Jak (ne)lítat na motorkách
- Jízda na 75% maxima -> vyhnutí se 8 PSZ
- zatáčení tělem místo protisměrného řízení -> motorka nezatáčí
- prudké zavření plynu -> motorka se narovná a nezatáčí
- brzdění v zatáčce -> motorka se narovná a nezatáčí
- náklon těla na opačnou stranu než motorka -> zbytečně velký náklon motorky -> nebezpečí pádu
- pevné sevření řídítek -> špatná funkce tlumičů -> špatná trakce
- motorka jede tam, kam se díváte -> nedívat se na překážku, ale tam, kudy se ji vyhnout
- ztracení pozornosti a přimrznutí k řidítkům -> neadekvátní a pozdní reakce
- Zatáčení a plyn
- používejte protisměrné řízení
- motorka v klidu má rozložení váhy 50:50
- styčná plocha zadní pneu je větší než přední -> zadní pneu zvládne přenést větší váhu
- v zatáčce musí mít zadní pneu zatížení o 10-20% větší než přední -> akcelerace plynem 0,1-0,2G (kontinuální přidávání plynu)
- kdykoliv je přidáván plyn, je přidáván stejnoměrně, hladce a nepřetržitě skrze celou zatáčku
- jakékoliv změny v ideálním rozložení sníží možnou trakcí
- smyky jsou negativním důsledkem otevírání a zavírání plynu
- plyn lze přidat prudčeji ve výjezdu ze zatáčky jen v případě, že je motorka dostatečně vzpřímená
- v zatáčce s dvojím apexem je možné ubrat plyn mezi zatáčkami
- Trakce
- závisí na dobrém pružení, ideálně nastavené pružení za jízdy pracuje okolo středu svého rozsahu
- při akceleraci je zadní tlumič stisknutý, ztvrdne a tím není zadní kolo schopné vyrovnávat nerovnosti a trakce je snížená
- při akceleraci i při jízdě po rovině může být rychlost předního a zadního kola rozdílná, třeba 85 x 95km/h
- prudké zavření plynu (důsledek PSZ 1) -> snížení mezery mezi motorkou a zemí, předek se ponoří -> motorka se narovná a nezatáčí
- prudké ubrání plynu v případě smyku -> zhorčení situace (jemné plynulé ubrání může pomoci)
- mokro a štěrk - nebýt agresivní na plynu (ani prudce neubírat), čím více to klouže, tím musí být motorka narovanější
- ubrání plynu při náklonu v zatáčce -> motorka se narovná, protože se váha přenese dopředu -> stlačí se přední vidlice a váha jde do předního pneu, zvětší se styčná plocha -> dostatečná zátež pro vnitřní stranu pneu -> countersteeringu -> narovnání motorky, o chvíli později, protože nepřidáváte plyn, se motorka nakloní více a nakonec zatáčku projedete přeci jenom ostřeji
- brždění uprostřed zatáčky -> důsledky jako u ubrání plynu při náklonu v zatáčce
- časné přidání plynu v zatáčce -> vyjetí že stopy
- správným přidáváním plynu bude motorka stabilnější a rychlejší na výjezdech
- správná stopa vychází ze správné práce s plynem
- ke správné práci s plynem je potřeba zatáčet před samotným přidáváním plynu, přesně v apexu, co nejdříve to bude možné po dokončení zatáčení
- Důsledky špatné práce s plynem a jeho okamžitým nepřidáním po zatočení v apexu
- váha se přesune dopředu -> ztráta dobré trakce
- odpruzení nepracuje ve středu svého rozsahu -> ztráta dobré trakce
- zmenší se mezera od země mezi oběma konci motorky
- motorka začne přehnané reagovat na povrch a bude nervózní
- motorka začne být nestabilní a od začátku bude mít snahu jet zeširoka
- motorka začne zpomalovat
- Chyby při průjezdu zatáčkou
- brzké přidaní plynu je špatně, napraví se ubráním plynu, zpomalením, opětovným zatočením a správným přidáváním plynu
- větší náklon a přidání plynu -> běžná příčina pádu v zatáčce
- prudký vjezd do zatáčky (nebojácnost na plynu a brzdě) -> negativní dopad na práci s plynem při vjezdu a uprostřed zatáčky, navíc brání dobrému odhadu rychlosti
- prudký vjezd do zatáčky zužuje zorné pole -> ztráta referenčních bodů -> ztráta správného odhadů rychlosti (PSZ)
- plyn je jediné co nás udržuje motorku v nízké rychlosti
- Strnulost
- pevný úchop řidítek -> řidič dostává příliš mnoho informací -> únava a zbytečné zvyšení nestability motorky
- pevný úchop řidítek -> vibrace do rukou -> únava -> ještě pevnější úchop řidítek -> rozptylení odhadu rychlosti, PSZ 2 (strnulé sevření řídítek)
- pevný úchop řidítek -> bránění snaze o automatické zarovníní předního a zadního kola -> zesílení kmitů, síla na řídítka -> tlak na přední kolo -> zhoršení styku pneu a vozovky -> zadní kolo více kmitá kolem tohoto odporu
- čím pevnější úchop řídítek, tím větší se zdají hrby
- chvění kol -> automatické zarovnání předního a zadní kola
- stabilní posed (sedět lehce popř. pozvednutou zadke) na sedle + lehký úchop řidítek -> snížení kmitů
- strnulý posed na sedle -> poskakování a velká práce tlumičů
- strnulý posed na sedle -> nepomáhá ani jízdě ve větru
- při strnule jízdě přes hrby je nechtěně přidáván a ubírán plyn -> špatná práce s plynem -> špatná práce odpružení a špatná trakce [řešením je uvolněná jízda]
- jak velký tlak je potřeba vyvinout na řídítka abyste udrželi stopu? při správné práci s plynem žádný
- Vysedání
- připravit boky na vysednutí těsně před ubráním plynu
- vysedá se na půlku sedla
- opak vysedání = naklánění trupu na druhou stranu -> snížení kontroly, zvýšení náklonu, strnulost řidiče
- při vysedání se kontrola motorky zlepšuje, náklon je snížen, řidič je zarovnán s motorkou, řidič v odpočaté poloze, menší náklon -> lepší výjezd že zatáčky (dřívější plyn)
- při vysedání je potřeba neztrácet kontakt s motorkou = správná poloha těla a včasné vysednutí -> maximální kontrola a minimální námaha
- spodní část těla stabilní -> můžeme uvolnit trup a správně s ním pracovat
- při vysedání se něčeho musíme držet = vnější koleno a fix loktů o nádrž
- při překlápění motorky si pomáháme nohama, pokud použijeme ruce a řidítka -> counterseetring -> nestabilní motorka
- Hlavní příčiny podklouznutí předního kola
- přílišné brzdění před zatáčkou
- přílišné zatížení předního kola (řeší se přidání plynu)
- kluzký povrch a snaha vyrovnat řízení (řeší se necháním motorky se s tím poprat, je třeba držet řidítka lehce)
- motorka sama od sebe nedělá nic jednou za pár kol -> může za to řidič
- prudké brzdění s menším tlakem na řídítka, řidič stabilizovaný o nádrž nohama -> motorka je mnohem stabilnější
- posunout se na sedle dozadu a uvolnit ruce vám pomůže kontrolovat brzdění
- při stabilizaci nohama o nádrž je možné nechat odpočívat vršek -> kladný vliv na celou jízdu
- Volba správné stopy je ovlivněna tím
- kdy začnete zatáčet
- nalezení a používání bodů zatáčení - odstraní nejistou stopu a problémy v ovládání plynu
- vstupní bod na vyšší stopě, pozdější brzdění na narovnaném stroji = bezpečnější -> lepší výjezd
- zatáčku ovlivňuje rychlost nájezdu do ní
- podřazování je důležité
- stabilita uprostřed a na výjezdu že zatáčky začíná přidáním plynu, čím dříve přidáte plyn tím dříve budete mít stabilitu, dobrý výjezd ze zatáčky, úhel náklonu
- jak rychle nakloníte motorku
- jak moc nakloníte motorku
- kdy začnete brzdit
- kdy přestanete brzdit
- kdy zase začnete přidávat plyn
- kam míří motorka v plném náklonu
- kde přestane zatáčet
- jak že široka pojedete na výjezdu
- kde budete podřazovat
- kolik korekcí zatáčení provedete
- jak rychle nebo pomalu zatočíte motorkou
- jakou rychlostí se budete blížit zatáčce
- jak rychle či pomalu budete přidávat plyn
- Pravidlo práce s plynem
- hladké plynulé přidání plynu je vždy jednodušší jakmile si určíte funkční bod zatočení
- ubrání plynu (důsledek PSZ 1) místo jeho přidání znamená špatnou stopu
- Zatáčení
- rychlé naklopení motorky umožní udržet správnou stopu a motorka bude nakloněna kratší dobu -> větší kontrola -> dřívější přidání plynu, lepší práce s plynem -> lepší trakce -> možnost jet více různých stop, při správném provedení je to čistý a plynulý manévr
- čím větší rychlost tím rychleji je třeba naklonit motorku
- ideální pro zatáčení je mít předloktí v horizontální rovině s řidítky
- motorka nelze naklopit rychle když
- je mokro, kluzko, chladná zem
- jsou pne studené/nové/sjeté/špatně nahuštěné
- brzdíte naplno
- jedete pomalu
- projetí zatáčky s dvojitým apexem
- v první zatáčce přidáváme
- pak lehce ubereme (ne zaklapnout) a zavěsíme se (pořádné vysednutí)
- v druhé zatáčce přidáváme
- je třeba dívat se tam, kam chceme jet
- levou novou sevřeme motorku od stupačky po nádrž + lehké zpevnění stehenních svalů + posunutí pánve do správné pozice -> stabilní základ pro trup -> schopnost vytvářet daleko vyšší tlak na řidítka (osové zatáčení)
- Zatáčení, technika 2 kroků aneb jak nezatáčet příliš brzy
- zvolit bod zatáčení/dočasný bod zatočení (neznámá trasa)
- naleznout střed zatáčky
- tam kde opustíte vnitřek zatáčky je vás apex
- trik = nalézt tento bod a nezačít zatáčet, stále se držet na vnější straně -> maximální jistota = vědět, že jsem ve správné stopě -> správné ovládání plynu
- čím větší úhel náklonu tím méně plynu a méně brzdění
- Brzdění
- brzdy pouštějte plynule před zatáčkou, abyste měli ideální rychlost na vjezdu do zatáčky
- současné brzdění a podřazování
- zmáčknout spojku, přidat plyn, ubrat plyn, pustit spojku
- doba přidání plynu 1/8s
- uhladí jízdu a dodá ji klidu - pomáhá získat správnou rychlost má vjezdu do zatáčky
- vyvarujte se:
- jakýchkoliv prudkostí
- brzdění v zatáčce -> motorka se narovná a nezatáčí
- tlaku na řídítka v zatáčce -> příčina pádu (nedovolíme sledovat kolu terén -> snížení trakce)
- Uklouznete když
- pneu je nová, neočištěna, stará, studená, špatně nafoukaná (nízký/vysoký tlak)
- jedete po kluzkém nebo hladkém povrchu
- nakláníte příliš motorku
- máte mechanicky problém
- Pneumatika
- studená pneu má 25% přilnavosti normální pneu
- zahřátá pneu za teplého počasí má 75% a více přilnavosti normální pneu
- postupně zvyšujte rychlost -> postupné zvýšení teploty pneu
- nevěřte pneu, věřte sobě
- Sedm faktorů pro správnou práci s plynem a dobrou trakci
- práce oči
- protisměrné zatáčení
- body zatáčení
- správná stopa
- podněty řidiče
- úhel náklonu
- narovnání motorky
Žádné komentáře:
Okomentovat