Štítky

auta (18) běh (34) beskydy (13) brusle (34) cukroví (11) divadlo (1) DIY (2) filmy (17) golf (1) hory (37) IT (68) jednokolka (1) kola (109) kolce (10) koloběžky (4) koncert (4) koně (1) létání (20) lezení (22) literatura (8) lodě (2) lyže (130) motorky (61) osobni (1) osobní (102) plavání (4) posilování (2) potraviny (27) příroda (8) recenze (3) recepty (62) sauna (1) squash (3) tanec (3) telefony (19) turistika (60) USA (58) vlaky (4) vysocina (3) wakeboarding (1) závod (1) závody (84) ZLM (66)

sobota 23. února 2019

Pračka Whirlpool AWE 8730, její smrt a zmrtvýchvstání

Není nad koupit si pračku a doufat, že vydrží. Nevydrží. Whirlpool AWE 8730 s pořizovací cenou řádově 10.000Kč odešla po 5 letech používání do věčných lovišť nevypraného prádla. Nutno říct, že už během 3. roku provozu se objevil typický problém mnoha vrchem plněných praček této značky, rezivějící dveře. Přijde mi to nanejvýše trapné, víc k tomu asi netřeba dodávat. Podobně idiotské mi přijde i trvání poslední minuty, která si občas nezadá třeba i s deseti minutami. Že by ten šestý smysl nějak měnil kontinuitu časoprostoru? To vše se nicméně dá skousnout, ale to že vám pračka umře během praní s plným bubnem vody a prádla, to už bylo moc. Po záchranné akci "nenechte utonout vaše prádlo" jsem se jal zjišťovat, co se asi tak mohlo stát. Naštěstí tu máme Internet, který se zrovna ne jednou zmiňuje o "Domino controlleru" AKA programátoru AKA Whirlpool L1373. Mezi řádky a dokonce i na řádcích se dočtete, že tu soudruzi z Whirlpoolu udělali chybu, když vývoj tohoto kousku elektroniky svěřili italské firmě a následně ho nechali vyrábět v Polsku. Koho pak překvapí, že návrh desky a její osazení trpí mnoha neduhy. Důsledkem nevyhovující kvality bylo několikeré stěhování výroby od jednoho polského šlendriánu k druhému. Vskutku výživný koktejl, Itálie a Polsko... V tu chvíli jsem spíše obdivně koukal na desku plošného spoje a nevěřil, že vydržela fungovat tak dlouho a vlastně, že kdy fungovala. :-) Co s tím? Tak zaprvé můžete koupit novou pračku, 10.000Kč v háji, starou pračku, 1.000-10.000Kč v háji, nový programátor za 3.000Kč (s diagnostikou, zda se závada vážně skrývá na tomto místě, cestou technika, samotným náhradním dílem a výměnou bych se nedivil, kdybychom se bavili o 4.000-5.000Kč). BTW pokud vyhledáte na Internetu výše uvedená klíčová slova (L1373), zjistíte, že lidé po celém světě řeší tentýž problém... Zdá se, že ve většině případů jde o selhání několika elektrotechnických součástek. A teď se podržte, cena tohoto smetí v českém maloobchodu atakuje řádově 50Kč (konkrétně v únoru 2019 jsem za ně v GME zaplatil 43Kč). A teď to nejdůležitější, jejich seznam:
No a pokud by se vám nechtělo vylézat z bytu, tak si sadu těchto a případně i dalších součástek (pár diod, rezistorů a kondenzátorů) můžete objednat jako opravný set L1373 přímo na eBayi. Nemohu a ani nechci tvrdit, že jde vždy o týž problém, nicméně zničené součástky poznáte na první pohled, tlumivka, rezistor i integráč byly viditelně KO (prasklina, vyteklina, vyteklina).

A tak posledním avšak velkým problémem jest, výměna samotných součástek. Možná si říkáte: "Co je to za kopyto?" No a máte pravdu, otrávil jsem sebe, ženu a vyudil byt, během těchto inkriminovaných 4 hodin jsem vyměnil 2 ze 3 součástek, aby to po smontování (dobrá hodina práce, pak vysvětlím) a zapnutím do elektriky opět shořelo. Well done! Pak následovala potupná avšak nejlogičtější cesta, poprosit kolegu z práce, Karola, který to s mikropájkou umí, aby napravil, co jsem zpackal. Po té, co ho přešel několikaminutový záchvat smíchu cože jsem s tišťákem provedl, se uvolil k tomu, že se mi pokusí pomoci. Njn. svým odborným zásahem jsem jeho práci ještě ztížil... Nechápu čím byla ta deska zalita, ale po neúspěchu s mikropájkou jsem nasadil těžký kalibr v podobě trafopájky, která stále hrozila zničením všech integráčů díky statické elektřině a přesto ani s její pomocí se mi nedařilo dostat součástky z plošného spoje. Fail! Karol odvedl skvělou práci, po další hodině mého skládání a zapojování modulů, zde se ukázala důležitost nafotit si do posledního detailu a hlavně z více stran to co hodláte rozmontovat, protože při opětovné montáži pak koukáte na 10 konektorů, které na první pohled můžete zapojit do asi 15 míst a z jedné přehledové fotografie opravdu nezjistíte kam co zasunout..., jsem byl připraven vrazit pračku do zásuvky ať se děje vůle...

Juchů, vyhození několika tisíců korun se odkládá, pračka doprala svůj program, který započala asi před 14 dny a zdá se, že funguje. Poučení? Věřte, že mnohé je spotřebním zbožím a že mnohé za mnoho nestojí. Nevěřte, že takové spotřební zboží nelze opravit. A hlavně nepouštějte se do toho sami, pokud tomu nerozumíte, jinak znegujte větu o tom, že nemáte věřit, že takové spotřební zboží nelze opravit = nepůjde opravit. Svěřte to kvalifikovaným lidem (byť to bude kamarád, známý či kolega).



1 komentář:

  1. Já na pračku vždy zapomínala. Zapnula jsem praní, začala vařit oběd a až při ukládání dětí do postele mi došlo, že mám mokré prádlo. Při pořizování nové pračky na internetu jsem si zakládala na tom, aby měla v sobě zabudovaný pípák. Stála sice o 500 Kč víc, ale tuto částku jsem přes slevovykupon.cz dokázala ušetřit.

    OdpovědětVymazat