáčenýma rukama rozedřenýma o okolní ostré šrouby a další nesmysly v prostoru, kam by měl velký člověk problém strčit samotnou ruku řádově půl druhé hodiny, začnete neodkladně uvažovat o tom, zda jde o práci diletanta či zlého člověka a jen stěží se ve vás může projevit cokoliv jiného než nenávist k modrému oválu s přáním brzkého krachu. 

I po započítání své nezručnosti, nezkušenosti s danou operací a třeba i negativního postavení planet, mi z toho nevychází slibovaná operace na 25min. A i kdyby to jakýkoliv superčlověk či supermechanik za tento čas udělal, existují auta, kde stejnou operaci zvládnu já osobně bez jediného nářadí za 2min (Kia Cee'd SW). Pokud bych se teď vrátil na začátek svého rozhněvaného zápisku a nedíval se na problematiku černobíle vědom si své nevědomosti v oboru konstruování osobních automobilů, a podíval se na pouze výsledek a komparační metodou zjistil, že si v jednom autě mohu vyměnit filtr zadarmo (2min) a v druhém k tomu potřebuji zavolat do servisu, dojet tam autem, zabít minimálně půl hodinu času čekáním, pokud vám to vymění na počkání a nebo jet pryč, pak se pro auto vracet, zaplatit práci mechanika za výměnu (min 0,5h -> min 500Kč), nemoci si vybrat filtr, který chci a zaplatit za něj typickou přirážku značkového autoservisu... Prostě ne! Nebudu to dělat! Děkuji, Ford nechci!



Žádné komentáře:

Okomentovat