Cestovní enduro od kultovní americké značky, které považuji za vůbec nejlepší stroj z jejich portfolia. Ano, ocitám se v podobné situaci jako při loňském tvrzení, že R18 je nejlepší cruiser, přestože motorek tohoto typu jsem projel jen několik... Mnohem věrohodněji by zněl jakýkoliv soud typu srovnaní s konkurencí v kategorii cestovních endur. Jenže mým cílem bylo poukázat na fakt, že Pan Americka působí a nutno říct, že nepřekvapivě jako zjevení mezi ostatními stroji HD (asi s výjimkou LiveWire, který jsem ještě neměl tu čest vyzkoušet) a převyšuje je v mnoha/většině ohledů.
Několik málo poznamenání hodných faktů bude i tak ovlivněno skutečností, jak málo na mašinách poslední dobou jezdím, stejně tak mojí opatrností na mokrém povrchu, formou HD zkušebních jízd odehrávajících se skupinově za extrémně nízkých rychlostí, no a v neposlední řadě i celodenní únava není nejlepším kamarádem ve snaze něco srovnávat.
Nejprve bych rád ocenil prozákaznický přístup značky, které dlouhodobě převyšuje konkurenci a to řádově. Sice ani tady nelze nepozorovat aspoň lehce klesající trend, ale to nic nemění na výše vyřčeném. Tj. velký dík za zapůjčení stroje bez papírování a navíc zcela gratis.
Možná by stálo zopakovat moji představu ideálního cestovního endura, které, jak jinak, musí pohánět řadový čtyřválec. Tj. zkuste si představit křížence Versys 1000 a S 1000 XR, do které byste narvali motor ze ZZR 1400... Touto optikou zkoumám všechny nově příchozí v kategorii.
No ano, první věc, kterou stěží mohu ocenit je véčkový dvouválec o obejmu 1252cm3. Výkon je v zcela v pořádku, 150k@8750rpm, stejně jako krouťák 128Nm@?rpm. Mnohem horší je to s projevem, tedy na typ motoru nic patologického, ale obecně nebo i při srovnání se čtyřválcem těžko hodnotit kladně uskákanost stroje v nízkých otáčkách a otravné vibrace v jen o něco vyšších otáčkách. Zkrátka vcelku příjemně motor působí někde mezi řádově 2000-3000 rpm a dál už nic. A to se nezmiňuji o nepěkné zlé věci, pokud někde zastavíte na semaforech, tak pozor ať vám neshoří boty. Vhledem k okolnostem zkušební jízdy, po dešti, všude mokro, žádné velké teplo, motor se často loudal skoro na volnoběh, bych čekal, že se ani neohřeje, jenže já bojoval s kremací šlapek. Zkrátka motor překvapivě hodně topil.
S motorem úzce souvisí na poměry HD naprosto dokonalý šestikvalt s na jakékoliv poměry skvělým quickshifterem, kterému říkají Screamin' Eagle Quickshifter. Jestliže jsem už tolikrát stěžoval na různé HD a nemožnost zařadit neutrál či vůbec přeřadit či aspoň přeřadit civilizovaně, tak tady se cítíte jak v nebi.
Za mě je trochu škodou že sekundární převod jest sprotředkován řetězem a nikoliv řemenem, ale jen stěží si na něj mohu jakkoliv stěžovat. No, kdyby to byl můj stroj, tak bych si stěžoval kvůli potřebné údržbě po vodních lázních...
Pomalu jsme se dostali k nádherným 17" a 19" kolům na drátěném výpletu, při pohledu na ně nezůstane jedno oko suché, jsou zkrátka nádherná.
Skoro by se zdálo, že při pohledu na elektronicky stavitelný podvozek nemohu nepokračovat v chvále, ale nestane se tak. Jízdní komfort mi zkrátka chyběl, ano pořád se pohybuje o několik galaxií dál než na téměř jakémkoliv jiném HD, nicméně ve srovnání s premianty třídy je stále na čem vyšívat.
Vše co jsem doposud řekl, může kdekdo považovat za výhodu a nejinak tomu bude u posezu. Stupačky a jejich poloha mi sedly, sedlo mi také sedlo, ale nádrž mi přišla na můj vkus příliš široká a chladná, tu bych už srážel nějaké body dolů. Nicméně za zdaleka nejhorší považuji polohu řidítek určenou snad pro dvoumetrové chlapy, nedej Bože aby šlo snad o záměr pro průměr... Poslední výrok je však nepravdivý, zdaleka nejhorší byla pozice brzdové a spojkové páčky, které byly natočeny snad vodorovně. Sorry pánové, ale takhle (ne)nastavená řidítka a páčky bych na testovacím stroji nečekal. Stačilo pár kilometrů a ruce mě bolely tak, že jsem měl chuť dát si pauzu...
Kromě špatného nastavení a své neschopnosti nalézt ovladač blinkrů bych hodnotil ovládací interface kladně. Hezky detailně zpracované a vcelku funkční. I tady se najdou nějaké drobné neřesti jako ve větru plápolající páska svazující svazek vodičů pod kapličkou, pro někoho stěží postřehnutelná věc, pro jiného nepřekonatelný šlendrián.
K té brzdové páčce patří bezesporu druhá část, věhlasné monobloky Brembo, které odváděly dobrou práci, ale nikoliv vynikající tak, jak na jednou zmiňované S 1000 XR. Jo a zadní brzda mi přišla bezzubá.
Co se týká jízdy samotné, ta byla v pořádku. Mašina se velice ochotně vrhá do zatáček, řazení s quickshifterem je hladké a rychlé, akcelerace více než dostatečná, zpomalené dobré, reakce na plyn odpovídají zvolené palivové mapě (ani ve Sport režimu vás k smrti nedoděsí), konec konců nad vámi bdí armáda elektronický asistentů, která na silnici odvádí svoji práci velice dobře. A tak pocit z jízdy kazí především vibrace motoru, v mém případě i nesprávně nestavené řízení (to si však každý soudruh nastaví podle svého nejlepšího svědomí a vědomí) a pak nepříjemnosti typu zkreslující čelní plexi (byť za jízdy snadno nastavitelné), těžko nalezitelná informace o zařazeném převodovém stupni popř. snad divokost, se kterou se mění napětí baterie za jízdy.
Výsledek. Za mě určitě s přehledem nejlepší HD a zároveň i velice povedené cestovní enduro. Na své konkurenty dle mého soudu ještě něco málo popř. o trochu více ztrácí. Na druhou stranu působí neokoukaně a tak nějak svůj (asi ne vyloženě neodolatelně), ale i to je možná lepší než uniformnost a neodlišitelnost. A to vše řádově od 450kKč, což považuji za slušnou nabídku.
Žádné komentáře:
Okomentovat