Štítky

auta (18) běh (34) beskydy (13) brusle (34) cukroví (11) divadlo (1) DIY (2) filmy (17) golf (1) hory (37) IT (68) jednokolka (1) kola (109) kolce (10) koloběžky (4) koncert (4) koně (1) létání (20) lezení (22) literatura (8) lodě (2) lyže (130) motorky (61) osobni (1) osobní (102) plavání (4) posilování (2) potraviny (27) příroda (8) recenze (3) recepty (62) sauna (1) squash (3) tanec (3) telefony (19) turistika (60) USA (58) vlaky (4) vysocina (3) wakeboarding (1) závod (1) závody (84) ZLM (66)

středa 11. ledna 2012

Pekelný bílý ráj aneb 45. ročník Jizerské 50

Jak a proč se stalo, že jsem se ocitnul 8.1.2012 na Jizerké 50?


  • Proč?
    • miluji běžecké lyžování
    • dlouhé roky se toužím zúčastnit běžeckých závodů a zejména Jizerské 50
  • Jak jsem si to představoval?
    • půjdu do toho, pro mě zcela netypicky, bez plánování a extra příprav
    • užiji si atmosféru závodů
    • budu sbírat zkušenosti
    • poznám Jizerské hory, hlavně Jizerskou magistrálu
    • přijedu autem přes půl republiky v den konání závodů, to bude stačit
Pak jsem se ale během lyžovačky na Fryšavském ledovci potkal s ostřílenými matadory, kteří mi dali pár rad do života a já se rozhodl trošku změnit neexistující plány...
  • Co jsem udělal?
    • začal jsem plánovat
    • prohlédl jsme si fotky a videa z předešlých ročníků Jizerské 50 
    • přečetl jsem si několik blog postů o Jizerské 50
    • přečetl jsem několik stránek fundovaných knih o výživě sportovců
    • lehce jsem se podíval na profil trati
    • zjistil jsem, co lze dostat na občerstvovacích stanicích
    • naplánoval jsem si výživu na závod
    • rozhodl jsem se nakoupit si energetické gely zapadající do mého výživového plánu
    • promyslel jsem si optimální scénář závodu
    • promyslel jsem si katastrofický scénář závodu
    • po přečteném a viděném jsem se rozhodl nevzít si :
      • pořádné běžky na klasiku
      • boty na klasiku
      • karbonové hole
    • defenzivně jsem se rozhodl vzít si:
      • staré kombiňáky Sporten Triumph
      • kombinované boty
      • delší duralové hole
    • rozhodl jsem se sehnat si ubytování v blízkosti Bedřichova a přijet o den dříve
Jak tedy vypadaly moje šance pár dní před závodem?
  • schopnosti
    • nejsem žádný excelentní běžkař
    • preferuji bruslení před klasikou
    • nemám rád a neumím mazat stoupací vosky
    • fyzička
      • naježděné km na kole do práce se příliš nepočítají
      • pouhých pár desítek km na běžkách - na Vysočině chyběl sníh
      • párkrát jsem si skočil na spinning, squash a sjezdovky
      • jednou jsem byl běhat a jednou jsem se zastavil v posilovně
      • několikrát jsem zkusil jógu, kliky a sklapovačky
      • sečteno, podtrženo, 10km na běžkách bych měl zvládnout
      • výbava
        • staré kombiňáky Sporten Triumph jsou těžké, měkké, nedrží parafín, příliš nejedou
        • duralové hole Sporten jsou nevhodně dlouhé a měkčí a těžší než ty karbonové
        • kombinované boty jsou těžší než ty na klasiku a neumožňují tak dobrý pohyb nohy
        • obecně
          • nikdy jsem nejel 50km na běžkách na jeden zátah
          • nevím s čím mám na závodech počítat
          • lyže si budu připravovat skluzovými vosky sám - tj. žádná HF natož prášky
          • povezu velkou zátěž
            • ledvinku s pitím, gely, doklady, mobilem
            • vosky, korek, tekutý parafín, smývač vosků, hadry


          A jakže to tedy dopadlo aneb malý deníček...


          19.11.2011
          Jako již mnohokráte v předešlých mnoha letech  jsem si vzpomněl na Jizerskou 50, běžecké závody prestižní série FIS Worldloppet. Tentokrát však nadešel čas skutků místo snění, a tak jsem neváhal a ihned se zaregistroval. Následně přišly 2 emaily potvrzující registraci a objednávku.


          22.11.2011
          Na základě přijaté platby za startovné mi bylo přiděleno startovní číslo, o čemž jsem byl notifikován emailem.


          28.12.2011
          Přišel email s instrukcemi jak a kde vyzvednout startovní balíček.


          2.1.2012
          Zamluvil jsem si ubytování na Kolejích TUL v Liberci - Harcově.


          6.1.2012 - večer
          Naparafínoval jsem 2 páry běžek, jedny na klasiku, druhé skejtové - kdybych se to rozhodl objet celé soupaž jako Stanislav Řezáč :-)


          7.1.2012 - ráno
          Sbalil jsem si všechny věci a uvařil těstoviny na 2 dny. Navíc jsem se odhodlal vyznačit mazací zónu na mých Sportenkách, ale chyba lávky, stalo se očekávané, běžky jsou natolik měkké, že mazací komora neexistuje...


          7.1.2012 - 11:15
          Vyjel jsem autem směr Liberec. Cesta v sobotu před polednem byla velice pohodová, čemuž nahrával zejména malý provoz na silnicích a chybějící sníh.


          7.1.2012 - 14:45
          Vyzvedl jsem si startovní číslo v OC Nisa v Liberci a pak jsem již spěchal do Bedřichova.


          7.1.2012 - 15:30
          Vystoupil jsem  na centrálním parkovišti v Bedřichově a běžel si prohlédnou místo startu Jizerské 50 a pár metrů trati, abych věděl do čeho příští den jdu... Po cestě jsem pohledal servisní stánky, kde závodníkům chystají běžky.


          7.1.2012 - 16:30
          Odjezd z Bedřichova. Už při placení parkovného na centrálním parkovišti jsem se nestačil divit, že řidič celkem pohledné Alfy Romeo 147 se nemůže rozjet na rovině a to jsem ještě netušil, že jej o chvíli později potkám v nádherných zatáčkách nad Libercem, kde výstražnými světly dával najevo, že auto není pod jeho nadvládou. Průjezd vraceček vypadal velice divoce - aneb není nad to jet do hor s letním/naprosto nevhodným obutím. S velkou dávkou štěstí se mi ho podařilo na krátké rovince předjet a odysea mohla vesele pokračovat.


          7.1.2012 - 17:00
          Přijel jsem na koleje TUL v Liberci, kde jsem se ubytoval a s chutí jsem se šel najíst.


          7.1.2012 - 18:00
          Přišli sousedi s nimiž jsem sdílel buňku na kolejích, starší sympatický pár, laufaři... Dostal jsem hromadu rad jak na padesátku...


          7.1.2012 - 19:00
          Vyšel jsem se podívat na koncert Davida Kolera na nám. Dr. E. Beneše aneb procházka deštivým Libercem... Koncert byl ucházející, ale poznávací procházka centrem Liberce byla mnohem lepší. Dvouhodinová vycházka nakonec čítala přibližně 7km chůze.


          7.1.2012 - 21:00
          Zpět na kolejích, kde mě čekala druhá večeře.


          7.1.2012 - 22:00
          Šel jsem spát, ale dlouho jsem nemohl usnout - praskání trubek topení/parapety bylo velice nepříjemné, znělo to jako by myši ohryzávaly něco v pokoji...


          8.1.2012 - 4:00
          Probouzím se bez budíku a bdím v domnění, že za chvíli musí být 6h ráno. Ale ten budík ne a ne zvonit. No trochu jsem se zmýlil, že bych se tak moc těšil, že jsem nemohl dospat?


          8.1.2012 - 6:00
          Budík, snídaně, toaleta, sprcha, oblékání, balení věcí.


          8.1.2012 - 7:00
          Odhlášení se z kolejí a cesta na autobusovou kyvadlovou dopravu - vzhůru do Bedřichova.


          8.1.2012 - 7:45
          Jsem v Bedřichově a stojím u stánku Toko, kde čekám v předlouhé frontě na namazání běžek stoupacím voskem. Trvalo to celou hodinu než jsem se dostal na řadu, během níž jsem viděl např. Davida Vávru, kterému jeho WorldCupy připravovali také mistři z Toka. Tak krásně namazaný stoupací vosk moje běžky ještě nezažily... Vzpomínám si na první energetický gel, který je dobré vzít tak půl hodiny před startem, tak tak činím.


          8.1.2012 - 8:45
          Běžky jsou nachystané, ale já mám na sobě několik vrstev oblečení navíc, nemám na sobě číslo, nemám zavázané lyžáky, čip není finálně nachystaný a navíc zjišťuji, že bych potřeboval poměrně nutně na toaletu. Říkám si: "Není  problém, za rohem bylo včera snad 20 toaletních budek..." No oni tam zůstaly, ale před každou z nich stála fronta 5 lidí, než jsem se dostal na řadu uplynulo více než 5 minut, navíc po vstupu na toaletu mě přešla jakákoliv potřeba v ní cokoliv vykonat...


          8.1.2012 - 8:55
          Po neúspěchu na toaletě se snažím upravit si aspoň oblečení...


          8.1.2012 - 9:00
          Výstřel - elita a první vlna jsou na trati, v tuto chvíli jsem měl již tak 5-10 minut stát ve své 4. startovní vlně, abych měl dobrou pozici pro vyběhnutí s lyžemi v rukou. Místo toho sháním brýle, zapínám si rukavice, zavazuji pytel s oblečením a další výbavou a běžím jej odnést do úschovny.


          8.1.2012 - 9:05
          Stojím v kóji určené pro 4. startovní vlnu a snažím se pomalu a nenápadně prokousat se co nejvíce dopředu.


          8.1.2012 - 9:10
          Vzpomněl jsem si na to, že jsem se vůbec nerozcvičil, mám 5 minut do startu, tento nedostatek z části napravuji.


          8.1.2012 - 9:15
          Start 4. startovní vlny...


          8.1.2012 - 9:18
          Lyže na nohou, rukavičky holí zapnuty, nikdo mě během divokého startu nepřizabil, technika přežila, projíždím časomírou vstříc novým zážitkům. V této chvíli ztrácím představu o čase, jediné co jsem schopný přibližně sledovat jsou hodinové intervaly, po kterých musím pravidelně konzumovat energetické gely... Následující události jsou mlhavou rekonstrukcí zážitků z trati, které jsem přiřadil jednotlivým kilometrům.


          8.1.2012 - 0km (start)
          Mlha, vítr, sněžení a z dálky znějící rachot vrtulníku nás společně s diváky provází stoupáním na Novou Louku. Jako by byly všechny rady zapomenuty - nepřepal začátek, nestřídej stopy, nesnaž se hned všechny předjíždět, na konci ti budou chybět síly - letím s vítrem o závod, střídám stopu za stopou, často běžím mezi stopami, běžky drží perfektně, mají i celkem skluz, probíjím se nekonečnými zástupy lidí...


          8.1.2012 - 3km (Nová Louka)
          První svezení z mírného kopečka, zkouším soupaž, lyže jedou, je to celkem pohoda, až na ty tisíce lidí přede mnou.


          8.1.2012 - 6km (Kristiánov)
          První občerstvovací stanice, nejedu o umístění, zastavuji, dávám si čaj a ionťák.


          8.1.2012 - 9km (Rozmezí)
          Nejvyšší místo na trati zdoláno, stálo to hodně sil, brýle mám zamlžené a i kdyby nebyla mlha a chumelenice, tak bych díky nim nic neviděl. Hodina je téměř pryč, dávám si druhý energetický gel. Následují víceméně 7km klesání na Hraniční. Ukazuje se však, že Sportenky už nejedou, parafín je ten tam... Jediné, co mě občas zachraňuje, jsou zrcátka ve zbytcích něčeho, co měla asi být původně stopa, aneb na ledu jedou téměř všechna prkénka.


          8.1.2012 - 16km (Hraniční)
          Druhá občerstvovací stanice, polykám banán, po kterém následuje čaj a ionťák. Vosk stále drží, mírně zvlněnou cestou mířím na Jizerku.


          8.1.2012 - 23,5km (Jizerka)
          Třetí občerstvovací stanice, polykám další banán, po kterém následuje čaj, ionťák a navíc energetický gel Enervit. Následuje mírnější stoupání až na Kiosek, ukazuje se, že sníh má jiné vlastnosti a nebo pomalu mizí vosk, můj odraz je stále nejistější...


          8.1.2012 - 29km (Kiosek)
          Následuje krásný sjezd až Smědavu. Těsně před ní beru další energetický gel a zároveň mě čeká první pád. Lyžař přímo přede mnou jde ve sjezdu do krásného kotrmelce, jeho divoce svištící běžky ve vzduchu mi nahnaly docela hrůzu, na poslední chvíli jsem byl nucen opustit vypluženou stopu a vlítl jsem do hlubokého sněhu, kde jsem to lehce neustál a přisedl si. Na nohách jsem byl během chvilky, možná jsem ani neztratil příliš mnoho času.


          8.1.2012 - 30,5km (Smědava)
          Čtvrtá občerstvovací stanice, čaj, ionťák a navíc energetický gel Enervit. V této chvíli jsem si uvědomil, že jsem závod přepálil a říkám si: "Trošku zvolním!". V pravou chvíli. Následuje 3km kopec na Knajpu, který zástupy lidí přede mnou lezou stromečkem a tak přizpůsobuji svoje tempo a stává se ze mě chodec.


          8.1.2012 - 33km (Knajpa)
          Nepěkný kopec je za mnou a já si říkám, že je čas opět do toho šlápnout, asi jsem zapomněl na přepálených 30km a jdu na to. Trať je sice mírně zvlněná, ale až do cíle se klesá, tedy s výjimkou Olivetské hory. Nejprve podruhé padám, tentokráte však svojí vinou - překřížené běžky a já si můžu zpívat: "Sraž mě na kolena..." Jedu štřídák, předjíždím hromady lidí a jsem spokojený... Až do okamžiku, kdy mi v té napodobenině stopy ustřelí běžky a příliš roztažené nohy jdou do křeče. Poprvé v životě mám křeč v krejčovském svalu a na druhé noze už raději ani nevím kde... Ihned zvolňuji tempo, zkracuji krok a v podstatě zastavuji. Po chvíli se snažím vrátit do střídáku, ale svaly jdou ihned do křeče. Skoro to vypadá na konec závodu. Ale pak si říkám, vždyť je to jen 15km do cíle, dám to i soupaž...


          8.1.2012 - 41km (Hřebínek)
          Poslední, pátá, občerstvovací stanice, čaj a ionťák. Je to boj, běžky už dávno nejedou, tak jak mají, soupaže mě stojí hromadu sil, navíc mě ve sjezdech chytají křeče do holení - nohy jsou úplně vyřízené. Poslední kopec přede mnou - Olivetská hora, když ji vyjedu, tak už to musím zvládnout.


          8.1.2012 - 43,5km (Olivetská hora)
          Něco mezi stromečkem a pomalou chůzí, tak by se dalo označit moje vyplácání se na Olivetskou horu, jsem tam, teď už věřím, že závod dokončím.


          8.1.2012 - 48km (U buku)
          Poslední 2km do cíle a zároveň již 2km jedu na krev. Mohutné soupaže mě posunují blíže vysněnému cíli. Snažím se ještě předjet všechny závodníky, které vidím před sebou.


          8.1.2012 - 50km (cíl)
          V cílové rovince sprintuji co to jde, jsem rozhodnutý vydat se ze všech sil. Na cílové pásce dojde i na předkopnutí běžky, abych porazil závodníka ve vedlejší stopě. Nádherný pocit, jsem v cíli. Organizátorka mi sundává čip z nohy, já v klidu posbírám běžky a vyrážím do úschovny věcí.


          8.1.2012 - 13:15
          Vyzvedávám si věci a oblékám na sebe teplou bundu a kalhoty. Převlečení nechávám na později. Vyrážím na vychvalovaný hovězí guláš. Rychle jej hodím do sebe a spěchám na kyvadlovou autobusovou dopravu zpět do Liberce. Nasedám do linkového spoje, který jede trošku delší cestou, ale to příliš nevadí.


          8.1.2012 - 14:15
          Jsem v Liberci, prší, z nám. Dr. E. Beneše to mám 2,5km na koleje.


          8.1.2012 - 14:45
          Slavnostně jsem dorazil k autu zaparkovanému u kolejí, konečně jsem se převlékl, najedl jsem se a vyrazil na cestu k domovu.


          8.1.2012 - 18:45
          Dorazil jsem zpátky na Vysočinu.


          Zajímavé SMSky, které mi přišly na mobil v průběhu dne:


          • 11:58 +420720720720 Vítejte v Polsku! Cena...
          • 12:43 +420720720720 Vítejte v Německu! Cena...
          • 13:21 999032 Gratulujeme Vam ke zdolani... 4...
          • 15:15 999032 OPRAVA: Gratulujeme Vam ke zdolani... 3...


          A nakonec malá statistika:
          • přihlášených: 4698
          • odstartovalo: 4280
          • dojelo do cíle: 3880
          • nenastoupilo: 418 (DNS)
          • diskvalifikováno: 28 (DSQ)
          • nedokončilo: 372 (DNF)
          Můj výsledek:
          • čas pod 4h
          • umístění mezi první 800
          Seznam lidí s vyššími startovními čísly, kteří měli lepší čas - případně mě předjeli na trati (33/15):
          • 179. 4253 WEISS Uwe
          • 251. 4618 WEISE Lars
          • 274. 4481 TAMBOVSKIY Andrey
          • 292. 2310 HRADIL Jiří
          • 394. 2829 ROULE Jan
          • 399. 4291 PEIL Josef
          • 433. 4616 WEHNER Rober
          • 438. 4156 BOCK Marce
          • 442. 4676 PAVLÁSEK Jiří
          • 523. 4252 FRANK Jörg (not on track)
          • 540. 2959 HORSKÝ Tomáš
          • 548. 4617 POHLE Alexander (not on track)
          • 558. 2760 KRMELA František
          • 586. 4687 KLEINER Sebastian (not on track)
          • 599. 4544 CHERNIKOV Anatoly (not on track)
          • 600. 3154 VOJÍK Jan
          • 635. 2839 ŠORM Ivo
          • 645. 4579 STRACHOTA Petr (not on track)
          • 647. 3979 HARRER Jakub (not on track)
          • 655. 4694 MÜLLER Patrick (not on track)
          • 666. 2603 MALIVÁNEK Roman
          • 684. 4705 CZECZINE Mike (not on track)
          • 701. 4640 WÄHRISCH Tilo (not on track)
          • 716. 4710 SUCHÁNEK Miloslav (not on track)
          • 733. 3488 KUTHEIL Pavel (not on track)
          • 749. 4300 ANUNDSEN Thorgeir (not on track)
          • 754. 4261 KOSEK David (not on track)
          • 757. 3989 SLÁNSKÝ René (not on track)
          • 758. 2405 MROVEC Dušan (not on track)
          • 761. 3467 HORÁČEK Martin (not on track)
          • 764. 2274 VACULÍK Jiří
          • 765. 2859 KLUSÁČEK Jan (not on track)
          • 773. 3424 SPÁLENSKÝ Robert (not on track)
          Zajímavé odkazy:

          Žádné komentáře:

          Okomentovat