Štítky

auta (18) běh (34) beskydy (13) brusle (34) cukroví (11) divadlo (1) DIY (2) filmy (17) golf (1) hory (37) IT (68) jednokolka (1) kola (109) kolce (10) koloběžky (4) koncert (4) koně (1) létání (20) lezení (22) literatura (8) lodě (2) lyže (130) motorky (61) osobni (1) osobní (102) plavání (4) posilování (2) potraviny (27) příroda (8) recenze (3) recepty (62) sauna (1) squash (3) tanec (3) telefony (19) turistika (60) USA (58) vlaky (4) vysocina (3) wakeboarding (1) závod (1) závody (84) ZLM (66)

pondělí 27. července 2020

Sabelell a Crussis e-Fionna 5.5 (2020) aneb první seznámení s Bafangem M400 na malém dámském elektrokole

Pár minut jízdy na asfaltu, necelé 2km a soustředění se na motor. V tomto kontextu vznikla tato vzkazka o dámském elektrokole Crussis e-Fionna 5.5 (2020). Šlo o první seznámením se středovým motorem značky Bafang, konkrétně M400, který nabízí papírově poměrně hodně muziky, zejména mám na mysli krouťák 80Nm. Další a možná ještě důležitější technikálie nehodnotím, tj. účinnost nad 80%, váhu 3,6kg, hlasitost <= 55 dB, rozměry a s nimi související q-faktor.

Tak vzhůru na to. První rozjetí ještě s vypnutým motorem proběhlo příjemně, když pominu váhu celého kola (údajně avšak neoficiálně 21kg + 1-2kg navíc v příslušenství kola). Vzápětí zjišťuji, že budu potřebovat větší pomoc než první z pěti stupňů, jinak, že bych se příliš zpotil (vlastně si nejsem jistý, zda někdy došlo k tomu, že bych seděl na kole a nezpotil se), ale co už. Odstupňování pomoci nedokážu zhodnotit, protože i ten nejvyšší stupeň mi nepřipadal jakkoliv oslnivý, zkrátka jsem přepnul na max a už neudělal krok zpět. Na tomto místě zazní největší výtka, papírová očekávání zůstala naplněna, motor působí ve srovnání se zavedenou konkurencí slabě. Tím rozhodně nechci obviňovat výrobce z uvádění nepravdivých technických údajů. Třeba za subjektivní slabotou stojí jednoduchá objektivní příčina jako těžké převody, široká kola, velká hmotnost... Osobně si to sice nemyslím, ale myslet si znamená h... vědět. Třeba jde o klasické mlžení v mezích zákona ve stylu, že opravdu naměřili 80Nm, ale už zapomněli zmínit okolnosti a "místo" v pohonu, co nebylo připojeno apod. Když už jsme na temné straně síly, zmínil bych ještě pár dalších drobných nectností. Čeho si možná nevšimnete, pokud nedisponujete metrákem živé či neživé váhy, popř. pokud ve vašich lýtkách nedříme dynamit, je blátivost klik. Vlastně si nepamatuji, že bych kdy viděl, jak se mi kroutí a ohýbá klika a to raději nezmiňuji skutečnost, že jsem se o ni opíral poměrně zlehka na místě se zabrzděným předním kolem. Jinými slovy, těmto klikám na čtyřhran bych se zdaleka vyhnul, cokoliv ze standardní produkce Shimana bude o několik levelů lepší/bezpečnější. Důležitá poznámka, kliky produkuje Bafang, nejspíše jde o typ CK A01.170. Zdaleka ideální není ani rychlost reakce motoru/elektroniky na počáteční pohyb klik, není to krizovka, ale konkurence to zvládá lépe.

Otázka vzhledu je vždy silně subjektivní. Pokud jste na omalovánky, tak vám nejspíše kolo padne do oka. Preferujete-li střízlivé grafické ztvárnění, možná se neubráníte pocitu cirkusové atmosféry. To co se však kolu nedá upřít, je vrozená robustnost, ať už většina trubek rámu, jejich vzpěry, mosty, vše vypadá jak do pořádného terénu. Korunu tomu nasazují široké a vysoké dvoukomorové ráfky obuté do plášťů rozměru 29x2,35 s endurovým vzorkem. Už už by člověk pomalu vyrazil do nějaké divočiny, když v tom žříte vidlici zastoupenou laciným kouskem Suntour XCM HLO DS, se kterým bych se rozhodně nepouštěl do žádných větších akcí. Resp. mnohem více si umím toto kolo představit na silnicích a slušných polňačkách, jenže tomu nenahrává zmíněné obutí... BTW dokonce i hydraulické kotouče o rozměrech 180/160mm by nemusely být překážkou nějakého terénu, ale asi bych si představoval něco lepšího než Tektra HD-M286. Podle všeho majitelka používá spíše zadní brzdu, která po několika stech kilometrech jeví slušné známky únavy a nepředvádí kdovíjaké výkony. Naproti tomu přední vypadala nezajetě, poměrně kousavě až bezcharakterně.

Jestliže jsem doposud spíše nechválil, tak nakonec se sluší poznamenat, že motor/kolo má stále, co nabídnout, čím oslnit. Za mě jde především o tichost pohonného ústrojí. Mám pocit, že šlo o nejtišší elektrokolo/elektromotor, který jsem sedlal. Další věc, která mě příjemně překvapila, bylo prehistorické osmičkové řazení od Shimana, Acera RD-M360-L. Na rozdíl od nových ostrých napnutých střílejících XTeček má příjemný houbovitý charakter bez zjevné újmy na schopnosti řadit. Tady se tedy do levného komponentu neobouvám, ale chválím. Další chválihodná záležitost jsou silikonové gripy, které nepřekvapivě nabízejí jistý grip a dostatek pohodlí (nezjišťoval jsem, kdo je pro Crussis vyrábí). A to nejlepší nakonec, překvapivě dobře se šlapalo při překročení magické 25. Tady za mě kolo/motor/Bafang sbírá další kladné body.

Závěr? Vyměnit kliky, vidlu, hydrauliky a vzhůru do terénu. A nebo přezout kliky, pláště za nějaké úzké rychlé a vzhůru polňačkami a silnicemi. Myslím, že málem se dá z mála, aspoň soudě podle cenovky 36kKč, vykouzlit slušné kolo, které navíc může v nouzi posloužit celé rodině. Dámská geometrie má tu výhodu, že i na 17" rám se vleze v klidu 185cm chlap a pokud by se pod ním nerozlámaly kliky, mohl by být spokojený. 



Žádné komentáře:

Okomentovat