Štítky

auta (18) běh (34) beskydy (13) brusle (34) cukroví (11) divadlo (1) DIY (2) filmy (17) golf (1) hory (37) IT (68) jednokolka (1) kola (109) kolce (10) koloběžky (4) koncert (4) koně (1) létání (20) lezení (22) literatura (8) lodě (2) lyže (130) motorky (61) osobni (1) osobní (102) plavání (4) posilování (2) potraviny (27) příroda (8) recenze (3) recepty (62) sauna (1) squash (3) tanec (3) telefony (19) turistika (60) USA (58) vlaky (4) vysocina (3) wakeboarding (1) závod (1) závody (84) ZLM (66)

sobota 8. září 2012

Patnáctero nákupu jízdního kola

Byl jsem vyzván členy "fight clubu", abych stvořil patnáctero nákupu jízdního kola, tak tady je...

POZOR!........alfa verze, 0.1 [8.9.2012]...........POZOR!
  1. Neřešte to a hlavně dál nečtěte toto patnáctero
    1. Poznámka - dokud nezačnete řešit kde, co, jak, proč, za kolik a vlastně nač máte koupit, tak budete šťastní. V okamžiku, kdy začnete budoucí jízdní kolo řešit a/nebo kdy si přečtete toto patnáctero (respektive zbylých 14 pravidel), tak se před vámi otevře nový (pravda, pro mnohé fascinující) svět cyklistiky, zejména cyklistiky plné otázek, na které však budete jen těžko hledat objektivní odpovědi. A pozor, lidem, kteří mají rádi pravdu a navíc rádi rozumí podstatě věcí to nedělá dobře.
    2. Rada - zajděte do prvního vám sympatického obchodu, řekněte jim vaši představu o budoucím jízdním kole a zejména předpokládaném způsobu jeho užívání a pak jim jen slepě věřte každé slovo.
  2. Přečtěte si znovu pravidlo č. 1
    1. Poznámka - myslím to smrtelně vážně.
    2. Rada - zkuste poslechnout pravidlo č. 1. Pokud tak nehodláte učinit, tak mějte prosím aspoň na paměti, že všechny poznámky a rady obsahují jistou míru zjednodušení a čím jednodušeji znějí, tím bývá problematika složitější a zároveň to, co píšu je obecně méně platné. Navíc jde o MŮJ OSOBNÍ NÁZOR, nic víc, nic míň.
  3. Položte si otázku, na co kolo potřebujete
    1. Poznámka - ze všeho nejdůležitější je vědět, na co kolo potřebujete, jak a kde ho budete používat. Problémem jest, že mnohdy člověk tyto informace zjistí až v okamžiku, kdy kolo vlastní a začne ho používat. Dalším problémem jest, že potřeby člověka se v čase mohou měnit, stejně tak požadavky na jízdní kolo. Obvykle tato skutečnost vede k tomu, že lidé kola prodávají a kupují taková, která jím budou více vyhovovat, popř. kupují si kompromisní kola (pro více způsobů použití), popř. nakoupí si více kol pro jednotlivé způsoby použití.
    2. Rada - položte si tuto otázku několikrát a vážně se dobře rozhodněte, co vlastně potřebujete a proč. Nejlépe je vypůjčit si zamýšlený typ kola od kamarádů a vyzkoušet jeho použití v předpokládaných podmínkách. Ušetříte si zbytečné starosti a finanční výdaje. Dle mého je toto nejdůležitější rozhodnutí.
  4. Vyberte si správný typ kola
    1. Poznámka - Znáte-li s jistotou odpověď na otázku "na co jízdní kolo potřebuji" můžete se vrhnout to výběru správného typu kola. Typy kol jsou seřazeny vzestupně tak, že typ kola s nižším číslem je schopn s jistými omezeními zastávat roli typu kola s vyšším číslem. Naopak je to však poměrně obtížnější, ne-li zcela nemožné.
      1. Horská kola - chci jezdit mimo silnice, chci komfort
        1. Podle odpružení 
          1. Bez odpružení - chci závodit (sprinty)
          2. S odpruženou přední vidlicí - chci jezdit v běžném terénu (les, polňačky)
          3. Celoodpružené - chci jezdit v těžkém terénu, chci pohodlí
        2. Podle velikosti kol
          1. 26" - klasika, nejnižší cena, největší výběr kol a dílů
          2. 27,5" - hybrid mezi 26" a 29", malá kompatibilita, Vendor lock...
          3. 29" - trendy, vyšší cena, váha, menší výběr kol a dílů
      2. Treková/krosová kola - jezdím po silnici, ale občas chci vyrazit mimo silnici, konstrukcí podobné horským kolům, obvykle mají užší pláště (méně komfortu), kola mají velikost 28" (jsou větší něž 26" horská, tím i rychlejší), mají těžší převody než horská kola (rychlejší), často mají však horší odpružené vidlice s nízkým zdvihem
      3. Cyklokrosová - chci závodit (cyklokros), popř. mám speciální využití, konstrukcí jde o silniční kolo s lehčími převody, terénními plášti a lepšími brzdami oproti silničním kolům
      4. Městská kola - chci jezdit po městě, optimalizované převody, větší komfort, blatníky, odrazky, nosiče, ...
      5. Fitness kola - chci trénovat na silnici, ale nevyhovují mi berany silničního kola
      6. Silniční kola - chci jezdit po silnici, chci závodit
      7. Triatlonová/časovkářská kola - chci závodit (triatlon/časovka), speciální silniční kola
    2. Rada - Pokud vaše požadavky přesahují jeden typ kola (obávám se, že je to častý případ), pak doporučují nakoupit více kol (pro každý způsob použití jedno) s tím, že začnu nákupem kola typu s nejnižším číslem... (od nejvšestrannějšího k nejspecifičtějším). Př. pokud si koupím např. krosové kolo s tím, že si kolo budu užívat na silnici i v terénu, tak jsem s největší pravděpodobností na omylu. Na silnici nebudu nikdy zdaleka tak rychlý jako na silničním kole a v terénu budu oproti lidem na horských kolech mnohem vyklepanější a pomalejší. Pokud však kolo používám z 80% na dojíždění do práce a trasa vede ze 70% po silnici a zbytek po zpevněných cestách, tak naopak budu těžko hledat pohodlnější a zároveň rychlejší variantu.
  5. Vyberte si správné místo nákupu
    1. Poznámka - obchody dělím přibližně do 3 kategorií. 
      1. Internetoví přeprodejci - výhoda levného pořízení, nevýhoda - nedostanete dokonale seštelované kolo, nedostanete kolo, které přešel mechanik, můžete mít problémy se servisem, můžete mít problémy s reklamací. 
      2. Velké cyklistické prodejny - výhoda nižší ceny, nevýhoda - často chybí osobní přístup (ve srovnání s drobnými prodejnami), vyšší ceny servisu. 
      3. Malé cyklistické prodejny - výhoda osobního přístupu (často je vlastník prodejcem a zároveň cyklistickým nadšencem), nižší ceny servisu, nevýhoda v menším sortimentu na prodejně a vyšších cenách.
    2. Rada - vyberte variantu, která nejvíce sedí vaší nátuře. Vždy je to něco za něco a záleží pouze na vašich osobních preferencích.
  6. Vyberte si správný čas nákupu
    1. Poznámka - tímto pravidlem se řiďte pouze v případě, že je pro vás důležitá cena. Pokud výše vašich prostředků pro nákup jízdního kola je neomezená, nezdržujte se a jděte na další pravidlo. Čas nákupu zcela logicky, stejně jako u každého sezónního zboží, ovlivňuje především cenu jízdního kola. Tj. pokud na nákup nespěcháte, tak jej uskutečněte po sezóně, podzim-jaro.
    2. Rada - Chcete-li ušetřit, kupte jízdní kolo po sezóně.
  7. Vyberte si správnou cenovou kategorii jízdního kola
    1. Poznámka - Cenová kategorie je často jedním z nejvíce omezujících faktorů. Zároveň vám však může sloužit jako kontrola reálnosti vašich představ. Všechny ostatní požadavky na jízdní kolo po přetavení do reálných komponent vám většinou vyfiltrují poměrně stravitelný seznam jízdních kol, ze kterých vzejde váš vítěz, zároveň vymezují cenové spektrum vašich požadavků. Pokud se toto spektrum rozumně překrývá s vaší vysněnou cenou kategorií, pak to znamená, že jste buď dítě štěstěny nebo to jednoduše máte v oku :-) Pokud nevíte kolik investovat do kola tak vám zkusím nastínit několik cenových hladin s brutálním zjednodušením, každému typu jízdních kol přísluší specifické spektrum, a ta se mohou i poměrně zásadně lišit...
      1. 0-5.000Kč - supermarketovky = nebrat, o bazarovce se dá rozhodně uvažovat
      2. 5.000-10.000Kč - dá se na tom již jezdit, spoustu důležitých míst je ošizených
      3. 10.000-20.000Kč - rozumná kola pro běžné použití, stále bude něco ošizeno
      4. 20.000-70.000Kč - kvalitní kola pro jakékoliv použití, některá vhodná i na závody
      5. 70.000-250.000Kč - závodní kola, jde o co nejnižší váhu za jakoukoliv cenu
    2. Rada - Pamatujte: "It is not about the bike" :-) Ano, cyklistika je především o nohách. Téměř bezvýhradně to platí pro rekreační cyklistiku, přesuneme-li se do závodní sféry, tak toto oblíbené pořekadlo ztrácí na síle, protože v prostředí, kde se bojuje o zlomky vteřiny má i technika nezanedbatelnou roli. Nicméně, pokud můžete, dopřejte si kvalitní kolo, servis sice bude drahý, všechny náhradní díly budou drahé, ale kolo bude mít dostatečný potenciál pro váš růst a bude bezpečným prostředkem, který vám umožní zažít báječné zážitky na kole...
  8. Vyberte si správnou značku kola
    1. Poznámka - Co je to správná značka? Existuje vůbec něco takového? Kašlete na značku (image), poslouchejte svůj rozum! Kašlete na rozum, vyberte si správnou značku (image)! Dělejte si jak chcete. Značka má vždy podstatnou roli, tedy minimálně (často však jen v tomto případě) na cenu a to často negativní :-) Podobně jako v předchozích případech by se na toto téma dala napsat diplomová práce, ale to není mým cílem. Na běžných kolech pochází 80% komponent od několika málo firem, tj. kolo jako celek se liší zejména rámem a barvou, jenže v ve většině případů i rám je "general Tchaj-wan produkce". Tj. to co odlišuje jízdní kola jedno od druhého výrobce je zejména aura firmy, přidané hodnoty, jak záruka apod. Pozor, u dražších kol může být situace hodně rozdílná, existují přirozeně firmy, které mají svůj vývoj a nenakupují rámy z katalogů "Tchaj-wan".
    2. Rada - Jestli dáte na image, dejte! Pokud kašlete na image, kašlete dál! Je to jen na vás.
  9. Vyberte si správný rám kola
    1. Poznámka - Rozlišme rámy následujícím způsobem:
      1. Dle velikosti - nechte se změřit a vyberte dle tabulek výrobce (každý prodejce by je měl mít) správnou velikost rámu, předejdete tím neefektivnímu šlapání a případně i zdravotním problémům. Dalším levelem jsou rámy vyráběné na míru, pokud je tato možnost, rozhodně ji využijte.
      2. Dle materiálu
        1. Hliníkové slitiny - nejčastější, nejlevnější, nejprověřenější
        2. Karbon - dražší, pevnější a lehčí než hliníkové slitiny
        3. Ocel - po čase je "in", nicméně má nejvíce nedostatků
        4. Titanové slitiny - exluzivní materiál náročný na zpracování
    2. Rada - Vyberte si zejména vhodnou velikost rámu, materiál, pokud nehodláte závodit, nebo nemáte specifické požadavky nehraje podstatnou roli.
  10. Vyberte si správná kola
    1. Poznámka - Neexistuje univerzální ideální kolo. Existují specifické případy, kdy jsou na kolo kladeny jiné požadavky, než budou následovat. Nejblíže se ideálnímu kolu blíží následující specifikace - co nejtužší a nejlehčí kolo s co nejnižším aerodynamickým odporem, nádherným designem, které je zcela bezúdržbové a má dokonalá ložiska. Ať si kdo chce co chce říká, je to šílená alchymie. Můžete se koupit tovární zapletená kola, popř. strojově/ručně zaplétaná s běžných komponentů, náboje mohou být konusové nebo na průmyslových ložiscích, ráfky mohou být z různých slitin popř. karbonové. Tak či tak, kola jsou jednou z komponent, které jsou nejvíce šizeny a nejméně se to na nich pozná.
    2. Rada - Vhodný výběr je závislá na typu kola, na zamýšleném použití kola a tak nelze jakkoliv validně poradit něco obecného, kromě následujícího: "Pořiďte si kvalitní kola!" Aneb raději si pořídím jízdní kolo s kvalitními koly a o 2 řady nižším "řazením" než-li naopak.
  11. Vyberte si správnou vidlici
    1. Poznámka - Zkusme se na tuto problematiku podívat mixem systematických pohledů:
      1. Pevné vidlice (zejména silniční a fitness kola) - volte pružnost a nízkou váhu
        1. Ocel (CrMo) - těžké, levné, pružné (důležitá vlastnost pro komfort)
        2. Hliníkové slitiny - lehčí, dražší, méně pružné
        3. Karbon - nejlehčí, nejdražší, nejpružnější (správná volba)
      2. Odpružené vidlice (zejména horská a treková kola) - volte kvalitu pružení, nízkou hm.
        1. Pružina-elastomer - fuj, nebrat
        2. Pružina-olej - pokud vyberete správný model a máte správnou hmotnost
        3. Vzduch-olej - největší možnost nastavení, nejnižší hmotnost, nejvyšší cena 
    2. Rada - Ač to zní hloupě, pořiďte si kvalitní vidlici, která bude nejvíce odpovídat vašemu užívání kola. Nejlepší jsou vidlice typu vzduch-olej, které skýtají největší a hlavně nejjednodušší možnosti nastavení vzhledem k hmotnosti jezdce a zamýšlenému použití kola.
  12. Vyberte si správné řazení
    1. Poznámka - Řazení stejně jako každý jiný díl na kole vyrábí po světě hromada firem, nejznámější a zejména nejrozšířenější jsou v současné době - Shimano, Sram, Campagnolo. Každá z těchto firem vyrábí ucelené řady řazení a převodů, od nejzákladnějších až po závodní. 
    2. Rada - Neexperimentujte a zvolte celé "řazení" od jedné z následujících firem - Shimano, Sram, Campagnolo. Většina i těch nízkých řad řazení funguje bezproblémově. Rozhodně preferuji investici do jiných částí kola než do řazení, např. kola, vidlice, rám, ...
  13. Vyberte si správné brzdy
    1. Poznámka - Z pohledu brzd je situace poměrně komplikovaná, existuje několik brzdných systémů a u všech můžete nalézt zásadní výhody a zároveň i nevýhody. Bez znalosti způsobu užívání jízdního kola zkrátka správný typ brzd nevyberete. Nemluvě o tom, že je to pouze první krok, po výběru brzdného systému se musíte rozhodnout pro konkrétní model konkrétního výrobce, jakože výběr výrobce i modelu je nepoměrně složitější než výběr takového řazení. Nicméně je možné aspoň poznamenat, že současným trendem je umisťovat hydraulické kotoučové brzdy na téměř všechny typy kol - začalo to přirozeně horskými koly, pokračovalo trekovými a cyklokrosovými a za dveřmi jsou připraveny tyto brzdy pro kola silniční.
    2. Rada - Pokud opravdu víte, jak bude jízdní kolo užívat, tak se poraďte s odborníky o volbě vhodných brzd (typ, výrobce, model).
  14. Vyberte si správně ostatní komponenty (řidítka, představce, sedlovky, sedla, ...)
    1. Poznámka - Opět nic jako správné ostatní komponenty neexistuje. Vždy je třeba uvažovat v kontextu typu jízdního kola a způsobu užívání. Prostě turista na horském kole bude mít poměrně rozdílné ostatní komponenty než závodník na silničním kole... V této oblasti naleznete přehršel výrobců a výrobků z nespočtu různých materiálů. 
    2. Rada - Pokud na tom z nějakého důvodu netrváte, tak se touto oblastní téměř nemusíte zabývat. Čestnou výjimkou je sedlo, které se z poměrně velké části podílí na komfortu případně diskomfortu jízdy.
  15. Vyberte si správné oblečení
    1. Poznámka - Ke komfortní a efektivní jízdě dnes neodmyslitelně patří cyklistické oblečení. Moderní materiály podporují dobrou termoregulaci těla čímž nám cyklistiku zpříjemňují a zefektivňují. Zároveň je důležité neopomenout skutečnost, že se v současnosti není cyklistika pouze o obtaženém sportovním oblečení, ale že si člověk může vybrat z nespočtu jiných možností.
    2. Rada - Vyzkoušejte cyklistické oblečení.


Žádné komentáře:

Okomentovat